"לעצור את תיקון החוק": בזמן שבוועדת החינוך בכנסת מתקיים הבוקר (שני) דיון בנושא הצעת חוק חינוך מיוחד לקראת הכנה לקריאה שנייה ושלישית, ההורים והארגונים השונים טוענים כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית תביא לפגיעה בילדים ומוחים מחוץ לכנסת על העברת החוק. ארגון קשר בשיתוף קואליציית הארגונים הפועלים כנגד תיקון החוק המוצע מקיימים הפגנת משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים בדרישה לעצור את ההצבעות על תיקון החוק ולהביאו לדיון בוועדה ציבורית. בוקי קמחי, מנכלי"ת ארגון "קשר - בית של המשפחות המיוחדות", אומרת כי "לצערנו, משרד החינוך מסרב לקבוע שילדים עם צרכים מיוחדים הם חלק מחוק חינוך חובה ושב ואומר כי מדובר בהטבה הניתנת לילדים ואינו מפרסם איזה תקצוב יקבלו ילדים בחינוך המיוחד – הוא משאיר אותנו בעלטה".



לדברי קמחי, "על פי התיקון, ילדים בתפקוד גבוה לא יקבלו תנאים והתאמות עבור הצרכים שלהם, ילדים עם מוגבלויות למידה וילדים רגשיים לא יילקחו בחשבון, אלא אם כן תהיה להם בעיית התנהגות וילדים בתפקוד גבוה לא יקבלו אפשרות להשתלב במסגרת החינוך המיוחד ולא יקבלו את ההתאמות במסגרת זו. ולחלופין, ילדים בתפקוד נמוך שיבחרו להשתלב בחינוך הרגיל, לא יקבלו טיפולים פרא-רפואיים אותם הם צריכים".



"תיקון החוק יפגע קשות בילדי החינוך המיוחד ובילדים עם אוטיזם בפרט"

באלו"ט - אגודה לאומית לילדים והוגרים עם אוטיזם, שלחו בחודש שעבר מכתב לח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך, בו כתבו כי הצעת חוק החינוך המיוחד תביא לפגיעה בזכויות תלמידים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינונית עד נמוכה שתביא לירידה דרסטית במספר שעות השילוב שיקבלו ילדים עם אוטיזם. לטענתם הרפורמה לא נותנת מענה מספק לצורך בבניית כיתות עבור כלל ילדי החינוך המיוחד, ובפרט ילדים עם אוטיזם: "אם כיום ניתן טווח של שעות סיוע, הרי שלפי הצעת החוק, היקף הסיוע יהיה המינימום המצוין. יש בכך פגיעה מהותית בזכויות התלמידים".



עו"ד הדס ארנון שרעבי מאגף קידום זכויות באלו"ט, הסבירה כי "תיקון החוק שמציג משרד החינוך יפגע קשות בילדי החינוך המיוחד בכלל ובילדים עם אוטיזם בפרט. הרפורמה קובעת כי יצומצמו משמעותית שעות הסייעת להן זכאים תלמידים עם אוטיזם כדי להשתלב בחינוך הרגיל ובכך היא מסלילה את התלמידים למסגרות החינוך המיוחד, שם אין מספיק מסגרות עבור התלמידים. מעבר לכך, הרפורמה קובעת כי יבנו כ-300 כיתות חדשות בשנה עבור תלמידי החינוך המיוחד, כשבפועל רק תלמידים עם אוטיזם נזקקו בשנה שעברה לכ-250 כיתות נוספות ועם הגידול המשמעותי של תלמידים המאובחנים באוטיזם הצורך יגדל השנה ל-300 כיתות. תיקון החוק במקורו בא לשפר את המצב הקיים אך בפועל נראה שהוא יעשה בדיוק את ההפך".



"לא נוכל לתמוך ברפורמה שיוצרת אי שוויון כה עמוק" 

מטה המאבק לחינוך חינם מסרו כי החוק יוצר קיבוע בחוק של אי שוויון בין תלמיד הבוחר בשילוב לתלמיד הבוחר בחינוך מיוחד. יצירת ועדה המורכבת מאנשי משרד החינוך, שלא מכירים את הילד וכפופים לשיקולים תקציביים של המשרד. עוד ציינו כי "לא נוכל לתמוך ברפורמה שיוצרת אי שוויון כה עמוק במערכת חינוך שיש בה גם כך את הפערים מהגדולים במערב".



מנגד, ח"כ מרגי, אמר אתמול בראיון כי משרד החינוך מציג רפורמה מקיפה ואינו מיישם את דו"ח דורנר. "דו"ח דורנר אינו מתייחס לתקצוב של כל ילד לפי צרכיו, אלא קובע כי התקציב יתחלק בשווה בין כלל התלמידים גם אם הוא חסר. מדינת ישראל מבקשת לעשות שינוי ולתת את האפשרות לשילוב כזכות בחירה. אין פה תוכנית של התעמרות.ילד משולב לא יקבל פחות מילד חינוך מיוחד מלבד יום לימודים ארוך ואורך שנת לימודים". עוד אמר ח"כ מרגי גי "במסגרת הרפורמה יושקעו מאות מיליוני שקלים על חדרי הכלה לילדים עם צרכים מיוחדים. ישנם אנשים שחרדים משינויים. לגיטימי מאוד כי ארגוני העובדים ינסו לשפר עמדות זה אולם לצערי זהו לא ויכוח מהותי".



ארגון עובדי ההוראה יציגים מסר כי "הצעת החוק כפי שהיא תפגע בתנאי העבודה של עובדי ההוראה: העלאת מספר התלמידים שילמדו בכיתות רגילות מבלי לתת מענה בכח אדם מיומן. מרבית עובדי הוראה לא הוכשרו להתמודדות ליווי או סיוע לילדי החינוך המיוחד. ופגיעה בהשפעה של צוותי הייעוץ המקצועי של בתי הספר וביטול וועדות ההשמה". עוד נמסר מהארגון כי "המצב בו קיימים ארגונים עם מורים ומורים בלי ארגונים חייב להשתנות. יש לעצור את המשך הפגיעה בתנאי העבודה של עובדי ההוראה בישראל ואנו דורשים מהאגודות העותומאניות להודיע כי שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה במידה והחוק יקודם במתכונתו הנוכחית".