יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, עדיין לא קובע הכל בממלכה, בייחוד בכל הקשור לתחום המדיני והסכסוך הישראלי-פלסטיני בפרט. לאחר תקופה בה נראה כי יורש העצר מוביל את הממלכה לשנות את עמדתה לגבי תהליך השלום, ומעביר אותה לצדה של ישראל, נראה כי כעת המלך שוב תפס את המושכות וריאד שוב תומכת בעמדה הפלסטינית לגבי סוגיות הליבה של הסכסוך - מעמד ירושלים וזכות השיבה. 

השינוי האחרון מעמיד בספק את היכולת של ערב הסעודית להביא את מדינות ערב לתמיכה בסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולאיחוד כוחות מול איראן. "המלך סלמאן הוא זה שקובע בנושא הזה עכשיו, לא יורש העצר", אמר דיפלומט ערבי בכיר המכהן בריאד. "הטעות של ארצות הברית היתה שהם חשבו שמדינה אחת תוכל ללחוץ על היתר ולגרום להן להיכנע, אבל הנושא אינו לחץ, אלא העובדה שאף מקמנהיג ערבי לא יכול  לוותר על ירושלים או פלסטין". 
בחודשים האחרונים דווח מספר פעמים כי ערב הסעודית, בהובלת יורש העצר, לחצה על אבו מאזן לתמוך בתוכנית השלום של טראמפ, למרות החששות שהיא תאפשר לפלסטינים ממשל עצמי מוגבל בלי רצף טריטוריאלי ביהודה ושומרון, ללא זכות השיבה. תוכנית כזאת תסטה מהיוזמה הערבית לשלום, שהגתה ערב הסעודית, ולפיה ישראל תקבל נורמליזציה ביחסים תמורת הקמת מדינה פלסטינית. 

תפס את המשוכות בנושא הסכסוך. המלך סלמאן. צילום: ויקיפדיה
תפס את המשוכות בנושא הסכסוך. המלך סלמאן. צילום: ויקיפדיה


"מדיניות חסרת אחריות"



 
השגריר הפלסטיני בערב הסעודית, באסם אל ארא, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, שהמלך סלמאן הביע את תמיכתו בפלסטינים בפגישה האחרונה שלו עם אבו מאזן ואמר כי "לא ננטוש אתכם, אנחנו נקבל את מה שאתם תקבלו ונדחה את מה שאתם תדחו". 
על פי דיפלומטים במזרח התיכון, החשיבה האמריקאית הנוכחית, כפי שהובעה בביקורם האחרון של ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט באזור, לא כוללת את מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית, את זכות השיבה של הפליטים ולא את הקפאת ההתנחלויות. 
ניל פרטריק, מומחה לערב הסעודית, אומר כי נראה שהמלך סלמאן ריסן את הגישה המדינית חסרת האחריות של בנו "בגלל החשיבות של ירושלים לעולם המוסלמי". לדבריו, יורש העצר לא יתנגד לעסקה שיציע הממשל האמריקאי, אך גם לא יפעל על מנת לעודד אותה. 
בעולם הערבי מותחים ביקורת על הטקטיקה של צוות השלום של טראמפ. קושנר וגרינבלט טרם הציגו את התוכנית שלהם, שדיפלומט אחד אמר עליה כי היא כוללת יותר מדי קווים אדומים. כך למשל, גורם דיפלומטי סיפר על הפגישה של קושנר עם האמיר של קטאר, שייח' תאמים בין חמאד אל ת'אני, וביקש ממנו ללחוץ על חמאס לוותר על השלטון ברצועת עזה בתמורה לשיקומה. לדבריו, השייח' רק הנהן ולא ברור אם מתוך הסכמה, או שהוא הציע משהו בתמורה. "הבעיה היא שאין תוכנית אחת שמוצגת לכל הצדדים", אמר דיפלומט בכיר בריאד. אף אחד לא רואה מה מוצע לאחרים". 
עוד אמר הדיפלומט, כי אין שום דחיפה לחידוש התהליך המדיני. "שום דובר שקושנר הציע לא מקובל על אף מדינה ערבית. הוא חושב שיש לו שרביט קסמים שיכול ליצור פתרון חדש לבעיה".