הסתיימה פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בכירי העדה הדרוזית, שהתקיימה היום (חמישי) בעקבות מחאתם נגד חוק הלאום. בפגישה השתתפו גם השרים אביגדור ליברמן, משה כחלון, יריב לוין ואיוב קרא וחברי הכנסת אכרם חסון (כולנו) וחמד עמאר (ישראל ביתנו). מראש הממשלה נמסר כי "תגובש תכנית שתתן ביטוי למחויבות העמוקה של מדינת ישראל לציבור הדרוזי" וכן כי "השיחה התקיימה ברוח עניינית וחיובית".



לקראת הפגישה אמר ח"כ חסון כי הוא "רוצה לשמוע איך ראש הממשלה יפעל לתיקון חוק הלאום, כך שיעניק שוויון לכל אזרחי המדינה". הח"כ, שהגיש בתחילת השבוע ביחד עם ח"כ עמאר וח"כ סלאח סעד (המחנה הציוני) עתירה לבג"ץ נגד הממשלה והכנסת בדרישה לבטל את חוק הלאום, אמר למעריב אונליין לקראת הפגישה עם נתניהו: "אותי לא קונים ולא מוכרים. אני לא הולך לבג"ץ ומצרף קבוצות גדולות מהחברה הדרוזית כי אני רוצה כותרת. לפני יומיים אחרי ישיבת הממשלה אמר לי משה כחלון שראש הממשלה רוצה להזמין אותנו לישיבה. אמרתי שאני מכבד ואבוא, אבל יש לי תנאים ושלחתי אותם כתובים".



"אני לא חוזר בי מהדרישות שלנו בסנטימטר, זה כבודי וזה כבוד המדינה", הוסיף חסון, ואמר: "אף אחד לא יכול לדרוך עליי. הלכתי לבג"ץ ואותי לא יקנו. אני דורש שחוק הלאום יעניק לי שוויון מלא ברוח מגילת העצמאות וחוק כבוד האדם וחירותו. כאזרח נאמן למדינה אני דורש שחוק הלאום יבטא שוויון מלא בחוק הלאום. לא נשנה את העקרונות שלנו כדי לרצות מישהו. לא נסכים לחוק שמקטלג אותי כאזרח סוג ב"".



לדבריו, "אין לי בעיה עם מדינת ישראל כמדינה יהודית ועם הדגל וההמנון וירושלים בירתה אבל אני לא אסכים להיות סוג ב. אני לא יותר טוב מאף אחד אבל לא פחות מאף אחד. שלחתי לנתניהו באמצעות כחלון מסמך שבו אני דורש שחוק הלאום יהיה חוק לכלל האזרחים ושידבר על שוויון מלא".



נתניהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נתניהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הח"כ התייחס גם לסעיף המאפשר הקמת ישובים ללאום, דת או קהילה מסוימת ואמר: "מאז קום המדינה לא קם אף ישוב או כפר דרוזי אחד. מה אני עולה חדש או אחד שנמצא לצידי הדרך?".



לטענתו, "אני גם אדבר עם ראש הממשלה על ההורדה בדרגה של השפה הערבית ואשאל אותו למי השפה הערבית מפריעה? פעם הצעתי חובה ללמד את כל היהודים ערבית כדי ללמד שפה ומנטליות. היא יכולה להיות מגשרת לשלום. את כל הדברים אומר לו וארצה לראות איך ראש הממשלה נתניהו מתכוון לתת לי שוויון". יצוין כי לפגישה לא הוזמן הח"כ הדרוזי סלאח סעד מהמחנה הציוני, למרות שגם הוא עתר לבג"ץ ביחד עם חברי הכנסת חסון ועמאר.



"שוויון לא חל על חלק אלא על כולם"



בתוך כך, ראש האופוזיציה הנכנסת ציפי לבני נפגשה בצהריים עם שייח' מוואפק טריף, ראש העדה הדרוזית, בכפר ג׳וליס, כחלק מביקורה בצפון. על רקע הקרע העמוק שנוצר בעקבות חקיקת חוק הלאום ושמאיים על מרקם היחסים בין היהודים והדרוזים, החליטו השניים להיפגש בכדי לדון בדרכי פעולה אפשריות, כאשר בשעות הערב תיפגש לבני, יחד עם ח״כ סאלח סעד, עם ראשי מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום.



בפתח הפגישה אמרה לבני: "הבאתי איתי את מגילת העצמאות. היא הבסיס עליו הוקמה מדינת ישראל. הדרוזים היו שותפים עוד לפני הקמת מדינת ישראל ולא צריך להמציא שום דבר. שוויון לא חל על חלק אלא על כולם. זאת מגילת העצמאות וכל אזרח ישראלי מאמין בזה. אני לא מאמינה בתיקון לקבוצה אחת אלא לכולם".