הכנסת תצא בסוף השבוע לפגרת קיץ ארוכה, ובקואליציה עושים מאמץ להעביר כבר מחר בקריאה שנייה ושלישית את חוק הלאום השנוי במחלוקת ולמנוע משבר סביב חוק הגיוס.



היום תתכנס הוועדה המיוחדת לחוק הלאום בראשות ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) להצביע על מאות ההסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה, ולאחר מכן לאשר לקראת הקריאה השנייה והשלישית נוסח של חוק הלאום שיהיה מקובל על כל סיעות הקואליציה. הצפי הוא שעוד לפני כינוס הוועדה בשעות הצהריים יציג ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני ראשי הקואליציה נוסח מרוכך שיהיה מקובל על כל הסיעות וגם על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.



המכשול העיקרי בדרך לאישור החוק הוא סעיף 7 ב', הקובע כי "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי לכנסת, האופוזיציה וגם ארגוני זכויות אדם מתנגדים בתוקף לניסוח הזה. לפיכך, בקואליציה בוחנים כמה נוסחים חלופיים, בהם "המדינה תפעל לקדם, לבסס ולפתח התיישבות יהודית", או "התיישבות יהודית באזורים שבהם נדרש לקיים התיישבות משיקולים לאומיים".



נוסח דומה מציעים גם בבית היהודי. בנוסח שגובש על ידי שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי, נאמר כי "המדינה תפעל לייהוד הנגב והגליל ואזורים ויישובים נוספים שייקבע ביחס אליהם כי הדבר נדרש משיקולים לאומיים ולפיתוח התיישבות יהודית בהם, בין היתר באמצעות תמריצים לעידוד הגירת יהודים אליהם". בנוסף, ייכתב כי "המוסדות הלאומיים, באופן עצמאי או בשיתוף פעולה עם גורמי המדינה, יפעלו ליישוב יהודים בכל חלקי הארץ".



בתוך כך, סיכמו אוחנה וסלומינסקי להוסיף לנוסח המקורי של סעיף המטרה בחוק הלאום את המילה "דתית", כך שייכתב "ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מימש את זכותו הטבעית, התרבותית, ההיסטורית והדתית להגדרה עצמית". מדובר בהישג לאוחנה, שכן סלומינסקי נסוג למעשה מאיומו להצביע נגד חוק הלאום אם לא יוכנס בו סעיף הקובע כי במקרים שבהם הפסיקה הקיימת איננה נותנת מענה לסוגיות משפטיות, יפנו השופטים למשפט העברי. גם סיעת כולנו הודיעה כי תתמוך בהצעת חוק הלאום, לאחר שעל פי דרישתה אין עליונות להגדרת היותה של המדינה "יהודית" על פני "דמוקרטית".



נציגי הסיעות החרדיות הביעו במהלך הדיונים על חוק הלאום את הסתייגויותם מחוק יסוד שבעתיד בג"ץ עלול לפרש אותו נגד הציבור שלהם, אולם בשבוע שעבר רמז ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), בתוכנית הרדיו "כאן מורשת", על "דיל" עם הליכוד בסוגיה זו. "נתמוך בחוק הלאום אף שיש שם דברים שדעתנו לא נוחה. כך זה בהסכם הקואליציוני שאף אחד לא רוצה אותו, אתה מקבל את חוק הגיור שאף אחד לא רוצה אותו", הסביר מרגי. "אתה מקבל את מתווה הכותל בלי שאף אחד רוצה אותו, אז אתה צריך לתת גם כן, וכדאי שאנחנו החרדים נדע גם לתת לפעמים", הוסיף.



יוזם חוק הלאום, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אמר בסוף השבוע: "שמחתי לשמוע את השר כחלון מודיע על תמיכתו בחוק הלאום שיזמתי ואני מודה לו על כך. בקריאה הראשונה העברנו את החוק ברוב של 64 ח"כים, ואני משוכנע כי בשבוע הבא, בעזרת השם, נעביר אותו בכנסת ברוב מוחץ יותר". יצוין כי מאחר שמדובר בחוק יסוד, יש צורך ברוב של 61 ח"כים לפחות כדי לאשרו בקריאה שנייה ושלישית.



מאות בני אדם השתתפו אמש בהפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד חוק הלאום במתכונתו הנוכחית, שאותה יזמו ארגונים שונים, בהם מרצ, הקרן החדשה לישראל, חד"ש, צעירי העבודה, התנועה הערבית להתחדשות והאגודה לזכויות האדם. המשתתפים צעדו מהכיכר לעבר משרדי תנועת הליכוד בבניין מצודת זאב ברחוב המלך ג'ורג' כשהם נושאים שלטים וקוראים קריאות בגנות החוק.



בתוך כך צפויה מחלקת הבג"צים במשרד המשפטים לבקש השבוע ארכה של שישה חודשים כדי לנסח מחדש את חוק הגיוס. כזכור, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) איים כי אם עד סוף השבוע לא תושג ארכה כזאת, הוא יתפטר מהממשלה.