סערת חוק הלאום: ח"כ סלאח סעד (המחנה הציוני) פנה הערב (שלישי) לרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות, בדרישה לבטל את השתתפותו של ח"כ אבי דיכטר, יוזם חוק הלאום, בטקס בו יוענקו ביום חמישי הקרוב מלגות על שם סלים שופי, לוחם דרוזי אגדי שהציל במהלך שרותו את חייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הקרן לידידות תעניק את המלגות ל-80 בנות ובני העדה הדרוזית ששוחררו לאחרונה מצה"ל או שרות לאומי,  והוא יתקיים במכללת אורט בראודה שבכרמיאל.
באירוע החלוקה ישתתפו ח"כ אבי דיכטר אשר יזם וקידם את חוק הלאום, תת אלוף (מיל') דב תמרי, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, ונשיא הקרן לידידות הרב יחיאל אקשטיין שהיה לרב היהודי הראשון שקיבל את אות יקיר העדה הדרוזית בישראל. ח"כ סעד כתב בפנייתו לרב אקשטיין כי "נוכחותו של דיכטר בטקס המלגות לדרוזים מבזה את המעמד". לדבריו, דיכטר רוצה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. ביד אחת מסייע לחיילים דרוזים עם מלגות כי זה טוב ליח"צ וביד שנייה הופך אותם לאזרחי סוג ב' עם "חוק הלאום" שיזם. בצער רב אני קורא ליוזמי האירוע מהקרן לידידות לבטל את השתתפותו של דיכטר באירוע".
בתוך כך, הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט שוחח היום עם השיח' מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל. לאחר הפגישה, השיח' טריף ביקש להבהיר: "אני מסכים לחלוטין עם דבריו של הרמטכ"ל ומבקש להותיר את כל הנושאים הפוליטיים והציבוריים השנויים במחלוקת, וביניהם חוק הלאום, מחוץ לכותלי הצבא. אני פונה אל הקצינים והחיילים הדרוזים בשירות הסדיר: 'תסמכו עלינו, אנו ניאבק בעבורכם. אין לנו שום ויכוח עם הצבא - אתם חיילים ומפקדים נאמנים, ואני סומך עליכם שתשאירו את עצמכם ואת צה"ל מחוץ למעגל הוויכוח הציבורי'".

איזנקוט הוציא היום הודעה מיוחדת, בה הוא "קורא לכלל מפקדי צה״ל וחייליו להותיר את הנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת - מחוץ לכותלי הצבא". מוקדם יותר התברר כי קצין דרוזי נוסף המשרת בקבע בצה"ל הצטרף למחאה נגד החקיקה שגרמה לסערה הציבורית ובצה"ל חוששים בעקבות כך מעזיבה גדולה של קצינים דרוזים וצ'רקסים, שיפרשו משירות הקבע שלהם או שתתחזק המגמה בקרב צעירים בעדות שלא להתגייס.
עוד הוסיף איזנקוט: "כצבא עם ממלכתי שייעודו שמירה על ביטחון תושבי ישראל וניצחון במלחמה, אנו מחויבים לשמירה על כבוד האדם, ללא קשר למוצא, דת ומגדר. כך היה וכך יהיה תמיד. התחייבנו כי האחריות המשותפת ורעות הלוחמים, עם אחינו הדרוזים, הבדואים ויתר בני המיעוטים המשרתים בצה״ל, ימשיכו להוביל את דרכנו".

אזרחים סוג ב'

בתוך כך, פואד חסיסי, שתלה היום את השלט בבית העלמין של הדרוזים ובו נכתב "לחללי מערכות ישראל הדרוזים, סלחו לנו. לא ידענו לשמור על הכבוד שהבאתם לנו, שלחנו אתכם והפכנו אתכם לחללים סוג ב'", סיפר ל'מעריב' על הסיבות שהובילו אותו לעשות זאת.
 
למה שמת את השלט?
"אישתי אחות שכולה, אח שלה נהרג ב-1970 בלבנון. זה היה כשניסינו להגן על יישובי הצפון. שמתי את השלט כי יש הרבה משפחות שכולות מאז. הרבה אנשים שאנחנו חייבים להם הרבה מאוד. סבא שלי יזם את הגיוס של הדרוזים בצה"ל, הוא העלה את זה בפני המוכתר, ואז הם הסכימו".
 
השלטים הגיעו במחאה על החוק?
"גידלתי ארבעה ילדים, הנכד שלי כבר השתחרר מהצבא. איך אתה שולח ילד לצבא? אתה מכין אותו, מלמד אותו, מגדל אותו, בשביל האתגר שהוא הולך לצבא. יש לנו את ההנחייה הדתית שלנו. למה היהודים מקובלים עלינו? כי בדת שלנו כתוב בצורה סודית שעדות אחרות לא יתנקמו, אבל כתוב שם שארץ ישראל שייכת לעם היהודי. על סמך זה, השייח'ים שלנו, כוהני הדת, ביקשו לצרף את הדרוזים לשירות חובה בצה"ל, על רקע דתי. אז היה לי קל להסביר את זה".
 
חסיסי המשיך: "אמרתי לבן שלי 'אתה תלך לצבא, אבל במגבלות. אתה רמטכ"ל, אלוף או טייס, לא תהיה, אבל יש לך את הזכות להיות ישראלי. לך תהיה מגן'. זה מה שאני אגיד לנכדים שלי שעומדים להתגייס? אני לא רוצה לדבר איתם. כשהם יבואו, אגיד להם בהצלחה וזהו".
  
"חוק הלאום מדיר אותנו מאזרחים סוג א' במדינה הזאת. מישהו עשה סיווג לא'-ז', אין אנשים סוג ב', אין אזרחים סוג ב'. יש מנהיגות, יש נבחרים סוג ז', ואין חללים סוג ב', אבל הם הפכו אותם לסוג ב'. אנשים כתבו לי 'לך לסוריה'. בשביל המדינה שלי אני לחמתי נגד הדרוזים בסוריה. בחרמון נפלו חללים דרוזים מול חיילים דרוזים מסוריה, כי אנחנו עושים את זה מתוך אמונה. בסוריה מאמינים שהשליט אמיתי הוא בעל המקום". 
 
עוד טען חסיסי, שבתקופת הצרפתים, הדרוזים נלחמו בהם, ואח"כ כשהגיע השליט האמיתי עזרו לו. הוא ציין שהדרוזים עשו רבות כדי להביא את היהודים הנה. "גם אמרו לי שאנחנו מקבלים הטבות. הדרוזים לא עושים את זה בגלל שמישהו נותן לי חצי דונם אדמה, זה שטויות. אנחנו עובדים כמו כולם, וזה שיוויון. אבל עכשיו, שאתה תבוא ותגיד שבחוק הלאום אתה לא פה, אז מה? אחד מהילדים שלי היה בצבא, הוא טיפל בנערי רפול. הבכור היה סרן בצנחנים, יוצא יחידת הצנחנים, ועוד אחד שנמצא בשירות בתי הסוהר. שניים מהילדים נמצאים בחו"ל ואחד מהם כתב לי 'אבא, אני אומר לך - לא יעזור לאף אחד, אנחנו בישראל'. הוא כתב לי את זה".
 
לסיום אמר חסיסי: "אני מקווה שיהיו תוצאות. אחד כמו איוב קרא, כשביבי מזמין משלחת דרוזית לדבר איתה, הוא מזמין אותם כשהוא בראשם. בשביל מה? כי קרא אומר שהכל בסדר, הוא מתראיין ואומר שהוא תומך בחוק הזה. צריך להבין, אני לא נגד חוק הלאום, גם הדרוזים לא. יש כאלה שלא יודעים להתבטא. אנחנו לא נגדו, כי הוא בא לבסס את המעמד היהודי, אבל יחד עם זה, אני רוצה להיות שם גם. תסמיך אותי על פי חוק".