המוות הטרגי של אילון שלו־אמסלם ז"ל בסוף השבוע הכה את כולנו בעצב רב. ברגע אחד נגדעו חייו של ילד צעיר ומוכשר, וחייה של משפחה שלמה לא ישובו עוד להיות כפי שהיו. כל חטאו של אילון היה שהוא עמד בסמוך לכביש ונפגע מנהג צעיר, שעל פי החשד נהג בשכרות. נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא בעיה גלובלית, המפילה קורבנות בתאונות דרכים בכל רחבי העולם. סקר שערכה עמותת אור ירוק מעלה שאחד מכל שני נהגים מודה שנהג תחת השפעת אלכוהול לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. נהיגה בשכרות היא אחת העבירות המסוכנות והאנטי־חברתיות שיש. אדם שותה אלכוהול ובוחר לעלות על ההגה ולהמר על חייהם של משתמשי הדרך האחרים.
 
ההבדל בין ישראל לבין יתר המדינות המפותחות הוא שבעוד שבשאר העולם המתקדם ממקדות המדינות מאמצים נרחבים בתחום ההסברה והאכיפה בנהגים שיכורים, כאן הבעיה עומדת בעינה. לפי נתונים שניתחנו באור ירוק עולה כי כמעט בכל יום מתרחשת תאונת אלכוהול בישראל, שממנה נפגעים בממוצע כמעט שני אנשים, ובכל שנה נהרגים בנסיבות אלו קרוב ל־20 ישראלים.
 
מדוע נהיגה בהשפעת אלכוהול היא סכנה כה חמורה? האלכוהול הוא סם רטוב. בשונה ממה שנהוג לחשוב, הוא מתחיל לפעול את פעולתו ההרסנית כבר מהטיפה הראשונה שנלגמת. הוא נספג במחזור הדם, משפיע במהירות על מרכזי העצבים והמוח, ופוגע אנושות בתפקודי נהיגה חיוניים: הזיכרון, הקשב, הקואורדינציה, כושר השיפוט, הראייה והתגובה – כולם נפגעים משמעותית, גורמים לנהג לבצע שגיאות גורליות, ומקשים עליו לתקן אותן, ולהתמודד עם מצבי דרך מסוכנים. 

תאונת דרכים בתל אביב. צילום: מד"א
תאונת דרכים בתל אביב. צילום: מד"א

 

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים הגדירה את הנהיגה בשכרות כאחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים, ביחד עם נהיגה במהירות מופרזת, היסח דעת ונסיעה ללא חגורות בטיחות. הגיע הזמן להכריז מלחמת חורמה על הנהגים השיכורים, שמסכנים את החיים של כולנו בכביש. את פצצות זמן המתקתקות הללו חייבים להוריד מהכביש. נדרש שילוב של כל הגורמים האחראים כדי למגר את התופעה. חייבים לחזק את אגף התנועה בעוד ניידות ועוד שוטרים, שיתפרסו במרכזי הבילוי בכל ימות השבוע, באופן גלוי, כדי לשדר מסר חד וברור לנהגים שמתכוונים לשתות אלכוהול ולנהוג כי הם ייתפסו. 
 
על השופטים להחמיר בענישה, כפי שהחוק מאפשר להם, וליישר קו יחד עם המשטרה, במאבק בנהגים השיכורים שמסכנים את החיים של כולנו. את כל המהלך הזה חייבים להוביל במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, תוך כדי הגברת ההסברה והמודעות לסכנות שבנהיגה בשכרות. חברה נורמטיבית לא יכולה להסכים להמשך הפגיעה בחפים מפשע, ועליה לדרוש מהמדינה לקחת אחריות ולהגן עלינו.
 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק