ביקורת חריפה נמתחה הערב (שני) על נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעקבות פגישת הפסגה שקיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהלסינקי. במפלגה הרפובליקנית לא אהבו את הקרבה בין שני המנהיגים. הסנאטור ג'ון מקיין כינה את הפסגה "טעות טרגית" וטען כי מדובר בנקודת שפל חדשה אליה מגיעה ארצות הברית. 
"לא רק שטראמפ נכשל באמירת האמת אלא גם בהגנה על מה שעושה אותנו למי שאנחנו -מדינה של אנשים חופשיים שמקדישה עצמה לחופש", כתב מקיין לטראמפ והוסיף: "זה ברור שהפסגה היא טעות טרגית".
בנוסף, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי פול ראיין אמר כי "אין שום ספק שרוסיה אכן התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016". ראיין הוסיף כי טראמפ חייב להבין שרוסיה היא אינה בת ברית של ארצות הברית.

מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר ביקר בחריפות את הנשיא ואמר: "שנשיא ארה"ב יצדד בנשיא פוטין נגד רשויות אכיפת החוק האמריקאיות, נגד אנשי הביטחון האמריקאים ונגד סוכנויות המודיעין האמריקאיות – זה מעשה חסר מחשבה ומסוכן, מעשה של חולשה. דבריו של טראמפ חיזקו את יריבינו והחלישו את יכולות ההגנה שלנו ושל בעלי בריתנו. הנשיא שם את עצמו מעל המדינה".
 
כזכור, מפגש הפסגה הראשון בין טראמפ לפוטין הסתיים במתקפה חזיתית של הנשיא האמריקאי נגד סוכנויות הביון של ארצו שקבעו שרוסיה התערבה במערכת הבחירות והכריז שהחקירה של רוברט מולר היא "אסון עבור המדינה שלנו". שני המנהיגים גם הביעו את מחויבותם לביטחון ישראל ולהסכם הפרדת הכוחות ברמת הגולן.

צילום: AFP

אחרי קרוב לחמש שעות של שיחות בארמון הנשיאות בהלסינקי, התייצבו אמש טראמפ ופוטין בפני העיתונאים וסיכמו באופן חיובי את פגישת הפסגה כשהם מציינים כי שוחחו על מגוון סוגיות במחלוקת בין המדינות. "השיחות התנהלו באווירה כנה ועסקית. אני חושב שאנחנו יכולים לקרוא לזה הצלחה", אמר פוטין, בעוד טראמפ הצהיר כי "היחסים שלנו מעולם לא היו גרועים יותר מהמצב הנוכחי, אבל זה השתנה מכפי שהיה לפני ארבע שעות". "בילינו יחד שעות חיוביות. אני בטוח שניפגש בעתיד לעתים קרובות ונפתור את כל הבעיות שדיברנו עליהן", אמר.
פוטין ציין כי טראמפ העלה את סוגיית המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב, וכי הוא הדגיש שוב באוזני עמיתו האמריקאי כי ארצו "לא התערבה מעולם ואין לה כוונה להתערב בפוליטיקה האמריקאית הפנימית". טראמפ, מצדו, סיפר בהצהרתו לעיתונאים כי הוא העדיף להעלות את הנושא "באופן אישי" וכי הם דיברו על כך זמן ממושך.
כאשר טראמפ נשאל אם רק לארה"ב יש אחריות לפגיעה ביחסים עם רוסיה, הוא השיב כי שני הצדדים עשו טעויות ומיד יצא במתקפה ישירה נגד החקירה שמנהל רוברט מולר ונגד הדמוקרטים. "החקירה היא אסון עבור המדינה שלנו, היא גורמת לנו להיות מפולגים", אמר. "לא הייתה שום קשירת קשר, הבסתי את הילרי בקלות, ניצחנו וחבל שיש עננה מעל זה". הוא הוסיף כי "לא הכרתי את הנשיא פוטין ולכן לא היה עם מי לקשור קשר". "הדמוקרטים היו צריכים לנצח כי הנתונים היו לטובתם, זה היה קרב ועשינו עבודה טובה. הרצנו קמפיין מבריק ולכן אני נשיא".
פוטין הודה כי רצה שטראמפ ינצח בשל הצהרותיו שהוא רוצה לשפר את היחסים בין המדינות ותהה "האם זה לא טבעי להיות סימפטי כלפי אדם שרוצה לעבוד אתנו? צריך לעבוד לפי עובדות ולא לפי שמועות". הוא אף דחה את הטענות כי יש לארצו מידע מרשיע על טראמפ מביקורו במוסקבה לפני שנים אחדות, כפי שנטען במזכר שחיבר קצין הביון הבריטי לשעבר כריסטופר סטיל, וטען כי "כאשר טראמפ היה אז במוסקבה, אפילו לא ידעתי. הוא היה איש עסקים ואף אחד לא עדכן אותי. בבקשה אל תתייחסו לעניינים האלה".
בהתייחסו לכתב האישום שהגיש מולר בסוף השבוע נגד 12 סוכנים רוסים על התערבות בבחירות ופריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית, הוא הפתיע כאשר הציע שהתובע המיוחד יגיש בקשה בהתאם לאמנה בין המדינות משנת 1999 וחוקרים רוסים יתשאלו את החשודים, אף בנוכחות של נציגים מטעמו של מולר. עם זאת, הוא הבהיר שכל זאת בתנאי שגם האמריקאים יתשאלו "גורמים שאנחנו מאמינים שביצעו מעשים בלתי חוקיים" על אדמת רוסיה, כדוגמת מקורביו של איש העסקים, ביל בראודר, שנחשב ליריבו המרכזי של הנשיא הרוסי. על כך אמר טראמפ כי זו "הצעה מדהימה".
כאשר כתב של סוכנות אי-פי תהה אם טראמפ מאמין לשירותי הביון שקבעו שרוסיה התערבה בבחירות ואם הנשיא האמריקאי מוכן לדרוש בפומבי מפוטין שלא להתערב בבחירות בארה"ב, ציין טראמפ כי "יש לי ביטחון באנשי המודיעין שלי, אבל פוטין הכחיש את המעורבות שלו. אני לא רוצה למה זה הם" ומיד תקף שוב את חוקרי הבולשת הפדרלית. "איפה השרת של המפלגה הדמוקרטית? איפה 33 אלף המיילים הנעלמים של הילרי קלינטון? זה מה שאני רוצה לדעת?", אמר. החקירה הזו היא בושה ל-FBI. זה ציד מכשפות".
במהלך מסיבת העיתונאים, התייחסו שני הנשיאים גם למצב בסוריה, ובעיקר למתרחש באזור רמת הגולן. פוטין ציין כי יש לשמור על הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לבין סוריה משנת 1974 מאחר שהוא יביא שלום לרמת הגולן, בעוד שטראמפ אמר כי "יצירת ביטחון עבור ישראל היא משהו ששנינו רוצים לראות" ושיבח את העבודה של שתי המדינות מול ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בהתייחסו לנוכחות האיראנית בסוריה, אמר הנשיא האמריקאי כי הוא הבהיר לפוטין כי "ארה"ב לא תרשה לאיראן להרוויח מההצלחה שלנו מול דאעש".