ברקע ההסלמה במהלך היממה האחרונה, בה שוגרו יותר מ-170 רקטות ופצמ"רים לעבר יישובי עוטף עזה בתגובה לתקיפות צה"ל ברצועה, התכנסה הבוקר (ראשון) הממשלה לישיבה כשהאירועים בדרום נמצאים בראש סדר יומה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "במהלך השבת פגענו בחמאס באופן משמעותי וקשה. המדיניות שלנו ברורה - מי שפוגע בנו אנו פוגעים בו ובעוצמה רבה. זה מה שעשינו אתמול. צה"ל הנחית על החמאס את המכה הקשה ביותר מאז צוק איתן. אני מקווה שהם קלטו את המסר, אם לא, הם יקלטו אותו בהמשך. שמעתי שאומרים שישראל הסכימה להפסקת אש שתאפשר את המשך טרור האש של העפיפונים והבלונים - זה לא נכון. איננו מוכנים לקבל שום התקפות נגדנו ונגיב בהתאם".
פגיעת רקטה בשדרות - צילום: מצלמות אבטחה

עוד הוסיף נתניהו: "אתמול שוחחתי עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. דנו בסוגיות ביטחוניות ומדיניות לאור ההתפתחויות באזור, כמובן בראש ובראשונה על סוריה ואיראן. כפי שאתם יודעים, הנושאים האלה יעלו גם בפסגת הנשיאים בהלסינקי, אני כמובן שוחחתי עליהם ביום רביעי גם עם הנשיא פוטין. אני הודיתי לנשיא טראמפ על המדיניות התקיפה שלו נגד איראן, כי מאז נקיטת המדיניות הזאת, אנחנו רואים את ההשפעה הגדולה על איראן ובתוך איראן. הנשיא טראמפ חזר בבהירות חדה על המחויבות שלו לביטחון ישראל ועל נכונותו לעזור למדינת ישראל בתחומים שונים ואני כמובן הודיתי לו על כך".

השרים השמיעו לפני הכניסה לישיבה הצהרות לוחמניות. שר הביטחון אביגדור ליברמן הזהיר את חמאס מפני חידוש שיגור עפיפוני התבערה ואמר כי "אין שום כוונה להכיל לא רקטות ולא עפיפונים ולא שום דבר. בסך הכל חמאס ספג מכה קשה". לדבריו, "90% מהרקטות נפלו בשטחים פתוחים והשאר יורטו. אבל אלה שכן, נפלו בתחומי המגורים. זו מציאות בלתי סבירה שאזרחים רצים למקלטים. אני מקווה שהחמאס יסיקו מסקנות ולא יהיה לזה מחיר".
בנוסף, שר הביטחון התייחס לביקורת על הפסקת האש ואמר: "תמיד תהיה ביקורת". השר נפתלי בנט הבהיר כי ״הפסקת אש בלי הפסקת טרור האש זו לא הרתעה - זו כניעה", וציין כי הוא והשרה שקד יתנגדו להפסקת אש מסוג זה בקבינט. "במשך שלושה חודשים אנחנו עדים לטרור אש של כאלף בלוני נפץ ותבערה על תושבי עוטף עזה. רק בימים האחרונים תושבי הדרום ספגו כ-200 רקטות. בתזמון שנוח לו חמאס מכתיב שעכשיו תהיה הפסקת אש.
"שיהיה ברור: הפסקת אש בלי הפסקת טרור האש זו לא הרתעה - זו כניעה. אני ושרת המשפטים נתנגד בקבינט לכל הפסקת אש שמאפשרת לחמאס להתחמש מחדש ולהמשיך לשגר בלוני אש לעבר תושבי הדרום. הגיע הזמן לפעול״. 

השר ישראל כ"ץ אמר: "שר הבטחון ליברמן חייב להביא לקבינט הצעה לקביעת מדיניות ברורה מול עזה: מיטוט החמאס וחיסול הטרור, או היפרדות מכל אחריות אזרחית ויצירת קו גבול עם הרתעה מלאה - כמו מול סוריה ולבנון. אין אופציה להמשיך במצב הקיים. זה לא הוגן כלפי תושבי עוטף עזה ופוגע בביטחון מדינת ישראל".
בתוך כך, שרים בקבינט המדיני-ביטחוני השמיעו הבוקר (ראשון) טענות כלפי ראש הממשלה לגבי זימונם לישיבת חירום בנוגע להסלמה בגבול הדרום וטענו כי הדיון מיותר. "מה הטעם לכנס את חברי הקבינט לדון בהסלמה בדרום כשנתניהו כבר סגר הפסקת אש עם החמאס אתמול בערב?" אמרו שרים ל"מעריב אונליין".