העיתון "אל שארק אל אווסט" דיווח היום (שני) כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מנסה להקים ממשלה אחדות פלסטינית חדשה בהסכמה עם כל הפלגים, כולל חמאס, על מנת להיערך לבחירות כלליות חדשות בשטחים. מקורות מסרו לעיתון כי מטרת גישה זו היא לחסום את "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים. אבו מאזן החליט למנות את ראש הממשלה לשעבר סלאם פיאד לעמוד בראש הקבינט החדש.
לפי הדיווח, יו"ר הרשות נפגש עם פיאד לפני מספר ימים על מנת להתייעץ איתו בעניין, והפגישה בין השניים ארכה מספר שעות. ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר הסכים לעמוד בראשות הממשלה בתנאי שהוא יהיה שותף מלא לקבלת ההחלטות, ובתנאי שהקמתה תתבצע במסגרת פתרון מקיף לפילוג הפנים הפלסטיני, שיכלול את הרחבת אש"ף. 

פיאד עמד בראש הממשלה ברמאללה לאחר ההשתלטות החמושה של חמאס על רצועת עזה ב-2007. הוא זכה לתמיכה ממדינות המערב לפני שהתפטר ב-2013 בשל חילוקי דעות עם אבו מאזן. הפגישה בין שני האישים באה לאחר שנים של נתק ביניהם. חזרתו של פיאד לתפקיד תלויה באישור המועצה המרכזית של פתח ובהסכמה עם חמאס.

סלאם פיאד. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90
סלאם פיאד. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90

 

לפי העיתון, היוצא לאור בלונדון, אבו מאזן רואה את מאמצי התיווך האמריקאים כ"חשודים", וכניסיון לפלג בין שטחי הרשות ביהודה ושומרון לבין רצועת עזה הנשלטת בידי חמאס. כזכור, יו"ר הרשות הטיל עיצומים על רצועת עזה לפני מספר חודשים, על מנת לאלץ את ארגון הטרור למסור לו את השליטה על השטח. אבו מאזן נקט בשורה של צעדים, בהם קיצוץ באספקת החשמל והדלק לרצועה.  



יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה. צילום: רויטרס
יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה. צילום: רויטרס