יו"ר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת אבי דיכטר, נאם היום (ראשון) בכנס המכון הבינלאומי לשיח מנהיגות אסטרטגי שייסד הפילנתרופ היהודי-אוסטרלי אלברט דדון. בכנס השתתפו בין היתר ראשי מדינות, חברי פרלמנט, זוכי פרס ונבל ואנשי תקשורת, ביניהם ראש ממשלת אוסטריה לשעבר טוני אבוט, יו"ר ידיד ישראל בבית הלורדים מטה רמזי, שר ההגנה והתעשיות האוסטרלי כריסטופר פיין ועוד בכירים נוספים.

בכנס, נתן חבר הכנסת סקירה של נושאים אסטרטגיים וביטחוניים במזרח התיכון ובכלל. "כשמסתכלים על הפעילות של איראן במזרח התיכון, הכוללת את לבנון, סוריה, תימן, עזה וסודאן, השאלה היא למה הם עושים זאת? מהי האידאולוגיה שלהם?", אמר דיכטר. "לדעתי, החזון שלהם הוא להשתלט יום אחד על מכה ומדינה. מדוע מעצמה כל כך חזקה כמו איראן מקריבה כל כך הרבה נגד כל העולם, נגד מדינות סוניות, ומדינות ערביות אחרות? כשמסתכלים על אסטרטגיית המסדרונות שלהם, מבינים את המטרה. למדינות המפרץ אין באמת כוחות צבאיים חזקים (כווית וקטאר). האיראנים יודעים שלמרות שערב הסעודית היא מדינה ענקית, אם הם יגייסו עוד מדינות ערביות בעדן, יום אחד הם יצליחו להילחם מול ערב הסעודית לא רק במלחמה צבאית אלא גם דתית". 

אבי דיכטר בכנס
אבי דיכטר בכנס
בהמשך, התייחס גם למלחמה בסוריה ואמר כי "יותר מ-6 מיליון פליטים עזבו את סוריה, ועוד 6 מיליון נשארו בתוכה. כחצי מהאוכלוסייה שגרה בסוריה ב-2010 כיום כבר לא גרה בביתה. העולם הערבי והעולם המערבי כמובן עסוקים בזה, אבל כולנו הופתענו מכך שבספטמבר 2016 רוסיה נכנסה לזירה עם הכלים שלה, ולמרות שהיא ממוקמת רק באזור אחד, ההשפעה שלהם היא על כל האזור. כיום, ברור שכל הסכם עם סוריה יקרה רק במעורבות של רוסיה". 
עוד קרא דיכטר להעברת שגרירויות אוסטרליה ובריטניה לירושלים: "אני מקווה שנראה גם את בריטניה ואוסטרליה מצטרפות למהלך של ארצות הברית. הגיע הזמן לתקן את הטעות ההיסטורית שנמשכת מאז תכנית החלוקה ולהעביר את השגרירויות לירושלים".
 

ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר, טוני אבוט, התייחס בעקבות דבריו של דיכטר לעניין השגרירות: "הנשיא טראמפ עשה לעולם ולישראל טובה כשהעביר את השגרירות לירושלים. בואו נודה בזה, ירושלים היא הבירה של ישראל, ונשיא אמור לעמוד במילה שלו. והגיע הזמן שהעולם יכיר בזה. כחבר משלחת אוסטרלי, הייתי שמח לצעוד ברגל לשגרירות שתהיה בירושלים במקום לנסוע לתל אביב לבית השגריר האוסטרלי".