לאחר שהפרקליטות החליטה להסיר את התנגדותה לשחרורו של יונתן היילו, ועדת השחרורים שליד בתי הסוהר החליטה היום (שני) לשחררו באופן סופי מבית הסוהר והוא ייצא לחופשי. כאמור, הפרקליטות החליטה ביום רביעי בשבוע שעבר להסיר את התנגדותה לשחרורו המוקדם של האסיר. את ההחלטה להסיר את ההתנגדות לשחרור המוקדם קיבל פרקליט המדינה שי ניצן, שבחן את חוות הדעת של גורמי המקצוע בשירות בתי הסוהר. 
עו"ד אלון אייזנברג - צילום: אבשלום ששוני

פרקליטו של היילו, עו"ד אלון אייזנברג אמר לאחר ההחלטה: "הפרקליטות הגישה לפני שבע שנים כתב אישום באשמת רצח ונלחמה לגזור עליו מאסר עולם. פגשתי אותו בכלא רימונים בפעם הראשונה שבוע לפני שרצה לחתום על עסקת טיעון ל-25 שנה מתוך ייאוש. אני שמח שהיום, אחרי שבע שנים של מאבק רצוף סבל וייסורים, יונתן יוצא לחיים חדשים. המקרה הזה הוא תקווה להרבה אנשים שנלחמים על חפותם. מעבר לזה, בנימה אישית, היום בחצות יונתן חוגג יום הולדת 30 ואין מתנה יותר מרגשת מאשר להחזיר לו את האושר שלו".
בדיונים הקודמים בוועדה הפרקליטות הציגה התנגדות נחרצת לשחרור, תוך שהיא מציינת כי היא מחזיקה בחוות דעת של גורמי המקצוע בשירות בתי הסוהר. מהמסמכים עלה כי היילו לא השתתף בהליכי טיפול בכלא ולא עבר סדנאות נדרשות, ולכן "היה מסוכן ולא ראוי לשחרור".

ההחלטה על שחרורו של היילו הסתמכה על חוות הדעת כי הוא נכנס למערכת טיפולית ועבר הליך שיקומי בתוך הכלא אותו הוא ימשיך מחוץ לכותלי הכלא.



יונתן היילו משתחרר מהכלא. צילום: אבשלום ששוני


כאמור, לאחרונה התקבלו חוות דעת שונות בתכלית לגבי היילו, שמהן עולה כי הוא השתתף בקבוצות טיפוליות ומשתף פעולה עם גורמי המקצוע ולפיכך הוא גם יעבור הליך שיקומי מחוץ לכלא. החומרים הללו הונחו בידיו של פרקליט המדינה, שנתן את הגושפנקה הסופית לשחרר את היילו. 

כזכור, היילו הורשע בהריגת גבר שאנס אותו, ונידון ל־20 שנות מאסר. בערעור האחרון, שהוגש לפני כארבעה חודשים, נכתב כי "במשך שנה תמימה (שבה היה עצור - א"ח) היילו עבר מסכת ייסורים, אשר הגיעה לקצה גבול הסבל האנושי. שנה שלמה שבה הוא נאלץ להילחם במערכת שבחרה לא להאמין לו שעבר מסכת התעללות מינית וכי הוא קורבן בפני עצמו - עונש כבד כשלעצמו ועינוי ללא סוף”.
 עוד נכתב בערעור כי "גורמי שב"ס, שהוא מרצה תחתם עונש מאסר כבר יותר משמונה שנים, מעולם לא טיפלו בו כנפגע עבירת מין ועבירת אלימות באמצעות גורם טיפולי פסיכולוגי או פסיכיאטרי. לא הוצעה לו עזרה נפשית מסוג זה, והוא נותר מתפורר כולו מהטראומה מאחורי הסורגים לבדו".
 



עוד צוין כי "לפני אירוע ההריגה עבר היילו במשך שנים ארוכות מסכת התעללות פיזית ונפשית על ידי ילדי השכונה שבה התגורר, בעידוד ובהובלת המנוח. במסגרת התעללות זו הוא אף נדקר, אולם בחר שלא להגיב באלימות, ורק אירועי המין הנוראיים, שאליהם הצטרפה התעללות ממושכת מצד המנוח, הביאו אותו לנקודת רתיחה". כמו כן, צוין כי הוא ביקש להשתתף בכל קבוצה טיפולית קיימת שממנה יוכל לצבור כלים שיעזרו להליך שיקומו ו"תפס בשתי ידיו" כל הליך שיקומי שהוצע לו.

היילו משתחרר. צילום: אבשלום ששוני