העולם מתמודד בשנים האחרונות עם תופעה מדאיגה של התמעטות הדגים בים, ובכלל זה הדגה למאכל אדם. האו"ם מעריך ש-11 מתוך 15 אזורי המדגה העיקריים בעולם, ו-69% מזני הדגים המסחריים, נמצאים במגמת ירידה. הסכנה להתמעטות הדגים בעולם היא עד כדי כך מוחשית ומאיימת, שמדינות רבות, ביניהן ישראל, החליטו על הגבלת הדיג בתחומיהן, על מנת לאפשר את הריבוי הטבעי של הדגים שממילא מושפע לרעה מהתחממות הים וכדור הארץ. התמעטות הדגים בים כשלעצמה מאיצה את תהליך ההתחממות. 
 
ואכן, לפני שנה וחצי, בשל מגמת הידלדלות משאב הדגה בים התיכון בעשורים האחרונים, עליה התריעו ארגוני סביבה כמו החברה להגנת הטבע במשך שנים ארוכות, אישרה הכנסת את תקנות הדיג החדשות של משרד החקלאות. עיקרן: הגבלת תקופת הדיג בעונת הרבייה של הדגים, מניעת דיג בשמורות טבע ובאזורי קינון, הגדלת גודל החורים ברשתות הדיג בכדי למנוע לכידת דגים קטנים ועוד. עם זאת, בישראל עדיין מותרת גם שיטת דיג שנאסרה במקומות אחרים בעולם: ה"מכמורות".

מכמורת היא רשת דייגים עצומת ממדים הנזרקת אל הים, נגררת לאורך קילומטרים על ידי ספינת הדיג ואוספת ללא הבחנה את כל בעלי החיים הימיים הנקרים בדרכה. התקנות בישראל מגבילות את דייגי המכמורת בשלושה תחומים: האיסור הראשון הינו כנגד דיג מצפון לנחשולים והאיסור השני הוא על דיג בכל שאר מרחב הים במים רדודים עד עומק 30 מטר, בהם נמצאים הדגים הצעירים. האיסור השלישי הוא שבמשך חודשיים בשנה, בחודשי הקיץ (השנה נקבעו יולי ואוגוסט), חל איסור מוחלט על דיג מכמורות גם מעבר ל-30 מטר עומק, כיוון שזאת העונה בה הדגיגים הצעירים מגיעים לגודל מספיק כדי להיתפס ברשתותיה. את האחריות לאכיפת האיסור האחרון קיבלה לידיה רשות הטבע והגנים.

דיג באמצעות ספינות מכמורת בחודש יולי, בניגוד לחוק. צילום: החברה להגנת הטבע

 
אולם, לידי מעריב הגיעו עדויות מצולמות מטעם החברה להגנת הטבע, הן בתמונות והן ברישומי מכ"ם, על הפיכתו של הים התיכון בעונת הקיץ הנוכחית לשטח הפקר. ספינות דיג מכמורת יוצאות לים הפתוח למרות האיסור המוחלט וחוזרות עם שלל רב. בחברה להגנת הטבע פנו בתלונה לרשות הטבע לפחות על שני מקרים מתועדים רק מהחודש האחרון של ספינות מכמורת גדולות שפעלו בניגוד לחוק אבל לא קיבלו מענה לתלונותיהם על היעדר האכיפה.

בישראל פועלות כ-20 ספינות דיג מכמורת, וכל פעילות שלהן, אפילו חלקית, בעונה האסורה לדיג, מאיימת הן על הפרנסה של הדייגים ה'קטנים' והן על עצם השמירה על עתיד הדגה בים התיכון, משמע על פרנסתם שלהם מלבד הפגיעה האנושה בטבע. 

אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע, אמר כי "מכיוון שמשרד החקלאות כשל במשך שנים במשימת הפיקוח על הדיג, הצלחנו להביא ביחד עם רשות הטבע והגנים לכך שמהשנה אחריות האכיפה עברה אליהם. המשמעות של היעדר אכיפה היא ש-80% מהשלל שספינות המכמורות תופסות בעונת הרבייה הוא שלל אסור של דגיגים צעירים. זאת בנוסף לנזק לבעלי חיים רבים נוספים שנתפסים ברשתות המכמורת. כשמונה דולפינים בשנה מתים מזה, בנוסף ל-1300 צבי ים. כל זה מהיגררות על קרקעית הים במשך שעות בתוך הרשת". 

תיעוד המכ"ם. צילום: החברה להגנת הטבע

 
נתפסו על חם 
התיעוד של החברה להגנת הטבע, שחשף את הספינות מפרות את החוק, נעשה באמצעי פשוט של מערכת מעקב אוטומטי מבוססת מכ"ם (AIS) הנמצאת על כל כלי שיט ומאפשרת מעקב אחר תנועותיו. תיעוד שני המקרים המדוברים מהחודש האחרון מוכיחים בצורה חד משמעית כי ב-22.7 יצאה ספינה מאשדוד לדיג אסור, במהלך הפלגה שנמשכה שלושה ימים. ב-25.7 יצאה מיפו ספינה אחרת למסע דיג דומה. צלמי החברה להגנת הטבע ארבו לספינות בשובן ותיעדו את השלל הרב שפרקו מסיפונן, בניגוד גמור לחוק. 
רוטשילד מדגיש: "זאת עונה שבה לא אמורים לראות אף ספינת מכמורת מחוץ לנמל, אבל רואים אותן במכ"ם יוצאות הלוך ושוב. בעלי הספינות, שהם בעלי רישיונות ממשרד החקלאות, עושים ככל העולה על רוחם. כשהגשנו תלונה לרשות הטבע, לא קיבלנו תגובה ועובדה שזה ממשיך. לא מדובר במקרה בודד אלא במגמה. ישנם בסך הכל חודשיים בשנה בהם אסור לספינות הללו לפעול ולא צריך להיות ג'יימס בונד כדי לדעת שהן מפרות חוק. אנחנו נאבקים פה על עתיד הדגה והמערכת האקולוגית בים התיכון הישראלי".  
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "קיבלנו אחריות לנושא אכיפת פקודת הדיג החל מינואר 2018. במהלך מחצית השנה נבדקו מאות כלי שייט ביניהם ספינות מכמורת ובמקרים בהם בוצעו עבירות נפתחו תיקי חקירה. עד כה טופלו ע"י פקחי היחידה הימית למעלה מ-70 אירועי אכיפה שונים. במקרה המדובר לא ניתן להוכיח עבירה מהנתונים שהועברו לנו. הספינה נצפתה נכנסת לשטח המים הריבונים ומיד הסתובבה וחזרה על עקבותיה. בכל מקרה, הנושא ייבדק, ובמידה ויידרש, יוזמן בעל הספינה לחקירה".

נחשף באמצעים דיי פשוטים. צילום: מטעם החברה להגנת הטבע