ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום (שישי) מנהיג העדה הדרוזית, השיח' מואפק טריף, על מנת למצוא פתרון למשבר בין הממשלה לעדה הדרוזית בעקבות חוק הלאום. בפגישה נכחו גם חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן, שאיבד את בנו כמיל בפיגוע בהר הבית, וקצינים בני העדה, בהם תא"ל אמל אסעד. 



השייח' טריף אמר למערבי לאחר הפגישה כי "היתה פגישה טובה. ראש הממשלה שמע אותנו. אני סומך על ראש הממשלה שימצא את הפתרון לאחר שייפגש עם ראשי הרשויות הדרוזיות. אנו סומכים על חוכמתו. אנו עומדים על כך שהנושא יתוקן. אין לנו בעיה עם יהדות המדינה אבל אנו רוצים שעניין הדרוזים יעוגן ויהיה שוויון גם בחוק הלאום. אני מקווה שתמצא הדרך לפתרון הבעיה ולשיפור מצב העדה וכל מי שקשר גורלו למדינה. בינתיים המחאה נמשכת. אני מקווה שראש הממשלה ימצא את הפתרון. נתניהו ייפגש עם ראשי הרשויות. הטיל על ראש הסגל להקים צוות שיבחן איך לקדם את העניין ביחד אתנו. אני אופטימי".



ח"כ לשעבר שנאן אמר כי "נתניהו לא התחייב לתקן את החוק, אלא למצוא פתרון שיירצה את העדה. הוא יקיים עוד התייעצויות, ויקים צוות שייבחן את הדברים בצורה מסודרת עם שרים ונציגי העדה". "דיברנו על שני דברים: נושא טבח האחים שלנו בסוריה, וביקשתי את התערבותו אצל הגורמים המשפיעים ברוסיה ובמקומות אחרים, וביקשתי ממנו באופן חד משמעי להכניס את המילה שוויון לחוק הלאום", אמר שנאן, שהוסיף כי השייח' טריף ביקש לקבע את מעמדה של העדה הדרוזית בישראל".

עוד אמר חבר הכנסת לשעבר, שראש הממשלה לא ביקש להפסיק את המחאה, ולא ביקש לבטל את עצרת התמיכה בעדה הדרוזית, שתתקיים. "הוא אמר שייבחן את הדברים, והסביר את השיקולים שהביאו לחקיקת החוק. לאחר סיום ההתייעצויות ייקבע הרכב הצוות, הוא צריך לפגוש לפני כן את ראשי הרשויות". 
"אני לא ממהר לשפוט", אמר חבר הכנסת לשעבר, "ראיתי אדם חשוב, מבין, שהעדה הדרוזית והקשר איתה חשובים לו. הוא שמע מאיתנו ללא יוצא מהכלל שאנחנו אוהבים את ישראל כמדינת העם היהודי, ושצריך למצוא את הנוסחה שתשמור גם על המדינה היהודית, וגם על השוויון והזכויות שלנו".

"אי אפשר לפצל את העדה"

תא"ל במיל' אסעד התייחס לעצרת המחאה המתוכננת להתקיים בכיכר רבין בתל אביב בשבת הבאה: "אמרתי שלא נפסיק את המחאה. נגיע לעצרת ונביע את שאט הנפש מהחוק והתדרדרות העדה הדרוזית בעיני הממשלה לעומת התמיכה הגורפת של עם ישראל. אנו שמחים על האהדה וההזדהות. בשבת הבאה בכיכר רבין תתקיים עצרת המונים וכל עם ישראל והעדה הדרוזית יגיעו לשם".

אסעד הבהיר כי "השייח' טריף אתנו. אנחנו מלוכדים, ראשי רשויות איתנו. כל הפורומים איתנו אנו מלוכדים כגוף אחד. אי אפשר לפצל את העדה". לדבריו, "יש לנו מטרה אחת משותפת - מדינת ישראל חזקה שאנו בתוכה. זו המטרה שלנו. נתניהו הודיע כי ייפגש בשבוע הבא עם ראשי הרשויות הדרוזיות. אני מודה לוותיקי הצנחנים על התמיכה בנו. זה מעורר צמרמורת. אנשים שנלחמנו לצידם. מתו לנו אנשים בידיים. זו הרעות במלוא מובן המילה. הרעות האמיתית זו רשימת הצנחנים שחלקם ימנים, חלקם שמאלנים כולם אוהבי ארץ ישראל ואוהבי העדה הדרוזית".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "גם אחרי הפגישה שהתקיימה היום, אין לרה"מ כוונה לשנות את חוק יסוד הלאום אלא למצוא פתרונות בחקיקה נוספת לטובת בני העדה הדרוזית. המטרה היא להגיע לפתרון מהיר ומקובל שיבטא את ההערכה הרבה של מדינת ישראל לשותפות הגורל הייחודית עם העדה הדרוזית".

חיות תעמוד בראש ההרכב שידון בעתירה

בתוך כך, היום נקבע המועד לדיון בעתירה לבג"ץ שהגיש ח"כ אכרם חסון נגד חוק הלאום. הדיון נקבע ל-28 בינואר 2019, מועד שעלול להיות לאחר שהכנסת הנוכחית כבר תתפזר והמדינה תהיה בדרך לבחירות. בראש ההרכב שידון בעתירה תעמוד נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. לצדה בהרכב יהיו המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר והשופט ניל הנדל.
 
העותר חה"כ אכרם חסון, אמר: "אני שבע רצון מקביעת תאריך לדיון ראשון ומההרכב הרם והמכובד אשר ידון בעתירה ואני סמוך ובטוח כי מצפונם הנקי של שופטי בג"ץ, שומרי הסף ומחוללי הצדק ישנה את החוק הגזעני והמפלה בראש ובראשונה למען פניה היפות של מדינת ישראל ולמען אזרחיה השווים ועל אחת כמה וכמה אלה שתרמו לביטחונה ולהקמתה".
 
ב"כ העותר, יו"ר פורום עורכי הדין הדרוזים, עו"ד סאמר עלי בתגובה ראשונה: "ההרכב הרם והמכובד רק מעיד על חשיבות העתירה והנושאים החוקתיים אשר עולים ממנה, לעניות דעתי בג"צ יתערב בחקיקה בדבר ביטולה או חלקים ממנה"".