מליאת הכנסת אישרה לאחר דיון לילי ממושך (שלישי) את חוק הגיוס בקריאה ראשונה ברוב של 63 תומכים מול 39 מתנגדים. סיעת יש עתיד תמכה בחוק ואילו חברי הכנסת של ש"ס ויהדות הצביעו נגד. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת נעדרו. הבוקר תתכנס ועדה מיוחדת של הכנסת בראשות יו"ר הקואליציה דוד אמסלם כדי להתחיל בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. 

שני סגני השרים יעקב ליצמן מיהדות התורה ומשולם נהרי מש"ס הצביעו נגד חוק הגיוס אך הם לא יפוטרו, כיוון שקיבלו חופש הצבעה על פי התקדים שבו השרה סופה לנדבר הצביעה נגד חוק המרכולים, אך לא פוטרה כיוון שגם היא קיבלה חופש הצבעה. 
 
הדיון הסוער במליאה התקיים לאור המתיחות הן בין חברי הקואליציה לאור התנגדות חברי הכנסת החרדים לחוק המוצע והן בין חברי האופוזיציה לאור כוונת יש עתיד להצביע בעד החוק, מה שעורר ביקורת רבה בעיקר מצד המחנה הציוני. במהלך הדיון כינה ח"כ יואל חסון מהמחנה הציוני את חיים ילין מיש עתיד 'איש קטן' בעוד האחרון לא נשאר חייב וענה לו כי הוא 'טמבל'. 

סגן שר הבריאות ח״כ יעקב ליצמן אמר לאחר ההצבעה כי "התנגדנו לחוק הגיוס החדש כפי הוראת מועצת גדולי התורה. לאורך הדורות מסר עם ישראל את נפשו למען לימוד התורה וראה בו את הערך החשוב ביותר לעתיד העם היהודי. לא נסכים להגביל את לומדי התורה ולא נתמוך במתן סנקציות על בני ישיבות שתורתם אומנותם".

שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הכנסת גילתה אחריות ואישרה את חוק הגיוס בקריאה ראשונה. לפני 4 חודשים טרפדנו חוק גרוע שעשה צחוק מהשוויון בנטל. הלילה התייצבה רוב הכנסת מאחורי החוק של מערכת הביטחון. הממלכתיות ניצחה את הספינים והמחלוקות. אני מקווה שהחוק יאושר, ככתבו וכלשונו, בקריאה שניה ושלישית עוד במושב הזה".
 
 
ח"כ יואל חסון צייץ כי "החוק עבר בסיוע נחוש של "יש עתיד" שהצביעה היום אמון בממשלת נתניהו כסיעה באופוזיציה, אירוע היסטורי מפוקפק... אם לא היתה תומכת, החוק לא היה עובר".
 

במהלך הדיון הערב התגלתה טעות בהצעת החוק כפי שהוגשה למליאה. ההצעה כוללת סעיף שממנו עולה לכאורה שמכסות הגיוס לחרדים כוללת גם ישיבות הסדר של הציונות הדתית. יו"ר סיעת יש עתיד עופר שלח פנה ליו"ר הקואליציה דוד אמסלם ודרש שהנוסח יתוקן כתנאי להצבעת יש עתיד בעד החוק. אמסלם נענה והתחייב בכתב כי מדובר בטעות שתתוקן לקראת הקריאה השנייה והשלישית.


ח"כ משה גפני מיהדות התורה אמר בדברים שנשא במליאה כי "אין קיום לעולם ללא לומדי התורה. המדינה שלנו תלויה בנס. חלק גדול מתקציבה הולך לביטחון. מוקפת אויבים. אנחנו מצליחים לשרוד, מורידים את האבטלה והאשראי ברמה גבוהה, הכל בזכות לומדי התורה. בשביל מה באנו לכאן? לא היה עם שעבר כמונו בכל העולם. לנו יש עם. היהודים בכל העולם מדברים באותה שפה. שמע ישראל מדברים כל היהודים בכל העולם. בזכותם חזרנו לארץ, בזכותם אנחנו מתקיימים.

ח"כ משה גפני. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90


"אני שומע את הוויכוח ומתפוצץ", המשיך, "אנחנו יושבים כאן חברי הכנסת החרדים וליבנו מתפלץ. אין אפשרות להחזיק חיל יהודי בלי חיל של לומדי תורה. אין לנו זכות קיום כצבא וכעם בלי לומדי התורה. האם יש עתיד צודקת שהם פלילים? אלה שהם לומדים תורה? איפה הבושה של העם היהודי שמדברים על לומדי התורה? חצי מהעם צריך ללמוד תורה כי אחרת אנחנו עם ככל העמים. אין בושה יהודית לחברים כאן שאנחנו מדברים על לומדי התורה. אני קורא ללומדי התורה לא להתפתות. אחד ממכם לא יעזוב את הלימוד. שלא ישמע מה שאומרים פה. שילמד תורה. בזכות זה אנחנו קיימים". 
 
ח"כ ינון אזולאי מש"ס אמר כי "אתם רוצים את הנשמה לא את הגוף. דעתנו בטלה בפני דעת תורה. כל מה שדעת תורה תורה לנו אותה נעשה. אני קורא לכם בני היקרים המתחנכים בישיבות, גם אם תגיעו לתקופה שתצטרכו למסור נפש למען לימוד התורה תעשו את זה. ככה צריך להיות ואל תשמעו לרשעים".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר מוקדם יותר כי מפלגתו, יהדות התורה, תצביע נגד חוק הגיוס החדש, שצפוי להעלות לקריאה ראשונה. "שלא תחשבו לרגע שאם יאיר לפיד בעד בחוק, אז אנחנו נשנה את עמדתנו. לא נוכל להסכים לשום חוק שיגביל לומדי תורה בשום צורה. אם החוק הזה כפי שהוא יעבור בשלוש קריאות אנחנו נפרוש מהקואליציה", איים ליצמן. סגן שר הבריאות צפוי להצביע נגד החוק, לאחר שקיבל חופש הצבעה.



גם פטור ממס וביטול הפיצול בתאגיד עלו להצבעה



לאחר אישורו של חוק הגיוס המשיכה הכנסת ואישרה בקריאה ראשונה חוקים נוספים שעלו לכותרות. הצעת החוק של חבר הכנסת מיקי זוהר לתיקון פקודת מס הכנסה הקובעת פטור ממס לתשלומים ושירותים הניתנים לראש הממשלה עברה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, ברוב של 32 תומכים מול 20 מתנגדים.



הצעת החוק לביטול הפיצול בתאגיד השידור הציבורי אושרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 54 תומכים וללא מתנגדים. החלטת הממשלה לקדם את ביטול הפיצול הגיעה בעקבות דרישת איגוד השידור הציבור האירופי לבצע את המהלך, על מנת שיתאפשר לקיים את האירוויזיון בישראל על פי חוקי התחרות. 



בנוסף הכנסת אישרה ברוב של 48 תומכים מול מתנגד בודד, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', את העברת הסמכויות בוועדה העוסקת במתווה הכותל משרת התרבות מירי רגב לידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת סמכותה של השרה איילת שקד לשר יובל שטייניץ.