לא מקשיב לביקורת: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזמין את מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, לביקור בבית הלבן, כך הודיעה הלילה (שישי) דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס. על פי הדוברת, הנשיא האמריקאי פנה ליועץ לביטחון לאומי בממשל, ג'ון בולטון, כדי לארגן את הפגישה, וההכנות אליה כבר החלו. עם זאת, במקביל להזמנה, טראמפ אמר כי "אם היחסים בין ארה"ב לרוסיה לא ישתפרו, אהיה האויב המר ביותר של פוטין".



ההודעה על הפגישה המתוכננת גרמה להפתעה רבה בארצות הברית, שכן השניים נפגשו רק בתחילת השבוע בהלסינקי שבפינלד, ולאחר הפגישה גורמים רבים בארה"ב - משני צידי המתרס הפוליטי מתחו על טראמפ ביקורת קשה וטענו כי הוא התייצב לצד הקרמלין במאבק שלו בארצות הברית, הלבין את התערבותה של רוסיה במערכת הבחירות האמריקאית ב-2016, ובחר להאמין למילותיו של פוטין על פני סוכנויות המודיעין של ארה"ב.



ג'ון מקיין, צילום: רויטרס
ג'ון מקיין, צילום: רויטרס



"הפסגה היא טעות טראגית"



לאחר ההודעה על הפגישה המתוכננת, אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הסנטור צ'אק שומר, כי אין לאפשר לטראמפ ופוטין להיפגש בארבע עיניים, "עד שנדע מה התרחש בפגישה בהלסינקי, אסור שהנשיא יערוך עוד אינטראקציות בארבע עיניים עם פוטין, בארצות הברית, ברוסיה או בכל מקום אחר". גם דבריו של ראש המודיעין הלאומי בארה"ב, דן קואטס, הוסיפו לדאגה באמריקה לאחר שאיש הממשל הבכיר הודה כי אין הוא יודע מה נאמר בין השניים בפגישה.



כזכור, אחרי הפגישה בין השניים, שנערכה ביום שני בין שני המנהיגים, גררה ביקורת קשה מהרגיל כלפי טראמפ, ולשם שינוי הביקורת נמתחה הן מנציגי המפלגה הדמוקרטית, והן מהמפלגה הרפובליקנית, ואפילו מרשת "פוקס", שנחשבת לאוהדת במיוחד של טראמפ. הסנאטור ג'ון מקיין כינה את הפסגה "טעות טרגית" וטען כי מדובר בנקודת שפל חדשה אליה מגיעה ארצות הברית. "לא רק שטראמפ נכשל באמירת האמת אלא גם בהגנה על מה שעושה אותנו למי שאנחנו -מדינה של אנשים חופשיים שמקדישה עצמה לחופש", כתב מקיין לטראמפ והוסיף: "זה ברור שהפסגה היא טעות טרגית".



בנוסף, יו"ר בית הנבחרים האמריקאי פול ראיין אמר כי "אין שום ספק שרוסיה אכן התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016", והוסיף כי טראמפ חייב להבין שרוסיה היא אינה בת ברית של ארצות הברית.