אזעקות נשמעו היום (רביעי) באזור רמת הגולן ובעמק הירדן, זאת לאחר שטיל פטריוט שוגר לעבר כטב"מ שחדר למרחב האווירי הישראלי משטח סוריה, ויורט סמוך לכנרת. זמן קצר לאחר מכן משטרת ישראל הוציאה הודעה חריגה, בה היא ביקשה מכל כלי השיט הנמצאים באגם הכנרת לצאת מהמים בשל פעילות מבצעית, ההנחיה הגיעה בעקבות חשש שחלקים מהכטב"מ נפלו למים.


תיעוד יירוט הכטב"מ. צילום: דובר צה"ל

איסוף שרידי הכטב"מ . קרדיט: מועצה אזורית עמק הירדן

דובר צה"ל, רונן מנליס, אמר כי "זוהה כלי טייס בלתי מאויש שטס לאזור החיץ. הוקפצה רביעיית מטוסי קרב וכן שני מסוקים, כאשר במקביל הכינו את סוללת הפטריוט ששיגרה טיל אחד מאזור צפת שפגע ויירט את הכטב"מ. מדובר ככל הנראה במל"ט איסוף בלתי חמוש וחתיכות ממנו נפלו מדרום לכנרת. בצה"ל עדיין לא יודעים להעריך האם מדובר בטעות או בפעולה מכוונת. הוא היה לאורך כל הדרך במעקב ויורט כ-10 קילומטר בתוך שטח ישראל. בדקנו גם את האפשרות שמדובר בכלי טייס רוסי. לא מדובר במחדל".



לפי דובר צהל מערכות ההגנה האוויריות עקבו אחרי המעוף של הכטב"מ במדינות האזור ומכאן אפשר להסיק שהוא עבר גם מעל שטח ירדן. דבר זה יכול לחזק את ההערכה שהמל"ט היה במשימת מודיעין ובמעקב אחרי הקרבות המתחוללים במשולש הגבולות ירדן, סוריה וישראל ליד העיר דרעא. לא מדובר במלט ירדני ומכאן גם השיהוי בהחלטה ליירטו אם כי הסוגיה תיבדק ותתוחקר. 


כזכור, לפני מספר שבועות אירע מקרה דומה בו שיגר צה"ל טיל פטריוט לעבר כלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ) שהתקרב מכיוון סוריה לעבר הגבול עם ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי לא זוהתה פגיעה, אך הירי הניס את כלי הטיס, שחזר לשטח סוריה. מערכות ההגנה האוויריות כמו גם מערכות האיתור זיהו את האיום מבעוד מועד ובטרם חצה לשטח הארץ.





בשבועות האחרונים, מנהל צבא סוריה קרבות עיקשים מול המורדים באזור דרעא שבדרום רמת הגולן הסורית. בסוף השבוע האחרון פצצת מרגמה שנורתה לעבר המורדים נחתה סמוך לגדר המערכת בגבול הגולן, ובתגובה לכך, תקף צה"ל את העמדה ממנה נפתחה האש.  צה"ל נמסר כי "צה"ל אינו מעורב בלחימה הפנימית בסוריה, ולצד זה, ימשיך לעמוד על מימוש הסכמי הפרדת הכוחות משנת 1974, ובתוכם שמירה על מרחב החיץ".



בתחילת השבוע, כוחות צה"ל רבים נפרסו באזור, כחלק מההיערכות ומוכנות צה"ל אל מול ההתפתחויות ברמת הגולן הסורית בסמוך לגבול, זאת לאחר הערכת מצב שהתקיימה בפיקוד הצפון בה הוחלט על תגבור "עוצבת הבשן" בכוחות שריון וארטילריה. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל רואה חשיבות רבה בשמירה הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה משנת 1974. כמו כן, נמשיך לעמוד על עקרון אי-המעורבות בנעשה בסוריה, לצד מדיניות של תגובה נחרצת למול פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ויצירת סיכון לתושביה. בנוסף, סיוע הומניטרי מצד ישראל ניתן מזה שנים ונמשך בימים אלה, לאור הצורך הקיים בו".