בשנים האחרונות נכנסו לישראל השקעות סיניות רבות - בין אם מדובר על רכישת תנובה, זכייה המכרז לבניית הנמל באשדוד והפעלת זה בחיפה וחפירת תוואי הרכבת הקלה בגוש דן. בישראל רוצים למשוך השקעות סיניות, אך חוששים מהשתלטות של ממשלת סין, באמצעות חברות סיניות, על חברות ענק במשק הישראלי, וגורמים במערכת הביטחון אומרים כי מדובר בנקודת תורפה למשק הישראלי. 

בחדשות עשר דווח הערב (חמישי) כי השבוע נערף דיון בנושא בוועדת החוץ והביטחון, ביוזמת חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד). לדברי גורמים שנכחו בדיון, נציגת משרד הכלכלה, זיוה איגר, אמרה בו כי מנהרת הרכבת הקלה בתל אביב, הנחפרת ע"י הסינים, עוברת 20 מטר מהקריה. אין גוף ממשלתי בישראל שמתאם בנוגע להשקעות הסיניות ולדבריה, הסינים לא מבצעים רכש גומלין בישראל, וכל העסקאות מוטות לטובתם.
על רקע הדברים האלה, כך דווח, חשף היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, כי נתניהו הנחה אותו ואת ראש המל"ל, מאיר בן שבת, לגבש מנגנון לפיקוח על השקעות סיניות בישראל. גורמים שהיו בדיון אמרו כי בשל הרגישות המדינית מול סין, שמחון הקפיד לומר שמדובר במנגנון פיקוח על השקעות ממדינות זרות בכלל ולא רק מסין.

במהלך הדיון, כך דווח, הביע שמחון עמדה מפתיעה לגבי המדיניות הכלכלית של הנשיא טראמפ: לדבריו, מלחמת הסחר בה פתץח הנשיא מול סין היא הדרך היחידה לשנות את כללי המשחק מול הסינים. "כל מיני כלכלנים שהצביעו להילרי קלינטון הזהירו שהצעדים של טראמפ יגרמו נזק. סין כבר אינה מדינה ענייה ומתפתחת ולכן טראמפ רוצה לשנות את כללי המשחק של הסחר מולם. אלה לא שינויים שאפשר לעשות בדיאלוג וזה לא יקרה ללא עימות - ואת כל זה הכלכלנים שתמכו בקלינטון לא מבינים" .