פרופ' דינה פורת, ההיסטוריונית הראשית של "יד ושם", אומרת כי היא לא מרגישה שישנם חטאים בגללם היא צריכה להתפטר. "העליתי את הרעיון להתפטר ואבנר שלו (יו"ר יד ושם-מ"א) התנגד ואמר שלא עשיתי משהו שמצדיק התפטרות", אמרה בראיון ל"כאן" בעקבות הסערה שנוצרה סביב ההצהרה המשותפת של ישראל ופולין לגבי חלקם של הפולנים בהרג יהודים.

"התבקשתי לתת ייעוץ באופן אישי וחשאי", אומרת פורת על הפרשה. "איש לא התחייב שכל מילה שאני מתקנת - תתוקן". לדבריה, היא לא שוחחה עם ראש הממשלה בשום שלב במהלך המגעים עם הפולנים ולא אחרי פרוץ הסערה. 
למרות הביקורת הקשה שהוטחה בהצהרה ובה על ידי חלק מעמיתיה ביד ושם, פורת עומדת מאחורי רוב סעיפיה. "אפשר בהחלט לחיות עם החלק הראשון של המסמך. אם אפשר יהיה לתקן - אוסיף, אבל לא באווירה שנוצרה, ולכן גם לא הגבתי עד עכשיו. אי אפשר היה לפתוח פה במהומה שנוצרה", היא מסבירה. 

 

לדברי ההיסטוריונית הבכירה, "הפולנים לא רוצים שפשעיהם יהיו במרכז התודעה או הזהות. הם רוצים זהות אחרת. הם מחו באוזני הצד הישראלי ש'לגרמנים סלחתם תמורת פיצויים'. זה השורש של הביטוי של אנטי פולניות. התחושה שלגרמנים סלחו ואנחנו נוסעים לשם ולא משמיצים אותם כפי שאנחנו משמיצים את הפולנים. 'גרמניה קנתה את סליחתכם בכסף, אנחנו עם עני'. והפולנים באמת היו קורבנות".
פורת מתחה ביקורת בראיון על פרופ' יהודה באואר שכינה את ההצהרה המשותפת "בגידה". "קוראת לך לשנות את המונח 'בגידה'. הוא מחמם את האווירה ומושך לדיון קשה. זה נושא טעון. זה אומר שיש בוגדים. מי בוגד? צ'חנובר? הוא בוגד בזכר הנספים בשואה? משפחתו?". 
על המתקפה עליה אישית היא ואמרת: "אני מרגישה שיש 'עליהום' ציבורי וניסיון להפיל אדם אחד. יכול להיות שהיה טוב יותר בלי ההצהרה".