ארגון "שומרי הבית", פנה היום (ראשון) למבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה וראש מינהל התכנון במשרד האוצר, באמצעות עו"ד אילן יונש, בבקשה להתייחסות לנושא הסתרת סיכונים ביטחוניים מהותיים, הנובעים ממיקום אסדת הפקה עבור מאגר הגז לוויתן בקרבת החוף. זאת, בעקבות טענת דובר צה"ל שפורסמה לפני כשבוע וחצי, כי מיקום האסדה בקרבת החוף נקבע עקב שיקולים ביטחוניים, ללא פירוט השיקולים או מועד קבלת ההחלטה.



מארגון "שומרי הבית" נמסר כי כשפנו למשה יעלון, שכיהן בתקופת קבלת ההחלטה כשר הביטחון, הבהיר יעלון כי בתקופת כהונתו תוכנן למקם את אסדת ההפקה בסמוך למאגר הגז במים הכלכליים וכי אינו מכיר מתקופת כהונתו כל דיון בטחוני בנושא קירוב האסדה אל חוף וכן כי משרד הביטחון ידע על הכוונה להציב את האסדה על פי הבאר ונערך לכך מבחינה ביטחונית. יתרה מזו, מבדיקה שערך יעלון לאחרונה עם בכירי מערכת הביטחון, עולה כי אלו אינם מכירים את התוכנית לשנות את מיקום אסדת ההפקה של מאגר לוויתן ולקרבה אל החוף.



במכתב ששלח ציין יעלון כי הוא הופתע נוכח הפרסומים כאילו ההחלטה התקבלה בשל שיקולים ביטחוניים. "לא הכרתי החלטה זו כלל. הכרתי את התכנית להקמת מתקן הפרדה על פלטפורמה ימית בסמיכות לקידוח 'לוויתן'. ראיתי בקיומה של פלטפורמה כזו יתרון מבחינה ביטחונית, משום שספינות המגן שהחלטנו לרכוש כדי להגן על אסדות הגז בים התיכון, אמורות לתת כיסוי הגנתי לקידוח ולפלטפורמה כאחת", כתב.



עוד הוסיף במכתבו: "מבדיקה שערכתי עם בכירי משרד הביטחון בתקופה הנדונה, מסתבר שאיש מהם אינו מכיר פנייה שכזו לבחינת העתקת מתקן ההפרדה מן הפלטפורמה הימית, הסמוכה לאסדת הקידוח, לאסדה שתוקם במרחק כ-10 קילומטר מהחוף. אילו הנושא היה מובא בפני לבחינה ביטחונית, הייתי ממליץ על השארת התכנית המקורית שהתבססה על פלטפורמה ימית סמוכה לקידוח "לוויתן" ולא על הקמת אסדת הפרדה סמוכה לחוף".


בצה"ל הגיבו לדברים ואמרו: "במהלך תכנון פיתוח מאגרי הגז העביר צה״ל את המלצותיו שתומכות בקרבת המתקנים לחוף משיקולים ביטחוניים. כאמור, שיקולים אלו מהווים חלק ממכלול השיקולים הנלקחים בחשבון בפיתוח המאגר"


מכתבו של יעלון by מעריב אונליין on Scribd

יוני ספיר, מארגון שומרי הבית, מסר: "כעת מסתבר לנו ממי שהיה שר הביטחון בתקופה הרלוונטית, כי תחושותינו היו מוצדקות- בכירי משרד הביטחון בתקופה הנדונה אינם מכירים כל פנייה לשינוי כוונת צה"ל המקורית להגנה על האסדות במים הכלכליים! עמדת יעלון היא כי התכנית המקורית להגנה על אסדה מעל המאגר עדיפה מבחינה צבאית".
 
"כל ההשתלשלות מעלה חושפת את הריבון האמיתי מאחורי הקלעים. חושפת את מערומיה של מדינת ישראל, בשירותי טייקוני הגז. חושפת כי המדינה וטייקוני הגז מדברים בקול אחד ואינם בוחלים לגייס לטובתם גם גורמים הנמצאים בקונצנזוס הלאומי. ההתנהלות הזו של גורמי הממשלה מבהירה לנו כי המאבק להרחקת אסדות הגז הוא מאבק לאומי על דמותה של ישראל. הוא מאבק על השאלה את מי משרתת מדינת ישראל? הוא מאבק על האם ישראל היא דמוקרטיה, או שמא פלוטוקרטיה? יצאנו למאבק לשינוי מיקום של אסדת גז. התגלגלנו למאבק לשינוי דמותה של מדינה יקרה. ננצח בנחישות גם אותו, לרווחת אזרחי ישראל".