"אנחנו העיר עם הכי הרבה סטודנטים בכל אזור הצפון", כך אמר בגאווה ראש עיריית כרמיאל עדי אלדר בטקס חלוקת מלגות ל־367 סטודנטים בשיתוף עם מפעל הפיס וקרן המלגות ע"ש אריה גבע, שהתקיים במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בעיר. על פי הנתונים, כ־1,200 סטודנטים מכרמיאל לומדים במוסדות אקדמיים בעיר ובמקומות שונים בארץ. "כמחצית מהסטודנטים חוזרים לעיר בתום לימודיהם", ציין אלדר. עוד נמסר כי על פי תוכנית המתאר, מספר תושבי כרמיאל יגדל תוך 25 שנים מכ־55 אלף איש כיום לכ־100 אלף איש. בטווח הקרוב ייבנו בשכונה החדשה על שם יצחק נבון כ־3,000 יחידות דיור, ובשלבי תכנון מצויה שכונה נוספת – אריאל שרון, שתכלול כ־9,000 יחידות דיור.



"יש לנו את אזור התעסוקה הגדול בצפון, וכרמיאל סמוכה למרכזי תעסוקה גדולים באזור – תפן ומשגב ומפעלי רפא"ל", סיפר אלדר וציין כי שיעור האבטלה בכרמיאל עומד על כ־4% בלבד. "אנחנו מרכז הגליל, ולצעירים יש כאן עתיד. עם הרכבת מכרמיאל אפשר כיום להגיע תוך פחות משעה וחצי לאזור המרכז". אלדר אומר כי שיתוף הפעולה עם מפעל הפיס הניב תנופה לעיר ומסייע רבות לכ־200 סטודנטים מדי שנה, שמקבלים מלגות במימון מפעל הפיס ומחזירים בשעות התנדבות לקהילה, בעיקר בחונכות תלמידים.



בטקס, ציין מנכ"ל מפעל הפיס עמרי לוטן, כי מפעל הפיס מעניק כ־13 אלף מלגות מדי שנה, בהיקף כולל של כ־130 מיליון שקל. "מפעל הפיס תורם למעלה ממיליארד שקל לחינוך", הוא ציין. "אנחנו משקיעים באנשים שאמורים להיות העתיד של מדינת ישראל. אתם העתיד של המדינה". לוטן הדגיש את תרומתם הרבה של מקבלי המלגות לקהילה, בשעות חונכות לתלמידים ובתרומה חברתית. "מאוד קריטי וחשוב שסטודנטים לא רק ילמדו, אלא גם ישקיעו בקהילה. כ־2 מיליון שעות נתרמות לקהילה. זו תרומה עצומה".



במקבלי המלגות היה עמית זהבי (27), הלומד שנה שלישית הנדסת חשמל במכללת אורט בראודה. זהבי, שגדל ומתגורר בכרמיאל, מסייע לבני נוער בעיר בתוכנית הייטק ייחודית. "אנחנו מכשירים ילדים להייטק", הוא מספר, "הסיפוק עצום. המלגה מאפשרת לי להקדיש יותר זמן ללימודים על חשבון עבודה". זוכה נוספת במלגה הייתה דנית זרבילוב (25), נשואה ואם לילד, שסיימה לימודי שירותי אנוש במכללת יזרעאל. "השעות שנתתי עבור המלגה לקהילה היו במרכז הצעירים בכרמיאל. הובלנו הפנינג משפחות, שכלל הדרכה וסיוע בהכוונה וייעוץ", היא סיפרה. "המלגה סייעה לי מאוד במימון הלימודים".



יצוין כי במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה לומדים 2,700 סטודנטים, שרבים מהם מגיעים מאזור הגליל ומרכז הארץ. "ישנם סטודנטים רבים שבלי מלגות אינם יכולים ללמוד", ציינו במכללה, שכמחצית מתלמידיה מקבלים מלגות. הסטודנטים מהמכללה מחזירים לקהילה בשעות חונכות לתלמידים. אחד הפרויקטים הייחודיים הוא תגבור במתמטיקה. "בפרויקט משתתפים 75 סטודנטים. הוא מתחיל בהורדת מחסום הפחד ממתמטיקה כבר בבית הספר היסודי ונמשך בסיוע בהכנת תלמידים לבגרות במתמטיקה. "סטודנטים רבים שותפים לפעילות למען הקהילה", ציינה המשנה לנשיא המכללה, פרופ' שרית סיוון.