בהר הרצל נערך היום (שלישי) טקס האזכרה השנתי לחללי מבצע צוק איתן, בנוכחות נשיא המדינה, ראש הממשלה והרמטכ"ל. נשיא המדינה אמר על המערכה בקיץ 2014 כי "במערכת צוק איתן נלחמנו על שגרת החיים. זו הייתה מלחמה כדי להחזיר ולשמר את חיי היום יום של תינוקות, ילדים, נשים, זקנים וגברים ביישובים, בשבילים, בדרכים, ברחובות, בגני הילדים ובבתי הספר, בכיתות הלימוד בחדרי האוכל בבתים ובשדות. הייתה זו מערכה מוצדקת ומוסרית, של מדינה ריבונית המבקשת להגן על אזרחיה מפני הטרור".

הנשיא התייחס גם למצב בעוטף עזה כיום:  "בחודשים האחרונים, ארבע שנים אחרי המערכה, השקט היחסי שליווה אותנו מאז 'צוק איתן' שב ומאותגר. תושבי עוטף עזה שהם עוטפי מדינת ישראל, סובלים מהפגנות אלימות, פעילות טרור, ניסיונות לחצות את הגדר, לחפור מנהרות, ירי רקטות והבערת שדות, הכול תוך ניסיון לפגוע בריבונותה של מדינת ישראל. מדינת ישראל ערוכה לכל תרחיש כדי להתמודד עם כל איום. איננו ששים אלי קרב. אולם לא נסבול שיבוש חיי השגרה של אזרחי ישראל. על כל הפרה כזו נגיב במהירות ובעצמה".
הנשיא התייחס בדבריו לצורך בשיקום עזה והדגיש: "אנו מצרים על תושבי עזה שנמקים תחת עול החמאס, על הילדים החיים במצוקה, בהעדר תשתיות בסיסיות, ללא תנאים סניטריים במחסור של מזון ובתנאי אבטלה קשים. ישראל הייתה ונשארה הגורם היחיד באזור שמעביר צרכים מינימליים לרווחתם של תושבי עזה ובכל מצב, אך עלינו להיות ברורים: כל עוד חמאס ימשיך לנהל את עזה כשהוא פועל, אך ורק למען מטרה אחת - השמדת מדינת ישראל ותקיפת אזרחיה, ומחזיק את גופות חיילנו שלא שבו מהקרב - עזה לא תשוקם".

בסיום דבריו פנה הנשיא לבני המשפחות השכולות ולבני משפחת גולדין ושאול: "בשביל השגרה שלנו, בשביל השקט שלנו, אתם שילמתם את המחיר היקר מכול. מי שאיבד את היקר לו, לא ימצא נחמה. אין נחמה. ביום הזה בשנה אנו מחבקים אתכם. הלוואי ויכולנו להקל במעט את כאבכם, ואת כאבם של פצועי הגוף והנפש הנושאים בגופם את מוראות הקרב יום יום ונאחל להם שיקום מהיר והחלמה מלאה. נזכור את אורון והדר, שיצאו בשמנו לקרב ולא שבו ונשוב ונצהיר שמדינת ישראל מחויבת ותעשה כל שבידיה וכל שצריך בכדי להשיבם הביתה".

בנימין נתניהו באזכרה לחללי צוק איתן. צילום: אלכס קולומויסקי, פול
בנימין נתניהו באזכרה לחללי צוק איתן. צילום: אלכס קולומויסקי, פול
ראש הממשלה נתניהו אמר כי ישראל ממשיכה להשקיע מאמצים גדולים בהחזרתם של לוחמינו – אורון שאול והדר גולדין. לא הכל גלוי לעין – וטוב שכך. זוהי מחויבות שתימשך עד שובם בלא הפוגה. כך גם לגבי אזרחינו שמוחזקים ברצועת עזה – אברה מנגיסטו והישאם א-סייד".
לדברי נתניהו, אחד מהיעדים של החמאס בצוק איתן היה לבודד את ישראל בזירה הבינלאומית. "לא רק שזה לא קרה, ההפך הגמור קרה. אפילו מדינות ערב, או מדינות מובילות בעולם הערבי, הזדהו עם עמדתנו, ויש לי יסוד מוצק להאמין שהיום הדברים נכונים ביתר שאת. אני ממליץ לשליטי עזה לבחור ברגיעה. אם יבחרו בהסלמה – המחיר שישלמו יהיה בלתי נסבל, בלתי נסבל להם. אנחנו נפעל בכל מקרה מתוך רגישות מרבית לחיי לוחמינו. ושוב, אינני אומר זאת מן השפה אל החוץ, ברגישות מרבית לחיי לוחמינו, אבל גם בד בבד מתוך נחישות מרבית להבטיח את ביטחוננו ואת שגרת יומנו".
 
 במקביל לטקס, החליטו 15 משפחות שכולות של חללי ״צוק איתן״ להגיע הערב למעון ראש הממשלה בירושלים ולא לטקס הממלכתי בהר הרצל על מנת להביע תמיכה והזדהות עם משפחות שאול וגולדין.

המשפחות השכולות מזדהות עם משפחות שאול וגולדין
 
אל״מ במיל׳ ורדה פומרנץ, אימו של חלל צה״ל סמ״ר דניאל פומרנץ, ממארגנות האירוע, אמרה בדבריה כי ״אני מצדיעה למשפחות חללי ׳צוק איתן׳ אשר אחרי לבטים לא קלים החליטו להגיע לכאן ולא לטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל. בחרנו שלא להגיע השנה למקום שבו המדינה החליטה לקיים את הטקס הממלכתי ולשבת באולם ההנצחה במזגן כאשר משפחות גולדין ושאול לא נמצאות שם מכיוון שהדר ואורון עדיין לא חזרו מעזה. מבחינתנו, צוק איתן לא נגמר עד שישובו אורון והדר״.
זהבה שאול, אימו של אורון המוחזק בידי חמאס, ציינה: ״מזה ארבע שנים שאין לי יום ואין לי לילה. אני אומרת מפה לראש הממשלה: אנחנו לא יכולים להמשיך לסבול, הגיע הזמן למעשים. היו יותר מדי הזדמנויות שלא ניצלתן אותן, עכשיו חמאס במצוקה וזו אולי ההזדמנות האחרונה. נמאס לי לרדוף אחרי הממשלה״.
ד״ר לאה גולדין, אימו של הדר: ״סולידריות וערבות הדדית של המשפחות השכולות זה לא דבר מובן מאליו. אלו הערכים המהווים את הבסיס והקיום שלנו. צוק איתן לא הסתיים עד שהחיילים והאזרחים ישובו הביתה. ראש הממשלה חייב לפעול קודם להשבת הבנים ורק לאחר מכן לשיקום עזה. הוא לא יכול לפעול אחרת. זה שמשפחות שכולות עומדות על המדרגה מול ראש הממשלה ורעייתו כדי לומר את המובן מאליו זה כואב, זה אפילו הכי כואב״.