מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, לסגור פרצה בחוק הגנת הצרכן ולחייב את החברות השונות לפצות צרכנים על איחור בהגעת טכנאי גם במקרים בהם מדובר על התקנה או הסרה של מוצר או שירות, הובלה של מוצרים שנרכשו, בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי, ביקור טכנאי או נותן שירות בתקופת אחריות בתשלום. ההצעה תיכנס לתוקף 60 יום לאחר פרסום החוק ברשומות, עם זאת נקבע כי על מנת לאפשר לנותני שירות בתחום הגז הביתי ולמובילים זמן היערכות ממושך יותר – ועליהם תחול ההצעה החל מ-1 בפברואר 2019.



בדברי ההסבר נכתב: "מטרת החוק הייתה לגרום לעסקים להעריך את זמנו של הצרכן, ובמידה וטכנאי מאחר, לפצות את הצרכן על שנאלץ להישאר בביתו ונמנע ממנו להקדיש זמן זה לסידורים אחרים או לעבודה". היעדר ציון מפורש לכך שהפיצוי יחול גם על התקנה והסרה של טובין בידי טכנאי, גורמת לכך שחברות רבות מנצלות את המצב ולא מפצות את הלקוח אם הטכנאי מאחר, מכיוון שאין מדובר בתקינות הטובין המצויים אצל הצרכן, שכן בהתקנה אין כלל טובין של העוסק אצל הצרכן וכן בהסרת הטובין אם הם תקינים, אך הלקוח אינו מעוניין בהם עוד, לא מדובר בעניין של תקינות הטובין.



לכן, מוצע לקבוע במפורש שהפיצוי יינתן בגין איחור טכנאי גם כשמטרת ביקורו היא התקנה או הסרה של ציוד, על מנת להגשים את מטרת החקיקה ולחייב את העוסק במתן שירות ראוי, שאם לא יעשה כן ידע שעליו לפצות את הצרכן בגין ההמתנה ובזבוז הזמן שנגרם לו." יצוין כי בהצעה תמכו 52 ח"כים ולא נרשמו כל מתנגדים.



כבל אמר כי הגיע הזמן שהחברות יכבדו את הזמן של הצרכן ולא ישאירו אותו להמתין שעות בבית. לדבריו, "אמנם כל נושא איחור הטכנאים כבר טופל, אלא ישנן חברות שעשו 'הבה נתחכמה' ופירשו את החוק באופן כזה שהוא לא חל על התקנה, הסרה או מתן שירות. מה שאנחנו מבקשים זה לשים סוף לכל ההתחכמויות האלה ולסגור את הפרצה - כך שיהיה ברור שמרגע שנחתם החוזה אז הצרכן הופך ללקוח עד לרגע ההסרה", אמר.



הוא הוסיף כי העוסקים מתלוננים כל הזמן על הרגולציה, בעוד שפה לא מדובר ברגולציה אלה בדרישה בסיסית מהם לנהוג ביושרה מול הלקוחות ולהפסיק להחזיק את הצרכנים במעצר בית בהמתנה למוצר או השירות שהזמינו.