במהלך ישיבת הקבינט המדיני-בטחוני שנערכה אתמול בעקבות ההסלמה בדרום, נרשם עימות בין שר החינוך ויו"ר סיעת "הבית היהודי" נפתלי בנט  לבין הרמטכ"ל גדי איזנקוט. בנט תהה מדוע לא לירות בחוליות משגרי העפיפונים ואיזנקוט שאל אם הוא סבור שיש להפיל עליהם פצצה ממטוס.

ראש המל"ל לשעבר, האלוף במיל' גיורא איילנד, התארח בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לעימות בין השניים: "ברמה העקרונית אני בדעתו של בנט. מי ששולח עפיפוני נפץ זה מישהו ששולח מטען חבלה וניתן לפגוע איתו. יש בעיית ערכים ובחלקה היעדר פתרון יעיל יותר. המעבר בין כלום לפצצת
F16 הוא קצת בעייתי. אני מניח שאם היו מוצאים פתרון, נוסח הצלפים בקרבת הגדר, שיאפשרו לפגוע ביד או ברגל של מפריחי העפיפונים, כולם היו אומרים שזה הפתרון הנכון כי ננטרל את הבעיה ולא נהרוג נערים בני 12 ו-14".

איילנד המשיך: "אני לא בטוח שאני יודע את כל הפרטים ואם הציטוטים מתוך הקבינט נכונים. אני חושב שמה שנכון לעשות זה פחות להסתכל על טקטיקה של איך להתמודד עם הבלונים אלא להסתכל יותר רחב. אני חושב שאנחנו נוסעים לכיוון הלא נכון ויש לשנות את כיוון הנסיעה".

"מניסיוני למדתי שיש לבחון בעיה בשתי דרכים", הסביר, "לבחון מה הסיפור ומה האינטרסים שלנו. אם סיפרת סיפור נכון ואתה נאמן לאינטרסים שלך - תגיע לפתרון נכון יותר. עזה הפכה לפני 12 שנים למדינה לכל דבר. מדינה היא משהו שיש לה גבול ברור, ממשלה מרכזית אפקטיבית, מדיניות חוץ עצמאית וצבא משלה. לא אנחנו יצרנו אותה ולא את הפילוג בחברה הפלסטינית. היא ישות מדינית ואנחנו תמיד העדפנו לעמוד מול ישות כזו ולא מול ארגוני טרור חסרי אחריות, לכן עצם המציאות הזו אינה בהכרח רעה אלא מייצרת הזדמנות".



"אין לנו אינטרס טריטוריאלי בעזה, אין לנו אינטרס כלכלי שם ולדעתי אין לנו גם אינטרס פוליטי", אמר איילנד. יש לנו רק אינטרס ביטחוני שמסתכם ברצון שיהיו עשרות שנים של שקט ללא יכולת להתחמש בעתיד. אם נשכח לרגע את האידיאולוגיה הרצחנית של חמאס נגלה כי האינטרס היחידי שלו הוא להמשיך לשלוט בעזה. לשם כך הוא זקוק ללגיטימציה בין לאומית וסיוע כלכלי". 

האלוף במיל' אמר כי "כעת יש לבחון אם יש ניגוד בלתי מתפשר בין האינטרס הביטחוני לבין האינטרס של ממשלת עזה. התשובה היא שזה לא ניגוד שלא ניתן להסדיר אותו וזו הדרך הנכונה ללכת בה. הטענה שלי מאוד פשוטה: אנחנו מסוגלים להגיע עם חמאס בקלות להסדר כשהתנאי ההכרחי לו הוא שכל מי שמדבר על שיקום בעזה וסיוע הומניטרי צריך להבין שאי אפשר לשקם את עזה מאחורי גבה של הממשלה בעזה. כל הניסיונות יכשלו כי יש רגולטור שלא יאפשר לבנות תחנות כוח. זה מחיר שצריכים להיות מוכנים לשלם אותו והוא מחיר מאוד קטן".

איילנד המשיך: "יש את מדינת עזה, היא גובלת עם ישראל והיא מדינת אויב. במשך עשרות שנים חיינו מסביב לעשרות מדינות אויב שקראו להשמדתנו ובמקביל היו לנו ועדות שביתות נשק יעילות שמצאו פתרונות והגיעו לשקט ארוך תווך".

שיגור עפיפון מהרצועה. צילום: AFP
שיגור עפיפון מהרצועה. צילום: AFP

כשנשאל אם עדיף לשמר את שלטון החמאס, השיב: "וודאי. נקודת ראשית הצירים היא האינטרסים. אם מישהו לא מסכים איתי וחושב שיש לנו גם אינטרס פוליטי בעזה אז יש לי ויכוח איתו, אבל ככל שאתה רוצה להגן על יותר אינטרסים אתה מתפשר על אחרים כי יש ביניהם מתח ולכן אני בעד מינימום אינטרסים, רק שיהיו אמיתיים. לי אין אינטרס פוליטי בעזה, זה לא אינטרס ישראלי שאני מוכן לשלם עליו מחיר".


"אפשר להגיע להסדר שמשמעותו בפשטות רבה היא שלושה דברים", סיכם, "הפסקת אש מלאה, הסדר נורמלי של החלפת שבויים וגופות ותוכנית לשיקום הרצועה שישראל תהיה שותפה בה בסיוע גורמים בינלאומיים ושיחות עם ממשלת עזה. מי שיביא לעזה פרויקטים - ממשלת חמאס תלך איתו. כלל שיהיו שם יותר פרויקטים אזרחיים ופחות מצוקה ואבטלה תוך פתרונות של מים, חשמל וביוב, נייצר להם מספיק אינטרסים והרתעה. את כל זה היה ניתן להשיג מזמן. אנחנו לא עושים את זה כי אנחנו לא מוכנים להכיר במציאות שנוצרה. אנחנו יותר מידי אובססיביים בסיפורי הצדקנות שלנו על כמה שהם רשעים וכמה אנחנו צדיקים ולכן התוצאה היא כפי שהיא".


עריכה: איתמר זיגלמן