חבר הכנסת (ח"כ) בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) יוזם חוק חדש לפיו תעוגן זכותו של אדם להימנע מלהעניק שירות לאחרים בשל אמונתו הדתית. בשיחה בתכנית של ינון מגל ודוד ורטהיים ב-103fm הוא התעמת בנושא עם ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני), ובשיא הוויכוח ירה לעברה ולעבר צמד המנחים: "אתם רוצים לעודד משפחות חד מיניות ולהרוס את החברה? אז תמשיכו בזה".



"החוק שלי רוצה בסך הכל לומר שאדם בקניינו הפרטי לא יידרש לעבור על אמונתו ולסייע לדבר עבירה", הסביר סמוטריץ'. "אדם דתי שיש לו בית דפוס, ולקוח יבקש ממנו לפרסם מודעה על אירוע מחלל שבת - יהיה רשאי לסרב ללקוח מפאת אמונתו. ההצעה הזו צמחה לאחר שבית דפוס בבאר שבע סרב להדפיס את שלטי מצעד הגאווה כי הוא נוגד את אמונתו. הוא נתבע ומנהל עד היום הליך משפטי משום שביצע אפליה. החוק, נכון להיום, אוסר על אפליה באספקת מוצרים ובכניסה למקומות ציבוריים כולל קניין פרטי. החרגנו מהחוק שירות חיוני שאין לו אלטרנטיבה. אדם תמיד יוכל לפנות לשירות אחר"



כשנשאל אם קיום מצעד הגאווה מהווה עבירה מבחינתו, הוא השיב: "בוודאי. ביהדות קיים סעיף של 'סיוע לדבר עבירה'. הצעידה היא האמצעי על מנת מתן לגיטימציה למעשה אסור על פי התורה. אני לא רוצה לסלוד או לתעב, אבל רוצה לבקש לכבד את הצד השני ולהגן על אדם באמונתו". באופן דומה, טען הח"כ גם כי הדפסת הזמנות לחתונה להט"בית מהווה עבירה, וציין: "אני מבקש לא להדפיס הזמנות לחתונה חד מינית".



 


לשיחה הצטרפה בשלב זה ח"כ פדידה, שנדהמה מהצעת החוק המדוברת: "חבר הכנסת מסתבך בעצמו עם הסבר החוק. אתה מציע תיקון חוק שהוא קלקול חוק. מטרת החוק כיום היא למנוע אפליה בשירותים וכניסה לאתרים על בסיס גזע, דת ומין. בהצעת החוק שלך אתה נותן גושפנקה והכשרה. מספיק שאותו אדם יצהיר שהלקוח נוגד את אמונתו ותאפשר לו לא לתת לו שירות. זה חוק מטורף וחשוך. אתה בעצמך אינך מבין היכן עובר הגבול. אנחנו חייבים לשמור על הגבול הזה. מבחינת דתיים מסוימים כיפה סרוגה, כפי שאתה חובש, היא עבירה חמורה יותר על פי אמונתם מאשר השתתפות במצעד הגאווה. ח"כ סמוטריץ' לוקח אותנו למקום חשוך מאוד. החוק הזה לא מידתי, אין בו גבול, לאן זה עוד יכול לקחת אותנו?".

"תפסיקו עם הדמגוגיה", תקף סמוטריץ', שהוסיף: "היתרון שלי הוא שאני נאחז ביהדות, שהיא מסורת של אלפי שנים. חשוכים כמוכם היו ונעלמו מדפי ההיסטוריה. אסור להמציא מחדש את עולם הערכים היהודי, תעודדו משפחות חד מיניות ותהרסו את החברה - שיהיה להם לבריאות. לקחתי סיטואציה מורכבת וניסיתי לאזן בין הערכים כדי לאפשר לאדם לשמור על הערכים שלו".

דוד ורטהיים ענה לו: "עד שזה נוגע לדלת הערכים שלך. אנחנו עושים דמגוגיה זולה? אנחנו הורסים את החברה? אתה שם לב לדברים שיוצאים לך מהפה? שר בצרפת יוזם חוק חדש שאומר שכשחלק מהניסיון לא לפגוע באף קהילה שחיה בו, כל בית עסק רשאי שלא לשרת גם יהודים. את תהיה הראשון שיאמר שמדובר באנטישמיות".

"אסביר את דבריי", ענה הח"כ. "אני בפירוש לא מגן בחוק על מי שיטען שהוא מסרב להכניס הומואים כי הם הומואים או כי הם ערבים, דתיים או יהודיים. אני מדבר על פעולה ספציפית מסוימת שנוגדת את אמונתי. אם אדם יאמר שהוא מסרב להכניס חילונים לבתי קפה אף אחד לא יגן על כך. צריך להיות איזה שהוא הגיון מאחורי הדברים".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן