במערכת הפוליטית, בתנועות דתיות ובארגונים חברתיים זועמים הבוקר (חמישי) על עיכובו לחקירה של הרב דוב חיון בעקבות עריכת חתונות על פי כללי הקהילה המסורתית.

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר כי "כאן לא איראן! המשטרה לא תהיה משטרת דת שמופעלת על ידי רבנים שחוששים מתחרות. תסבירו פנים, תכבדו נשים שמבקשות גט, תנו שירות לאנשים במקום להפעיל משטרה! קורא למפכ"ל לוודא שהמקרה הראשון יהיה גם האחרון."



יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר שמדובר ב"טירוף של כפייה חרדית. נעצר רב במדינת ישראל מפני שחיתן שני אנשים. החרדים החליטו להראות שהם שולטים במדינה. נתייצב מאחורי הרב חיון, זו חרפה״

ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני אמרה כי "אדם שנעצר כי מחתן בטקסים אלטרנטיביים - טירוף! לא מדינת העם היהודי, מדינת הלכה. זה לא במקרה, לא עוד אירוע, אלה ימי הממשלה הזאת. זאת אוירה שלמה שמכשירה אירועים חסרי תקדים. ‫את האושר על הפנים של הזוגות שערכתי להם טקס חתונה אני לא אשכח. את האושר הזה הממשלה רוצה לקחת מאזרחי ישראל".

ח"כ שלי יחימוביץ הגיבה ואמרה כי "מדובר באירוע מזעזע ובחציית קו אדום. יש לקוות כי מדובר בשגיאה חמורה אחת, ושהרבנות בחיפה תינזף קשות, ולא בפתיחת מסע מטורף של ציד עשרות אלפי זוגות שבחרו שלא להינשא ברבנות, ובמי שהשיאו אותם. אבסורד שהרבנות שמבחינתה נישואים כאלה אינם נישואים כלל, עוצרת את מי שלשיטתה כלל לא חיתן. על הרבנות לערוך חשבון נפש מדוע יותר ויותר זוגות יהודים בוחרים שלא לעבור דרכה. לעשרות אלפי האנשים האלה התברר היום שהם פושעים. האירוע הקשה מחדד את הצורך הדחוף בהנהגת נישואים אזרחיים, אשר חרפה שאינם קיימים בישראל".

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, הוסיף: "מעצר הרב בחיפה, משום שחיתן על פי כללי הקהילה המסורתית - הוא מעשה מטומטם שפוגע היסודות כל מה שמחבר אותנו ליהדות העולם; ובו זמנית בזכויות הפרט של כל אזרח במדינה. חרפה כזאת צריך להסיר. ממשלה שבה זה קורה - צריך להפיל".

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג הגיבה כי "לא ברור מתי הפכה משטרת ישראל למשטרת דת שעוצרת אנשים על אמונתם וחתונה על פי דרכם. מה שכן ברור זה שהמהלך הכוחני הזה לא יעצור את עשרות אלפי הזוגות שמתחתנים מכל שנה מחוץ לרבנות ואף אחד לא יצליח לשנות אותה. אני מתכוונת לפנות באופן דחוף לשר לביטחון פנים ולקבל דין וחשבון על ההחלטה הזאת".

ח"כ ד"ר עליזה לביא מיש עתיד אמרה כי "מעצרו של אדם בגין טקס חתונה הוא מעשה לא יהודי ולא דמוקרטי, שמשקף אובדן עשתונות מוחלט. זה שלוש שנים שאני פועלת יחד עם 'עתים' לבטל את אחד החוקים המבישים ביותר שיש לנו בספר החוקים - זה המטיל עונש מאסר בגין טקס נישואים כדת משה וישראל, ללא רישום ברבנות. לכל אורך הדרך אומרים לי שאין מה לדאוג כי החוק לא ייאכף לעולם. והנה הבוקר, במעשה מביש וחסר תקדים נשלף אדם ממיטתו לחקירה בגלל טקס חופה שקיים. עצם קיומו של הסעיף הזה בחוק הוא כתם בספר החוקים, ולכן אני שבה ומעלה את התיקון הקורא לבטלו".

לביא הוסיפה ש"חוקים מסוג זה הם מה שמרחיק יותר ויותר צעירים מהממסד הרבני והם מצביעים ברגליים ומחפשים חלופות. לא ביהדות הם מאסו, אלא בבירוקרטיה הדתית המסואבת, בכפייה הבוטה, בכוחנות ובניתוק. המעצר הבוקר הוא אחת מנקודות השפל הגרועות ביותר אליה הגיעה הרבנות הראשית, בית הדין בחיפה, והמשטרה שהפכה כאן לצערי כלי שרת בידי קיצונים. עצוב מאוד שבסמוך ל-ט' באב שוברים את הכלים ומרבים שנאת חינם בישראל. עוד היום אפנה ליועמ"ש שיבחן את חוקיות המעצר ואת השאלה האם הוא עולה בקנה אחד עם המדיניות שפירסם".

"שפל חסר תקדים"

הרב אהרון ליבוביץ, ראש ארגון ׳השגחה פרטית׳, אמר בתגובה כי "רדיפת עורכי חופות לא תחזיר זוגות לחיק הרבנות, אלא רק תרחיק אותם עוד יותר. אם פרטי המקרה נכונים, הרי שחקירת איש דת רק מכיוון שחיתן זוגות מחוץ לרבנות, מהווה שפל חסר תקדים במדינת ישראל".

עוד אמר כי "נראה שהחקירה הזו היא תוצאה של היסטריה הנובעת מאובדן אמון הציבור ברבנות הראשית, וירידה של 4% כל שנה בכמות הזוגות הנרשמים דרכה לנישואין. זה עצוב ומדאיג שיש מי שמעדיפים להלך אימים על אנשי דת, במקום לנסות ולתקן את המדיניות שמלכתחילה גורמת לזוגות להדיר את רגליהם משערי הרבנות.

זאת בדיוק הסיבה שבגללה ארגון ׳השגחה פרטית׳ נכנס לתחום החתונות האורתודוקסיות מחוץ לרבנות. ראש קהילת ׳מוריה׳ בחיפה אינו קשור למערך החופות המתהווה של ׳השגחה פרטית׳, ואנחנו לא נרתעים מההתפתחות ההזויה הזאת. בכוונתנו להתחיל לפעול כבר בשבועות הקרובים כדי לתת מענה אחראי, ותוך התמודדות עם מגבלות החוק, למי שמתחתנים כדת משה וישראל ללא רישום ברבנות".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר כי "אם נכון שבשעת בוקר מוקדמת נלקח רב קונסרבטיבי לחקירה, בגין טענות לעריכת חופות באופן לא מורשה, הרי שהדבר מעורר דאגה רבה. אנו מצפים להבהרות מצד רשויות החוק. המקרה מעלה מחדש את הצורך להסדרה מחודשת של נושא רישום הנישואין בחוק, דבר שיביא לחיזוק מוסד הנישואין כדת משה וישראל".

הרב דוב חיון. צילום: מרק ישראל סלם


מהתנועה הרפורמית בישראל נמסר כי הם מביעים " זעם וזעזוע על חקירתו של הרב דובי חיון מהתנועה הקונסרבטיבית בעקבות תלונה של גורמים בממסד הרבני התנועה דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על הפסקת החקירה המבישה המכוונת לא רק נגד הרב חיון אלא נגד מאות רבנים קונסרבטיבים ורפורמים בישראל ועשרות אלפי זוגות ישראלים הבוחרים בהם על מנת לערוך את חופותיהם.

עוד נכתב כי "חקירה זו היא עוד ביטוי נוסף להתנהלות הדורסנית והכוחנית של הממסד הרבני בישראל בגיבוי גורמי שלטון נוספים  נגד היהדות הקונסרבטיבית והיהדות הרפורמית. התנהלות זאת לא תרתיע אותנו, ובסופו של יום היא תביא לקריסתו של המונופול האורתודוכסי".

אורי קידר מנכ"ל תנועת ישראל חופשית המובילה את המאבק לחופש בחירה בנישואים, הוסיף ש"יום אחרי שהכנסת מעבירה חוק נגד הקהילה הלהט"בית, מגיעים שוטרים בחמש וחצי בבוקר וגוררים מביתו רב קונסרבטיבי שערך חופות מחוץ לרבנות. עשרות אלפי ישראלים בכל שנה מתחתנים מחוץ לרבנות ומצביעים אי אמון במוסד המסואב הזה, שקיים רק בזכות פוליטיקאים פחדנים שמפחדים להנהיג ולאפשר נישואים אזרחיים בישראל.

אין שום אפשרות אחרת מלבד חקיקה מיידית של חוק לנישואים אזרחיים, אין לנו יותר זמן למעקפים. עם תחילת המושב הבא תונח על שולחן הכנסת הצעת חוק לנישואים אזרחיים, ואנחנו נראה מי תומך בישראלים ומי תומך ברבנות. עד אז, מצפים מראש הממשלה שממנו נושבת הרוח הרעה הזו להתקשר להתנצל בפני הרב חיון״.

עופר קורנפלד,יו"ר הויה, ועורך טקסי חתונה, אמר כי "התלונה שהגיש בית הדין הרבני בחיפה בגין עריכת חופות מחוץ לרבנות הוא מעשה חצוף, מתועב, לא חוקי ולא מוסרי שמדגים את השתלטות הממסד הרבני על מדינת ישראל.

העובדה שעורך הטקס עוכב לחקירה בביתו בחמש וחצי בבוקר היא מחדל חמור של פיקוד המשטרה. שיבוש הערכים הזה, אינו מקרי, השלטון נגרר אחרי האגפים הקיצוניים ביותר ומביא אותנו למחוזות הזויים. גם החוק שנחקק בגניבה, שהופך טקס חתונה לאירוע פלילי, וגם סמכויות בית דין הרבני החצוף שהגיש תלונה על טקס חתונה, צריכים לעבור מן העולם.

אני ערכתי ועורך טקסי נישואין מחוץ לרבנות עשרים שנה, וגם היום אערוך טקס חתונה, מלא אהבה, שמחה וחוכמה בפני עם רב. עשרות אלפי זוגות מתחתנים בכל שנה מחוץ לרבנות, ובוחרים לממש את אהבתם בדרך הנכונה בעיניהם. רוב עצום של אזרחי ישראל רוצה בנישואים אזרחיים וכנסת ישראל צריכה להתיר נשואים כאלה ומייד".