חוק הלאום מעורר המחלוקת אושר הלילה (חמישי) במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, זאת לאחר ש-62 ח"כים תמכו בחוק ו-55 התנגדו לו, בעוד שהח"כים בני בגין (הליכוד) ואורלי לוי אבקסיס נמנעו וח"כ ציפי חוטובולי נעדרה בשל חופשת לידה. הדבר התאפשר בתום דיון מרתוני שנמשך כ-12 שעות והצבעה שארכה קרוב לשלוש שעות. מבין 120 חברי הכנסת, היחידה שנעדרה הייתה ציפי חוטובלי (הליכוד). חבר כנסת אחד בלבד מהקואליציה הצביע נגד - ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו. בתום ההצבעה, קרעו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת את הצעת החוק לגזרים תוך שהם צועקים "אפרטהייד", כשבמקביל ח"כים מהקואליציה מחאו כפיים.  



ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם במליאה לאחר אישורו הסופי של החוק ואמר כי "זהו רגע מכונן בתולדות הציונות ותולדות מדינת ישראל. 122 שנה אחרי שהרצל פרסם את חזונו קבענו בחוק את עקרון היסוד של קיומנו". 



נתניהו הוסיף כי "ישראל היא מדינת הלאום של העם יהודי, המכבדת את זכויות הפרט של כל אזרחיה, ובמזרח התיכון רק ישראל מכבדת את הזכויות הללו". עוד אמר רה"מ, כי "בשנים האחרונות יש כאלה המנסים לערער על כך שאנחנו מדינת היהודים, ובכך לערער את יסודות קיומנו".



יוזם חוק הלאום, ח''כ אבי דיכטר ממפלגת "הליכוד", אמר כי "אנחנו מחוקקים את חוק היסוד החשוב הזה, כדי למנוע אפילו בדל של מחשבה, שלא לומר ניסיון, להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה''. דיכטר המשיך ואמר כי "כשהאזנתי לדברי ח"כים מ"הרשימה המשותפת", אי אפשר היה להחמיץ את המילים הברורות: 'אנחנו הערבים ננצח, אנחנו במולדת שלנו, היינו כאן לפניכם ונהיה כאן אחריכם'. חוק היסוד הוא התשובה החדה למי שחושב כמוהם, ומשמעותו ברורה: לא הייתם כאן לפנינו ולא תישארו כאן אחרינו. כל שתוכלו לעשות זה לחיות כמיעוט לאומי בתוכנו וליהנות משוויון זכויות לפרטים, אך לא שוויון כמיעוט לאומי". 

שר התיירות יריב לוין מ מפלגת "הליכוד" אמר כי "זהו יום היסטורי ויום מכונן. חוק הלאום מחזק את הזהות והמורשת ואת כל הערכים בזכותם ישראל קיימת. אני מבקש לפנות פעם נוספת לחבריי מהאופוזיציה שאינם תומכים בחוק החשוב הזה. אני שואל אתכם ,חבריי מ"המחנה הציוני", ומבקש שתענו לעצמכם ולציבור כולו בכנות - מה יש בחוק הזה שאתם מתנגדים לו? איזה עיקרון לא מקובל עליכם? ארץ ישראל היא לא מולדתו של העם היהודי? היא לא מדינת הלאום שלנו? הדגל שלנו לא מקובל עליכם"? 
 
לוין המשיך: "זהו חוק חשוב שמחזק את הזהות והמורשת היהודית. מחזק את ההתיישבות, את העליה ואת כל הערכים שבזכותם ישראל קמה לתפארת.
זהו חוק שמבטא את היסודות העמוקים ביותר של הציונות ואת הבסיס עליו נבנתה מדינת ישראל. הוא אומר את המובן מאליו: מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. אני פונה לכל אחת ואחד מיושבי הבית, זהו רגע היסטורי ומכונן. עשו את המוטל עליכם ולכו בדרכם של גדולי הציונות ומקימי המדינה. בזכותם המדינה פורחת ומשגשגת. הצביעו בעד הצעת חוק הלאום".

עוד קודם לכן, חבר הכנסת יוסף ג'בארין אמר בדיון: "השתגעתם להביא חוק כזה שנועד להשפיל את האזרחים הערבים? זה כתם על ספר החוקים". לדבריו, החוק הזה נועד להשפיל את האחר הערבי. "לא למדתם מההיסטוריה? החשיכה התחילה בלסמן את האחר הנחות ולא שייך", הוסיף, "כתם מוסרי".

במהלך נאומה של חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), היא דיברה על כך שדגל שחור מתנוסס מעל החוק. באותה עת הניפו פעילי שלום עכשיו שישבו ביציע, דגל שחור. הם הורחקו מיד על ידי הסדרנים ואנשיי המשמר.



ההצבעה על חוק הלאום. צילום: מרק ישראל סלם
ההצבעה על חוק הלאום. צילום: מרק ישראל סלם


גם חבר הכנסת איימן עודה הניף דגל דומה וכתב בטוויטר: "חוק העליונות היהודית עכשיו בדיון במליאה. אני פונה לציבור שלי, לילדים שלי - המדינה אומרת לכם היום שאתם לא רצויים פה. אבל זו מולדתנו, אנחנו פני הנוף. אנחנו, אני וילדי והוריי, נישאר כאן. על אפם ועל חמתם של הממשלה שמבקשת לנדף אותנו. דגל שחור מתנוסס מעל החוק הזה". 
גם חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן נקטה באמצעי ויזואלי בנאומה והניפה שלט עליו נכתב "אפרטהייד כחול לבן".

החוק אושר הבוקר בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אמיר אוחנה לקריאה שנייה ושלישית, בתמיכת כל סיעות הקואליציה. האישור בא לאחר שורה ארוכה של משברים, מאות הסתייגויות ופיליבסטר ממושך. הצעת החוק, בשמה המלא "חוק יסוד: מדינת ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי", אותה יזם ח"כ אבי דיכטר (ליכוד), אושרה בוועדה ברוב של שמונה תומכים מול שבעה מתנגדים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שדחף לאישור החוק עוד לפני יציאת הכנסת מחר לפגרת הקיץ, אמר השבוע כי "אנחנו נעביר את החוק הזה, שהוא מאוד חשוב כדי להבטיח את היסוד של הקיום שלנו שהוא ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי". אישור הצעת החוק התאפשר לאחר שהוכנסו בה מספר שינויים, כשהמרכזי שבהם, סעיף 7, קובע כי "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה", נוסח שסוכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט.

חבר הכנסת אורן חזן מ"הליכוד" לא נפרד מהפייסבוק גם בזמן ההצבעה ודואג לשדר ב"לייב" כיצד היא מתקדמת. תוך כדי, מופנות אליו שאלות רבות מאזרחים, החל בסוגיות הקשורות לחוק הלאום וכלה בשאלות על אופן ההתפקדות למפלגת "הליכוד".

אורן חזן בשידור חי בהצבעה על חוק הלאום. צילום מסך
אורן חזן בשידור חי בהצבעה על חוק הלאום. צילום מסך


 
אורן חזן בשידור חי במליאה. צילום מסך
אורן חזן בשידור חי במליאה. צילום מסך