מאות סופרים, משוררים, מחזאים, תסריטאים ואנשי ספרות בכירים בארץ יצאו היום (שבת) בקריאה דרמטית לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבטל את חוק הלאום ואת התיקון המפלה את קהילת הלהט"ב בחוק הפונדקאות. 

"אנו מבקשים להביע בפניך את הזעזוע הגדול וטלטלת הלב הפוקדים אותנו, למול החוקים האחרונים שקיבלה כנסת ישראל בהנהגתך. חוק הלאום מתיר באופן מפורש אפליה גזענית ודתית, מבטל את הערבית כשפה רשמית לצד העברית, אינו מזכיר דמוקרטיה כיסוד המשטר ואינו מזכיר שוויון כערך יסוד. ככזה, חוק הלאום מנוגד להגדרתה של המדינה כמדינה דמוקרטית, וסותר את מגילת העצמאות שעל בסיסה הוקמה המדינה", נכתב בגילוי הדעת. 
"כמו כן, קיבלה הכנסת את התיקון לחוק לנשיאת עוברים, תוך שהיא מדירה ממנו זוגות ויחידים חד-מיניים. במשך שנות שלטונכם כרסמתם בהתמדה ביסודות המדינה שלנו. במעשיכם אלה פגעתם בחברה הישראלית פגיעה קשה מאד. אך הפגיעה האנושה מכול היא בערכי השוויון והערבות ההדדית, עליהם מושתת החברה הישראלית, ומהם היא שואבת את כוחה". 


ההצבעה על חוק הלאום. צילום: מרק ישראל סלם

 
עוד הוסיפו כי "אנו תובעים ממך את ביטולו המידי של חוק הלאום, שיוצר שסע בין החברה הישראלית לבין יהדות ארה"ב ומפלה את הערבים, הדרוזים והבדואים, ופוגע בדו קיום של הרוב היהודי בישראל עם המיעוטים בה, ואת היענותך המידית לתביעה לשוויון של בני ובנות הקהילה הלהט"בית". בסיום כתבו האמנים: "ישנן עבירות שהן עניינו של בית המשפט. אך ישנם חטאים שנוגעים בקיומו של העם היהודי ושל מולדתו, והם עניינם של אנשי הרוח ושל משפט ההיסטוריה". 

גילוי הדעת, אותו יזם והניע הסופר אילן שיינפלד, אבל לתאומים שנולדו בתהליך פונדקאות, פורסם בעברית, אנגלית וערבית. בין היתר חתמו עליו הבאים: דויד גרוסמן, אמירה הס, שמי זרחין, אילן חצור, אופיר טושה גפלה, א.ב יהושע, שלומית כהן-אסיף, אשכול נבו, רוני סומק, עמוס עוז, אורלי קסטל בלום, אתגר קרת, צרויה שלו, ואילן שיינפלד.