סערת "חוק השואה" הפולני לא שוככת. לאחר ההודעה המשותפת, וההרגשה כי העניין מאחורי שתי המדינות, הגיבו היום (חמישי) ב"יד ושם" להכרזה, ומתחו שם ביקורת על ההתנהלות בעניין, והניסיון למזער את חלקם של הפולנים בשואה. לאחר הודעת "יד ושם", הגיעה גם תגובתו של שר החינוך, נפתלי בנט, אשר מתח ביקורת עוד יותר חריפה, כשהוא מכנה את ההודעה "חרפה רוויית שקרים".

בהודעה שפרסם הארגון, נכתב כי "הפרסום על כך שממשלת פולין תתקן את התוספת לחוק "המכון הלאומי לזיכרון" השנוי במחלוקת שאושר ב-26 בינואר שנה זו בסיים הפולני, עורר תקוות כי מדובר בהתפתחות חיובית וצעד בכיוון הנכון. בהמשך לכך פורסמה הצהרה משותפת לראשי ממשלות פולין וישראל, שבה הוכרז על מחיקת אותם סעיפים מהתיקון לחוק (55a ו-55b), שהגדירו כעבירה פלילית שדינה מאסר עד שלוש שנים על כל התייחסות פומבית - "בניגוד לעובדות ההיסטוריות" - כי המדינה הפולנית או האומה הפולנית היו אחראים ו/או שותפים באחריות "לפשעים הנאציים שבוצעו על ידי הרייך השלישי". 
 
"בדיקה מעמיקה על ידינו מעלה כי בקביעות ההיסטוריות, שהוצגו כעובדות שאין עליהן עוררין, יש טעויות חמורות והטעיות, וכי גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על כנה, ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה".
 
לאחר מכן הוסיפו: "יד ושם, האמון על חקר השואה, הנצחתה וזכרה, מחויב להצביע על אי דיוקים היסטוריים ולהתריע על סיכונים לפגיעה ממשית בחופש הדיון על אודות השואה. פולין משמשת כחברה ב'ברית הבינלאומית לזיכרון השואה' (IHRA) ומחויבת גם משום כך לפעול למען שימור זיכרון השואה ומניעת עיוות עובדות השואה. 
 
הדרך הנכונה לתקן עיוותים היסטוריים ותפיסות היסטוריות שגויות היא באמצעות מחקר היסטורי אמין, שיח ציבורי פתוח ונטול לחצים ופעילות חינוכית שקולה ופתוחה. "יד ושם" ימשיך בשליחות האקדמית והמוסרית שהוטלה עליו מאז הקמתו: קידום מחקר אחראי על ידי מתן האפשרויות וסיפוק התנאים לחוקרים ולמחנכים בעולם ובישראל להתמודד ללא מגבלות עם האמת המורכבת של תקופת השואה, ובכללה של היחסים בין פולנים לא-יהודים ויהודים-פולנים לפני תקופת השואה, במהלכה ואחריה.

מטעם הצוות הישראלי במו"מ על החוק הפולני בהובלת יוסף צ'חנובר ויעקב נגל נמסר: "ההיסטוריונית הראשית של 'יד ושם' פרופ' דינה פורת ליוותה את התהליך מראשיתו, ואמירות היסטוריות המופיעות בהצהרה אושרו על ידה. ההצהרה המשותפת שנחתמה ע"י ממשלת פולין, כוללת התייחסות מפורשת לכך שהיכולת לבצע מחקרים באופן חופשי נשמרה, וששום חוק לא מונע ולא ימנע זאת בעתיד.

בנט תוקף: "מחללים את זכר היהודים שנרצחו ע"י פולנים"

מי שתקף בצורה יותר חריפה את ההודעה הוא שר החינוך, נפתלי בנט, שפרסם תגובה בה נאמר: "כשר החינוך, האמון על הנחלת מורשת השואה, אני דוחה אותה לחלוטין - היא נטולת תוקף עובדתי והיסטורי ולא תילמד במערכת החינוך. אני דורש מראש הממשלה לבטל את ההצהרה או להביאה לאישור הממשלה. הצהרה זו לא הובאה בפני הממשלה, אינה על דעת שרי הממשלה, אינה מקובלת עליי כשר החינוך ואני דורש מראש הממשלה לשנותה או לבטלה לאלתר, ולחלופין להביאה להצבעה בממשלה, שם בטוחני שתידחה".
"ההצהרה המשותפת בין ראש ממשלת ישראל לבין ראש ממשלת פולין בעניין אחריות פולנים בשואה היא חרפה, רוויית שקרים ועיוותים ומחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים. ההצהרה מתארת פעולה שיטתית כביכול של ממשלת פולין הגולה והמחתרות הפולניות לעזרה ולסיוע לעם היהודי. תיאור זה אינו תואם את המציאות. הפעולות היו מועטות ולא מרכזיות". 
השר התייחס לעיוותים בהצהרה המשותפת ואמר "מגמדים את חלקם של פולנים רבים שביצעו הלשנה, הסגרה ואף רצח יהודים (״אנו מכירים ומוקיעים כל מקרה..״), לעומת האדרה מספרית (״פולנים רבים״) של חסידי אומות העולם, שהיו מופלאים, אך לא רבים. כלומר, הופכים את אנשי החסד הנדירים לתופעה נפוצה כביכול, ואת ארועי ההסגרה והרצח הנפוצים לנדירים. המציאות ההיסטורית היא שסיוע של פולנים ליהודים היה תופעה נדירה יחסית, ואילו פגיעה של פולנים ביהודים היתה רווחת. 

עוד הוסיף בנט: "אני מכבד ומוקיר את הידידות בין המדינות כיום, אך כשר החינוך של מדינת ישראל, אשר אמון על הנחלת זיכרון השואה, לא אתן את ידי בשום אופן לעיוות אירועי השואה.  לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע המוסמכים, אני קובע באופן חד משמעי שלהצהרה זו אין כל תוקף היסטורי ועובדתי.
ישנו הבדל תהומי בין חוק פולני פסול, לבין גושפנקא רשמית של ממשלת ישראל לעיוותים ולשקרים".  

בכיר בליכוד אמר ל'מעריב אונליין' כי "בנט צודק. אם זו ההצהרה שממשלת ישראל חתומה עליה עדיף באמת שלא הייתה כזאת הצהרה".

ח"כ ורבין: "לא קרה חשבון נפש בפולין"
 
חה"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אשר הובילה את המאבק הפרלמנטרי בחוק השואה הפולני, פנתה היום אל ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו, בנוגע להצהרה המשותפת עם ראש ממשלת פולין מורבייצקי, בדרישה כי תיעשה מחאה על עליית האנטישמיות בפולין בעקבות ההודעה המשותפת.
"במקום שנתבשר אחרי חודשים של משא ומתן, שההצהרה המשותפת מובילה לחשבון נפש אמיתי, אנו מגלים שבפולין לא באמת קרה דבר. עליית האנטישמיות בפולין בעקבות ההצהרה, ברחובות כמו בפרלמנט, הינה בעייתית ביותר. חה"כ נחמיאס ורבין הוסיפה במכתבה: " אני דורשת ממך בעת הזאת, עם כל הרגישות, לפנות במחאה רשמית לראש ממשלת פולין על אופי השימוש בהסכמתה של ישראל להגיע להבנות סביב החוק הפולני, אם כי כאמור - ושיהיה ברור לכולנו - בהצהרה לה הסכמנו אנו נושאים באחריות לפשרה על זיכרון השואה, לא פחות".