מליאת הכנסת תצביע היום על חוק הגיוס החדש בקריאה ראשונה, לאחר שאתמול אושר בישיבת הממשלה. חברי הכנסת החרדים צפויים להתנגד, אולם לממשלה מובטח רוב בשל תמיכת יש עתיד והיעדרות צפויה של חברי הכנסת הערבים.
כזכור, הרבנים הורו לחברי הכנסת החרדים להתנגד להצעת החוק ואף לפרוש מהממשלה אם יאושר סופית ללא שינויים. החרדים מתנגדים בעיקר לסנקציות הכלכליות הקבועות בחוק. גורם בכיר ביהדות התורה אמר אמש כי סגן השר יעקב ליצמן יקבל ככל הנראה חופש הצבעה, וכך, גם אם יצביע נגד חוק הגיוס לא צפוי משבר ממשלתי.
יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם אמר אתמול: "אני מקווה שנעביר את החוק ונצלח את הקדנציה עד הסוף. החרדים החליטו לא לתמוך בחוק כי הוא קשה להם. המחנה הציוני ומרצ מתנגדים. זה סימן שזה חוק טוב לעם ישראל".

הצעת החוק גורמת לקרע באופוזיציה. בעוד יש עתיד החליטה לתמוך בהצעת החוק בנימוק שהוא זהה כמעט לחלוטין להצעת חוק שהמפלגה יזמה בעבר (ראו מסגרת), במחנה הציוני ובמרצ מתנגדים לחוק. יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אף הודיע כי יהפוך את ההצבעה היום להצבעת אי־אמון בממשלה.
"בחוק הזה אין שוויון ואין נטל", אומר חסון. "הוא רק גשר לעבור את המשבר הפוליטי". לטענתו, חברי כנסת ביש עתיד פנו אליו בשבוע שעבר וביקשו ממנו להפוך את ההצבעה להצבעת אי־אמון בממשלה, מתוך תקווה שהדבר ירתיע את יו"ר מפלגתם יאיר לפיד מלתמוך בה, אולם ביש עתיד נחושים לתמוך בהצעה גם אם משמעות הדבר הבעת אמון בממשלה.
ביש עתיד הדגישו לעומת זאת כי גם אם החוק לא יעבור, הממשלה לא תיפול משום שיש צורך ב־61 חברי כנסת התומכים באי־אמון כדי להפיל ממשלה.
בתוך כך יצאו אתמול פעילי המחנה הציוני למשמרת מחאה מול בתי חברי הכנסת של יש עתיד, בהם יאיר לפיד ועפר שלח, וחילקו "צווי 8" הקוראים להם להצביע היום "נגד חוק הכאילו גיוס של הממשלה, שאין בו שום שוויון בנטל".
"לפיד זרק את החיילים מתחת לגלגלי האוטובוס בשביל ברית דמיונית עם ליברמן", טענו. יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר אתמול: "אני קורא לחברי הכנסת ביש עתיד - ברית עם ליברמן? לשם אתם לוקחים את הקולות של המחנה שלנו? אל תהיו בלון החמצן של ממשלת נתניהו־ליברמן. זה צו 8. תתגייסו ותצביעו נגד קומבינת הגיוס".