לקראת הדיון וההצבעה במליאת הכנסת על אישור חוק הלאום בקריאה שנייה ושלישית פנה יוזם הצעת החוק, ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) לחברי הכנסת להצביע בעד החוק ואמר כי "בידי הח"כים לעשות היסטוריה או להישאר מחוצה לה". הצעת החוק השנויה במחלוקת אושרה הבוקר (רביעי) בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אמיר אוחנה ברוב של 9 תומכים מול 7 מתנגדים והיא תובא היום לאישור סופי של מליאת הכנסת.

בקואליציה מהרו לברך על אישור ההצעה וטענו כי מדובר באירוע היסטורי בעוד שבאופוזיציה אומרים כי מדובר בחוק מביש והגדירו אותו "גלולת רעל בדמוקרטיה הישראלית". לאחר ההצבעה בוועדה אמר ח"כ דיכטר כי "בידי חברי הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, היכולת להחליט בחוק האם ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי".

לדבריו "שלל התרגילים, השקרים, הפייק ניוז מאחורינו. אני קורא לכל חברי הכנסת להצביע בעד החוק, חוק יסוד ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, כפי שהגענו אליו לאחר לא מעט שינויים והתאמות כדי לאפשר לכל אחד להצביע בעדו. ברגע האמת חשוב שכל חבר כנסת יצביע בקולו או באצבעו בעד כדי שלראשונה מאז הקמת המדינה לפני 70 שנה תיקבע בחוק יסוד העובדה שכולנו מכירים בה: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. בידי הח"כים לעשות היסטוריה, או להישאר מחוצה לה".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי אמרה ש״יש חשיבות מרובה בכך שבפעם הראשונה יש הגדרה בחוק יסוד כי המדינה היא מדינה יהודית ולא מדינה לכל אזרחיה. מעכשיו הכנסת קובעת עבור בית המשפט העליון כי בנוסף לזכויות הפרט שעוגנו בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובחוק יסוד חופש העיסוק, גם למדינה יש זכויות. לא תהיה יותר עליונות בלעדית לזכויות הפרט על פני זכויות המדינה. זכותנו במולדתנו נגזרת מהקשר ההיסטורי שלנו למולדתנו, ושום חוק לא יפגע ולא ישנה אמת זו״.

לעומתם אמרה ח"כ מרב מיכאלי מהמחנה הציוני כי "נתניהו חוצה כאן עוד קו אדום, מסוכן במיוחד, כשהוא מקריב את החברה הישראלית ואת יסודותיה של מדינת ישראל לטובת הקמפיין האישי שלו". לדבריה "חוק הלאום בגרסתו המקורית היה חמור פי כמה אבל גם החוק הנוכחי הוא חוק הרסני שפוגע בכל עקרון היסודי שעליו קמה מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי עם שוויון לכל אזרחיותיה ואזרחיה, ללא הבדל דת גזע ומין. זה חוק ההפרדה, שרק יגדיל את הקיטוב והאפליה כלפי אוכלוסיות שונות".

מרב מיכאלי. צילום: פלאש 90


חברי הכנסת אחמד טיבי ויוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת, חברי ועדת חוק הלאום, אמרו כי ״אנו מודיעים בתדהמה וביגון על פטירתו של עקרון הדמוקרטיה בישראל. ההלוויה תתקיים במליאת הכנסת ביממה הקרובה. בשנים האחרונות גוססת הדמוקרטיה בישראל וסובלת ממחלות סופניות שמקורן בממשלת הימין הקיצוני".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני אמרה כי ״לפנות בוקר, כשאצביע נגד החוק, יזלגו דמעות על לחיי. מפלגתי ואני אנשים לאומיים אשר ידעו תמיד לכבד ולממש את הבסיס הממלכתי לקיומנו כאן יחד - מגילת העצמאות. העובדה שלממשלה לא חשוב בכלל שרוב הכנסת תצביע עבור החוק הזה מעידה על נטישה סופית של האבות המייסדים של המדינה ובעיקר של מפלגת חרות, מפלגת האם של הליכוד. חוק הלאום הפך להיות חלק מרשימת חוקים גזעניים ומפלים, אשר פונים רק לבייס ימני במקום לדאוג לאינטרס הלאומי. רק ממשלה חסרת ביטחון שאינה מאמינה בחוסנה של ישראל, מנסה לחזק את מעמדה על ידי חוק יסוד גזעני שעליו אין הסכמה רחבה".

ח"כ יעל גרמן מיש עתיד, חברת ועדה חוק הלאום, הגדירה את הצעת החוק "גלולת רעל בדמוקרטיה הישראלית" והוסיפה: "לא יאמן. למרות ההתרעות וחוות הדעת ולמרות שהיה ניתן להגיע לקונצנזוס סביב החוק של בני בגין ויש עתיד הקואליציה בחרה בחוק המפנה עורף למגילת העצמאות, חוק שיביא לפילוג ושסעים. מדינת ישראל היום הופכת להיות מדינה יהודית ונוטשת את הדרך הדמוקרטית".