מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) את חוק הפונדקאות בתום דיון סוער, זאת בעקבות מניעת האפשרות מגברים יחידנים לבצע את ההליך. חברי הכנסת שהגישו את הצעת החוק, אמיר אוחנה מהליכוד ומירב בן ארי מכולנו, קיבלו חופש הצבעה לאור הסעיף המדובר ואכן הצביעו נגד. זמן קצר לפני ההצבעה על החוק פרסמו השניים הודעה בה אמרו כי יגישו במושב הבא של הכנסת תיקון לחוק שיכליל גם את האבות הגאים בהגדרות החוק.



בהודעה נכתב כי "לאור אישורה הצפוי של הצעת חוק הפונדקאות מטעם משרד הבריאות הלילה, ובעקבות דבריו החיוביים של ראש הממשלה בנושא, ניסחנו והגשנו הצעת חוק שתערוך מספר שינויים בחוק הפונדקאות. בין היתר, תתאפשר פנייה להליך פונדקאות גם לגברים. הצעת החוק תקודם בתמיכה ובסיוע של תנועת הליכוד ומפלגת כולנו, מהלך התואם את ערכיהן של שתי הסיעות. יש בהצעת החוק שלנו בשורה גדולה לכל מי שמבקשים להביא חיים לעולם ולהקים משפחות ולבסס את חייהם כאן בישראל".



עוד נמסר ש"הצעת החוק תעלה לוועדת השרים מיד לאחר פתיחת המושב הקרוב. אנו נחתים על החוק שורה ארוכה של חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה - ונפעל במלוא המרץ כדי לקדם אותו״. 



לפני ההצבעה פרסם הליכוד הודעה בה הובהר כי "ראש הממשלה נתניהו יצביע היום בעד הצעת חוק הפונדקאות לאמהות יחידניות שכן מדובר בהצעת חוק שקיבלה את תמיכת הקואליציה ושעושה צעד חשוב קדימה לתמיכה באמהות יחידניות. בהמשך, כפי שראש הממשלה אמר בישיבת סיעת הליכוד השבוע, הוא יתמוך בהצעת החוק שיגיש ח״כ אמיר אוחנה, שתאשר פונדקאות גם לאבות יחידנים".



למרות ההודעה התעוררה סערה בכנסת, לאור העובדה שנתניהו הביע במהלך ישיבת סיעת הליכוד השבוע תמיכה בהכללת הגברים היחידנים בחוק. יו"ר 'יש עתיד' תקף את נתניהו ואמר כי ״לפני יומיים הבטיח נתניהו בישיבת סיעת הליכוד שיתמוך בתיקון לחוק שיאפשר גם ללהט״בים להיות הורים. באותו יום הוא העלה סרטון שבו הוא חזר - גם בקולו, גם בכתב - על ההבטחה לתמוך בתיקון. כרגע ישבנו במליאה והחוק עלה. נתניהו הצביע נגד. מעולם לא התבטאתי כך על ראש ממשלה בישראל, אבל אין ברירה: שקרן״.



ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, צייץ כי נתניהו "חסר עמוד שדרה. אומר שהוא בעד פונדקאות לאבות גאים, ואז מצביע נגד? שוב נכנע לסמוטריצ'ים שמחזיקים אותו במקומות רגישים, או פשוט משקר במצח נחושה? פחדן".

כזכור, לאחר שראש הממשלה הפתיע והביע תמיכה בפונדקאות לאבות יחידנים נדחתה אתמול ההצבעה על החוק שהייתה אמורה להיערך במהלך מרתון ההצבעות בכנסת לפני היציאה לפגרת הקיץ. בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה שלשום פנה ח"כ אמיר אוחנה, נציג התא הגאה בליכוד, לראש הממשלה בבקשה לפעול לתיקון חוק הפונדקאות לפני שזה עולה להצבעה בקריאה השלישית ויקבע את החרגתם של להט"בים מהזכות להורות בישראל. נתניהו הפתיע את אוחנה ואת הנוכחים כשענה לו: "אני תומך בפונדקאות לאבות יחידנים ואם אי אפשר יהיה להכניס את זה כתיקון לחוק עכשיו אפשר לעשות זאת באמצעות הצעת חוק פרטית שלך".