על מנת לשפר ולשמר את יכולות השריון במערכה המודרנית והמשתנה, חיל השריון מפתח בימים אלה את החידוש הטכנולוגי הבא – טנק מרכבה סימן 4 ברק, שיושק בעוד כשלוש שנים מהיום. טנק 4 ברק לוקח את חיל השריון צעד קדימה במאמץ המבצעי, ויהווה אמל"ח חדשני שישנה את פני הלחימה ביבשה. למרות החידושים והקידמה הטכנולוגית, לא מצופה הארכה של משך שירות הלוחמים בשריון.

טנק מרכבה סימן 4 ברק, הוא הטנק הראשון בו יהיה מחשב משימה חכם, שיאגד בתוכו את כלל ניהול משימות הטנק אל מול הרשת המבצעית. הרשת המבצעית וכניסתה ליבשה מאפשרים שיפור משמעותי באפקטיביות של חיל השריון. כל זאת לצד התעצמות בפגזים מדויקים יעילים והגנה אקטיבית. מחשב המשימה יהיה אחראי על קבלת כלל המידע מהרשת המבצעית ומערכות הטנק, היתוך המידע, והבאתו לידיעת המפקד בהתאם לדחיפות ורלוונטיות המידע.  בצורה זו מחשב המשימה יפחית את העומס על אנשי הצוות, ישפר את רמת הסמך וידייק איתורי מטרות, וכן ישפר את סיכויי הפגיעה בהן. לצד מחשב המשימה, בטנק 4 ברק יהיו גם כוונת תותחן משופרת וכוונת מפקד משופרת.
הטנק החדש של חיל השריון. צילום: דובר צה"ל

באמצעות סנסורים ואמצעים מתקדמים, כדוגמת קסדת ה-Iron Vision, טנק 4 ברק מאפשר לחימה בטוחה במדף סגור, תוך ראייה היקפית מלאה של כל סביבת הטנק. הסנסורים מאפשרים את התפעול הפשוט והמתקדם של הטנק, וכן תורמים להגנת הטנק באמצעות ההגנה האקטיבית. כמו כן, אותם סנסורים יהוו חלק משמעותי בתמיכה ברשת המבצעית שתקשר את כלי זרוע היבשה וכן כלי צה"ל עם טנק 4 ברק, ותאפשר את סגירת המעגל שיתופי הפעולה הרחבים אל מול המטרות המבצעיות בשטח. 


הטנק עובר מספר רב של שינויים וחידושים אשר הופכים את התפעול שלו לפשוט ואינטואיטיבי. באמצעות מסכי טאצ' חדישים, סביבת העבודה בטנק הופכת להיות מוכרת לדור הצעיר, נוחה ופשוטה להפעלה. באמצעות יכולות ההגנה המתקדמות (שיפור מערכת מעיל רוח), ואוטומציה של תהליכים, הטנק מווסת את העומסים של אנשי הצוות, ומכווין אותם בהתאם לדחיפות משימות. לצד כל אלה, שיפורים לוגיסטיים שונים מאפשרים תקופת משימה ארוכה יותר בכ-30% מבעבר.

מבנה הפלוגה בחיל השריון עובר שינוי כאשר חיל התאים את המבנה לקרב של מסגרות הטנקים כשהשינוי הבולט הוא הוספת טנק עשירי וקצין לכל פלוגה. בפועל רוב הטנקים בפלוגת השריון יהיו בפיקוד קצין. מהלך זה מאפשר השפעה גדולה יותר על מרחב הלחימה, וגמעשות פעולה רחבה. שינוי זה בא מתוך הבנה ששדה הקרב העתידי מצריך יותר אנשים עם ראש גדול והבנה נרחבת של הסביבה המבצעית. 

קסדת ה-Iron Vision. קרדיט: דובר צה"ל


טנק הברק יאפשר סימולציה נגישה לאימונים בכל עת. בטנק תותקן מערכת מציאות רבודה, שתאפשר לבצע תרגולות ממשיות באימונים בכל עת. המערכת תאפשר אימון בשטחים בנויים וסבוכים, אימון על פי גזרה וכו'. בנוסף לטנק מרכבה סימן 4 ברק, בשריון המודרני החיל הכניס שימוש במציאות מדומה (VR) ללמידת הטנק, הבנת המבנה והמורכבות שלו ותרגול תהליכים בו.

בשנתיים האחרונות, חיל השריון שם דגש נרחב על עבודת הסברה ממוקדת למיועדים לשירות ביטחוני לקראת הגיוס ועבודה ארוכת טווח על שיפור פני החיל כחלק מעידוד המוטיבציה לגיוס לשריון. הדגש והעבודה הרבה על עידוד הגיוס לחיל השריון, הבאת הסיפור הייחודי של חיל השריון לידיעת הציבור, המלש"בים וההורים, הובילו לתהליך שיפור מגמתי שאת תוצאותיו יהיה ניתן לראות בגיוס אוגוסט הקרוב.

בגיוס זה, חיל השריון מכריז על מהפכה ממשית ברצון להגיע לשירות בחיל השריון. בגיוס הקרוב, כ-460 מלש"בים ביקשו שריון בעדיפות הראשונה. מספר זה משמעותו שעל כל מקום פנוי בתקני הגיוס לשריון, יש מעט יותר ממלש"ב אחד שרוצה להגיע לשריון. כמו כן, בגיוס מרץ 18', 83% מכלל המתגייסים לחיל העידו ביום הגיוס כי רצו להגיע לשריון, כאשר בגיוס נובמבר 16' הנתון עמד על 54%.

חיל השריון מסכם תקופה משמעותית של הצלחות מבצעיות בכלל הגזרות, המוכיחה את הרלוונטיות של החיל בהגנה על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה. בחודשים האחרונים גדודי השריון לקחו חלק בתקיפות איכותיות בגזרות עזה וסוריה, והראו יכולות אש הכרחיות לשדה הקרב המודרני. בשנת 2018, לוחמי השריון פגעו במעל עשרים מחבלים ברצועת עזה, והשמידו כ-30 תשתיות. 

על פי פירוט הנתונים של תעסוקות מבצעיות בגזרת עזה בשנת 2016 – 29 פגזים נורו, 15 תשתיות הושמדו, 0 מחבלים נפגעו. ב-2017 – 45 פגזים נורו, 14 תשתיות הושמדו, מחבל אחד נהרג ושניים נפצעו. ב-2018, עד חודש יולי– 81 פגזים נורו, 30 תשתיות הושמדו, 12 מחבלים נהרגו ו-10 מחבלים נפצעו.