צה"ל תגבר בבוקר אתמול את כוחותיו בגבול סוריה. כוחות שריון וארטילריה של עוצבת הבשן תפסו עמדות חולשות ברמת הגולן. במקביל, דאג דובר צה"ל להפיץ מידע ותמונות נבחרות לכלי התקשורת. במילים אחרות: פריסת הכוחות היא יותר בבחינת מסר תודעתי והרתעתי מאשר צבאי. המסר מכוון לצבאו של הנשיא אסד ולכוחות רוסיה ומטרתו לומר: "היזהרו אנו מוכנים לכל אפשרות". המסר מיועד גם לתושבי הרמה, ובעצם לאזרחי ישראל: "אל דאגה, אנו שומרים על ביטחונכם".
העברת המסרים היא על רקע הקרבות בדרום־מזרח רמת הגולן הסורית, במשולש הגבולות של ישראל ירדן וסוריה. צבא אסד, בחסות סיוע אווירי ותקיפות של חיל האוויר הרוסי, מתקדם באיטיות וכובש עוד ועוד כפרים באזור. למעשה, האסטרטגיה של צבא אסד היא לכפות על הכפרים והעיירות כניעה ללא קרב ומסירת הנשק הכבד תמורת התחייבות, שלא יאונה לאזרחים כל רע ויוכלו לחזור מהר לשגרת לחייהם. 
במגעים המתקיימים בין קצינים רוסיים למפקדי ארגוני המורדים (אל קאעידה והאיסלמיסטים, קרי חזית נוסרה, אינם נכללים בהם), ישנה גם התחייבות שצעירי הכפרים לא יגויסו לצבא אסד לפחות בששת החודשים הקרובים. הגיוס לצבא מדאיג בעיקר את העדה הדרוזית, שמעוזה נמצא לא הרחק מאזורי הקרבות בג'בל (הר) הדרוזים. שיטת הפעולה הוכיחה את עצמה לפני כמה חודשים, כשצבא אסד כבש את מובלעת ג'אן בצפון הרמה המובילה מהחרמון הסורי לדמשק.

המכשול הגדול בדרך של צבא אסד להשתלטות מוחלטת היא בירת המחוז דרעא, שעל גבול ירדן. בעיר זו החלה לפני שבע שנים וחצי המחאה שהובילה למלחמת האזרחים. העיר מחולקת - חציה מוחזק בידי צבא אסד וחציה האחר נשלט בידי ארגוני המורדים. כיבוש העיר בתקיפה ישירה יגרום לאבדות קשות לשני הצדדים ולפגיעה קשה באוכלוסייה האזרחית. אסד והרוסים מנסים להידבר עם מנהיגי המורדים ולהסדיר את השליטה בה באמצעות משא ומתן. אך אם זה לא יסתייע, הם ינקטו בטקטיקה הברוטלית של הפצצות מהאוויר וירי תותחים אל ריכוזי האוכלוסייה, תוך כדי הטלת מצור והרעבתה. זו השיטה שנחלה הצלחה בכיבוש ערים אחרות כמו חלב בצפון.
כשישלים צבא אסד את כיבוש דרום הגולן הסורי, הוא ישים פעמיו צפונה לאזור קונייטרה שנשלט גם הוא בידי ארגוני המורדים. כשיחלו שם הקרבות, אפשר יהיה לומר שהמלחמה אכן מתקרבת מאוד לגבול ישראל. במציאות המתהווה, הקווים האדומים של ישראל מתחילים להשתנות בהתאם. העמדה הרשמית של ישראל, כפי שהובעה גם אתמול בהודעת דובר צה"ל, היא שלישראל אין עניין להתערב במלחמת האזרחים אלא רק להגן על גבולה. 
לפיכך, במערכת הביטחון משלימים עם המציאות החדשה שלפיה תוך זמן לא רב - אולי כמה שבועות, אולי קצת יותר - יחזור צבא אסד לשלוט בכל 100 הקילומטרים של הגבול עם ישראל מחמת גדר בדרום ועד לחרמון בצפון. במקביל, החל כבר כוח המשקיפים והפרדת הכוחות של האו"ם (אונדו"ף) המונה כיום כאלף חיילים לשוב בהדרגה לעמדותיו, כדי לפקח על ההסכם שנחתם ב־1974 ומתחדש מאז כל ששה חודשים.
ישראל לא תתערב במלחמה ותאפשר לצבא אסד להיפרס בגבול, כל עוד יתמלאו התנאים הבאים: חיילים איראניים, חיזבאללה והמיליציות השיעיות הנתונות לפיקוד ולשליטה של אירן לא יתקרבו לגבול, לא ככוח מסודר ולא כמסתננים מוסווים בצבא אסד. תנאי נוסף הוא שצבא אסד לא יכניס מערכות נשק כבדות כמו טנקים ותותחים וטילים ולא יטיס מטוסים באזורים המפורזים מכוח ההסכם מ־1974 האוסרים זאת עליו.