לאחר מאבק של חודשים ארוכים מול חברי הכנסת ושרי הממשלה, אישרה היום מליאת הכנסת  (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה של חבר הכנסת משה גפני וחברי הכנסת ד"ר יפעת שאשא ביטון, יעקב ועקנין, מיקי זוהר ועודד פורר. הצעת החוק עברה ברוב של 66 ח"כים מכל סיעות הבית מול אפס מתנגדים ונמנע אחד, ובכך קיבלה העיר נהריה את התיקונים בהטבות המס שדרשה.



על פי התיקון שאושר היום נקבע כי יורחב מנעד גודל הישובים הזכאים לקבל הטבות מס, כאשר ישובים הזכאים להטבות המס בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק יכללו עד 85,000 תושבים במקום 75,000 בחוק שחוקק ב-2015. זאת על מנת לאפשר גם לעיר בהרחבה כדוגמת נהריה את המשך זכאותה להטבת המס, כרגע על נתוני הלמ"ס עומד מספר תושבי נהריה על כ- 55 אלף תושבים. 



ראש העירייה, ז'קי סבג, קיים בחודשים האחרונים מספר פגישות רב עם שר האוצר, משה כחלון, שר הבנוי והשיכון, יואב גלנט, ושר הכלכלה, אלי כהן, עד שדרישותיו התקבלו. ההישג הגדול של ראש עיריית נהריה הוא גם כי הטבות המס יחולו רטרואקטיבית על תושבי נהריה החל מחודש ינואר 2018.



צילום: יח"צ


בנוסף קובעת ההצעה כי יורחבו הטבות המס לישובים סמוכי גדר בצפון, כאשר נכון להיום קובעת פקודת המס כי יישוב עירוני בנגב זכאי להגדלת הטבת המס במידה שהוא סמוך לגדר ואילו בצפון ההטבה הזו חלה רק על ישובים צמודי גדר. הצעת החוק קובעת הרחבה במסגרתה תחול הטבה זו גם לגבי יישובי צפון סמוכי גדר, כך שגם ישובים הממוקמים במרחק שבין 2 ל-9 קילומטר מהגבול בצפון, ביניהם כמובן העיר נהריה, יהיו זכאים להטבת מס נוספת על הכנסה - בת 2%, מ- 10 אחוז הוגדלה ההטבה ל 12 אחוז עד לתקרת הכנסה שנתית של 204 אלף ש"ח. זאת במקום הפטור הקיים היום של הכנסה שנתית של עד 162 אלף ש"ח. ההטבות, כאמור, יחולו רטרואקטיבית מינואר 2018.

ראש עיריית נהריה, ז'קי סבג, כתב בדף הפייסבוק שלו: "בסיומו של לילה לבן שהסתיים בשעה 3 לפנות בוקר, ובדרכי חזרה לעירי האהובה, אני גאה לבשר לכם שזכינו להצלחה אדירה לאחר מאבק קשה ועיקש. לא ויתרתי ונלחמתי למרות רגעי משבר שהיו בדרך. נפגשתי עשרות פעמים עם שר האוצר משה כחלון ברגעי המשבר ומצאתי אצלו אוזן קשבת. שר האוצר ויתר על דרישתו שלא לאשר את ההטבות רטרואקטיבית וזה הזמן להודות לו ולחברי הכנסת יפעת שאשא ביטון, מיקי זוהר, יצחק וקנין ועוד פורר, שחתומים על החוק. אני מודה להם באופן אישי על הסיוע לתושבי נהריה.

ליו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני שעזר רבות ותרם להצלחה. אני מודה גם לחבריי לדרך: דימה אפשטיין, חיים רואש, עופר אלקיים ואשר שמואלי, חברי בקואליציה וגורמי העירייה. תודה לכולם על התמיכה בשם תושבי העיר נהריה. המאבק היה ממושך עם הרבה עליות ומורדות אבל סיומו הוא מתוק מעין שיעור. אני שמח מאוד שהצלחתי להביא את הבשורה החשובה לעיר". 

בתחילת השבוע אישרה הוועדה המחוזית את הקמתה של שכונה ראשונה במסגרת הסכם הגג שנחתם לפני כחודש בין הממשלה ועיריית נהריה. מדובר בשכונת סער החדשה בה יוקמו 2000 יחידות דיור, מוסדות חינוך, ציבור והשקעה בתשתיות. ולה, כאשר בנוסף נסגרה גם הגרלת מחיר למשתכן בעיר בהצלחה גדולה כאשר מאות מתושבי העיר שניגשו להגרלה זכו ויוכלו לבנות את ביתם בעיר.
 
חברת הכנסת שאשא ביטון, תושבת קריית שמונה השכנה: "החוק שיזמנו והעברנו מתקן עיוותים שנוצרו במפת הטבות המס. זוהי עוד הוכחה למחויבותה של המדינה בהובלתו של שר האוצר, משה כחלון, לעודד, לחזק ולקדם את ביסוסה של ההתיישבות הזו וראייתה כערך לאומי".