ארגוני זכויות בעלי החיים רשמו היום (ראשון) ניצחון משמעותי במאבק נגד משלוחי העגלים והכבשים באניות, לשחיטה בישראל מאוסטרליה ומאירופה, שזכו לכינוי "המשלוחים החיים". משלוחים בהם מאות אלפי בעלי חיים מובלים שבועות ארוכים בלב ים, בתנאים קשים, לשחיטה בישראל מדי שנה. הממשלה דחתה את טענות שר החקלאות, אורי אריאל, על כך שלא ניתן לבטל את המשלוחים כדי לעמוד בדרישות השוק המקומי, ואת אזהרותיו מפני עליות מחירים. כמו כן נדחו איומיהם של בכירים בתעשיית הבשר בישראל, שפורסמו ביום שישי האחרון במעריב, בנוגע לאפשרות פיטורי מאות עובדים בבתי המטבחיים הגדולים בארץ.



הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) שנוסחה במקור על ידי ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ואחרים, תובא עוד השבוע לכנסת בקריאה טרומית, לאחר תמיכה אישית יוצאת דופן מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, ששניהם בירכו כבר בשבוע שעבר על הצעת החוק, המחייבת ביטול הדרגתי של המשלוחים החיים והחלפתם בייבוא בקר מצונן מבתי מטבחיים בחו"ל.



בנוסף, הצעת החוק מבקשת לקבוע מכסות מוגבלות ליבוא עגלים וכבשים במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה, עד להפסקתו המוחלטת בתוך שלוש שנים. עפ"י ההצעה, ב-2019 המכסה לא תעלה על 75% ממספר בעלי החיים שיובאו ב-2017, ובשנתיים הבאות תצטמצם בשיעור ניכר שייקבע על ידי שר החקלאות בהתאם להתפתחויות בשוק. להצעת החוק הצטרפו שורה ארוכה של חברי כנסת מימין ומשמאל.



הפגנה נגד המשלוחים החיים. צילום: עדי אביקזר



הממשלה אף דחתה את הערר שהגיש שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי), והטילה על משרדו לנסח הצעת חוק ממשלתית לביטול המשלוחים עד לחודש אוקטובר כשאם לא יעשה כן תמשיך הממשלה בקידום הצעת החוק הפרטית. "בעלי החיים מיובאים מאוסטרליה ומאירופה, במסעות ימיים ממושכים, שעשויים להימשך שבועות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "במהלך המסע בעלי החיים מוחזקים בצפיפות קשה, מתבוססים בצואתם וסובלים מעומסי חום, מטלטלות הדרך ומפגיעות קשות נוספות. רבים מהם חולים ורבים אינם שורדים. יש להימנע ככל הניתן מהובלת בעלי חיים ולהמיר משלוחים חיים בסחר בבשר".



הצעת החוק נוסחה בשיתוף פעולה עם עמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות. מהעמותות נמסר: "זו תחילת הסוף של המשלוחים החיים. אנו מברכים את ראש הממשלה, השר גלעד ארדן וח"כ מיקי זוהר על הובלת התמיכה בהצעת החוק, ומודים לשרים על הבחירה בחמלה ובצדק חרף לחצים מצד בעלי אינטרסים. יש לקוות שהנחישות שהראתה הממשלה תאלץ גם את משרד החקלאות לתמוך במתווה ההדרגתי להפסקת מסעות הייסורים".



דוחים את מסע ההפחדות של שר החקלאות ותעשייני הבשר


נתוני יבוא בעלי החיים במחצית הראשונה של 2018 חשפו כי חרף המחאה הציבורית, רק במחצית הראשונה של 2018 יובאו לישראל 363,456 בעלי חיים במשלוחים החיים, עלייה של 36% לעומת התקופה המקבילה ב-2017. טענות השר אריאל על התייקרות הבשר אם יבוטלו המשלוחים נדחות בארגוני בעלי החיים: "לפי נתוני משרד הכלכלה, מחיר הבשר הטרי המיובא נמוך משמעותית ממחיר הבשר של עגלים שיובאו בחיים ונשחטו כאן".



את טענות תאגידי הבשר החוששים לפגיעה ברווחיהם, ואת טענות השר אריאל על פגיעה בשוק המקומי אם יבוטלו המשלוחים, דוחים בארגוני המאבק באמרם: "יבוא עגלים מחו"ל ופיטומם במזון, שגם הוא מיובא מחו"ל זו לא חקלאות ישראלית. הפסקת המשלוחים החיים לא תפגע במגזר הקמעונאי, באטליזים ובעובדים במקטע עיבוד הבשר. ניתן אף לייבא גוויות שלמות, ולבצע את הביתור והאריזה בישראל. היבואנים של משלוחים חיים יכולים לעבור ליבוא בשר מצונן".



משלוחים חיים. צילום: אנימלס אוסטרליה