הסלמה בדרום: לאחר לילה לא שקט שעבר על יישובי עוטף עזה, גל של מעל עשר אזעקות צבע אדום הופעלו בזו אחר זו במרחב. מדובר צה"ל נמסר כי חיל האוויר תקף באמצעות מטוסי קרב עשרות מטרות צבאיות בארבעה מתחמים צבאיים השייכים לארגון הטרור חמאס לאורך רצועת עזה. במוקד התקיפה, תקיפה רחבה על מפקדת גדוד חמאס בבית לאהיה ובה נתקפו שטחי אימונים ללוחמה בשטח בנוי, מחסנים לאחסנת אמצעי לחימה, מתחמי אימונים, חמ"לים, משרדים ועוד. השעות האחרונות נשמעו עשרות אזעקות במרחב עוטף עזה בעוד חיל האוויר ממשיך את התקיפות בשטח הרצועה.
תקיפת צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

אילוסטרציה של מנהרות הטרור שהותקפו. צילום: דובר צה"ל

כמו כן, הותקפו אתר לייצור אמצעי לחימה ומחסנים לאחסון אמצעים שונים בהם גם יכולות צבאיות של הזרוע הימית של חמאס. לפי דיווחים פלסטינים, מטוסי צה"ל ירו טילים לעבר יעדים בעיר עזה ובצפון הרצועה, ופיצוצים אדירים נשמעו ברפיח. במהלך המתקפה האינטנסיבית  של חיל האוויר הושמדו מוצבים, בעיקר של חמאס. שרי הקבינט קיבלו בלילה שיחת עדכון על התקיפות הצפויות, וכי מתנהלים מגעים דרך המודיעין המצרי ושליח האו"ם למזרח תיכון כדי לתווך בין ישראל לחמאס.
מאמצי הכיבוי בעוטף עזה. צילום: דוברות המשטרה

לוחמי האש פעלו בשלושה מוקדים של שריפות באיזור מעבר ארז סמוך לגבול הרצועה. הדליקות פרצו ככל הנראה כתוצאה מבלוני תבערה ששוגרו מרצועת עזה. מהמועצה האזורית אשכול נמסר מוקדם יותר לתושבים כי בהתאם להערכות המצב, בשלב זה ניתן לחזור לשגרה. מהמשטרה נמסר כי היא מבקשת מהציבור להימנע מסיכון עצמי מיותר ולא להתקרב לזירות ושרידי נפילות עוד בטרם נבדקו על ידי הגורמים המקצועיים. "שוטרי ולוחמי משטרת ישראל מהמחוז הדרומי פועלים במספר זירות אליהן הגיעו חבלני המשטרה המקצועיים בטיפול בפריטים, ושרידים של פריטי ירי, על מנת להסיר חשש וסיכון מאלו", נמסר מדוברות המשטרה.

צה"ל הפיץ הודעה מיוחדת לתושבי רצועת עזה: "צה״ל מודיע לתושבי הרצועה כי הם נדרשים להתרחק לאלתר מכל מבנה ותשתית המשמשים את גורמי הטרור, מכל אדם המוכר כטרוריסט ומכל מרחב בו פועלים ארגוני טרור. קחו את חייכם בידיכם, ראו הוזהרתם".
 


 
צה"ל תקף הבוקר באמצעות מטוסי קרב מנהרת טרור התקפית ברצועת עזה השייכת לחמאס, בנוסף למנהרה נוספת שהותקפה הלילה. "התקיפה בוצעה בתגובה לאירועי הטרור השונים המובלים על ידי ארגון הטרור חמאס כנגד אזרחי ישראל וריבונותה לאורך הגדר ובאמצעות טרור האש, וכן בעקבות הירי משטח רצועת עזה לעבר יישובי הדרום במהלך הלילה", מסר דובר צה"ל. 

"ארגון הטרור חמאס אחראי לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה והוא שיישא בהשלכות לפעולות הטרור המופעלות נגד אזרחי ישראל. בצה"ל רואים בחומרה את פעילות הטרור של ארגון הטרור חמאס. צה"ל ערוך למגוון תרחישים ונחוש להמשיך ולהגן על אזרחי ישראל במגוון האמצעים העומדים לרשותו". דובר צה"ל מסר כי בהתאם להערכת המצב נקבעו ההנחיות הבאות לעורף: 1. חוף זיקים סגור לציבור. 2. כל התכנסות במרחב עוטף עזה (0-7 ק"מ) תהיה מוגבלת בשטח פתוח ל- 100 אנשים והתכנסות בשטח סגור ל-500 אנשים. יש להישמע להוראות פיקוד העורף שיעודכנו ככל שיידרש.
 
אילוסטרציה של מנהרות הטרור. צילום: דובר צה"ל
אילוסטרציה של מנהרות הטרור. צילום: דובר צה"ל

האירועים החלו לאחר חצות, כאשר צה"ל תקף, על פי דיווחים פלסטיניים, את מוצב מוצב לואא של אל-קסאם של חמאס, אשר נמצא בצפון הרצועה, ובתגובה לכך, ירה הארגון רקטות אל עבר היישובים הישראליים, אשר יורטו או נפלו בשטחים פתוחים. במהלך הלילה נשמעו כארבע סירנות, כשהראשונה שבהן אירעה בסביבות 1:00 לפנות בוקר והאחרונה שבהן היתה בין השעות 6:00 ל-7:00 בבוקר. 31 שיגורים נורו לעבר ישראל, כאשר כיפת ברזל הצליחה ליירט שש מהרקטות.
צה"ל תקף בשעות הלילה מנהרת טרור של חמאס, אשר נחשבת להתקפית, ומחסנים של תחמושת ובלוני תבערה, אשר יועדו להמשיך באיום על תושבי הדרום ולשרוף את שדותיהם. חמאס מבחינתו הגיב בירי לפי הנוסחה החדשה שהוא מנסה לייצר שהיא "מתקפה כנגד מתקפה".
דובר צה"ל מסר בתגובה לתקיפת המנהרה הראשונה: "הלילה תקף צה"ל באמצעות מטוסי קרב מנהרת טרור התקפית בדרום רצועת עזה ומספר יעדי טרור במתחמים צבאיים ביניהם יעדים המשמשים את ארגון הטרור חמאס להכנת בלוני התבערה וכן מחנה אימונים של ארגון הטרור חמאס".
"התקיפה בוצעה בתגובה לאירועי הטרור במהלך הפרות הסדר האלימות במרחב גדר המערכת שהתקיימו אמש והמשך טרור האש המבוצע על-ידי שיגור בלוני תבערה מרצועת עזה לשטח הארץ. במהלך התקיפה זוהו 17 שיגורים לשטח ישראל, מתוכם חמישה שיגורים יורטו על ידי סוללות כיפת ברזל".