ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) הגיש היום (רביעי) עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, לדחות את מינוי פרופ' יעל אמיתי לקרן המדעית ישראל-גרמניה (GIF) מסיבות פוליטיות, זאת לאחר שלפני 13 שנים חתמה על עצומה התומכת בסטודנטים וחברי סגל אשר סירבו לשרות מילואים מעבר לקו הירוק.
 
בור"ה מציינים כי העתירה הוגשה לאחר שהשר אקוניס התעלם מהמלצת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לחזור בו מהחלטתו מכיוון שיתקשה להגן על החלטתו בבג"ץ. בעתירה, אשר הוגשה ע"י עו"ד רחל בן-ארי, היועצת המשפטית של ור"ה, מואשם השר אקוניס בניסיון לגרוף "רווח פוליטי" מהחלטתו: "המשיב לא הסתפק בהחלטתו לבדה, והתהדר בה על דפי רשת האינטרנט תחת הכותרת 'תומכים בצה"ל נאבקים בסרבנות', כאילו הייתה העותרת אישיות בלתי לגיטימית הראויה לגינוי, וזאת בניסיון ברור לגרוף רווח פוליטי מהחלטה שהיה עליו לקבל מתוקף תפקידו כשר המדע, באופן ממלכתי וענייני".
 
בעתירה נטען כי החלטת השר עלולה לפגוע בשיתוף הפעולה המדעי עם גרמניה: "בראיה ארוכת טווח ההחלטה מסכנת את שיתוף הפעולה המדעי עם גרמניה המתקיים באמצעות הקרן, מעיבה על פעולתה התקינה של הקרן, ומסכנת מיליוני יורו שמיועדים לתמיכה במחקר המדעי בישראל". 

פרופ' יעל אמיתי. צילום: אוניברסיטת בן גוריון
פרופ' יעל אמיתי. צילום: אוניברסיטת בן גוריון

 

עוד נכתב כי "מעשהו של השר שומט מתחת לרגלי האקדמיה הישראלית את הטיעון המרכזי בבואם של נציגיה להילחם בחרמות המקודמים על ידי תנועות כגון ה-BDS, והוא הטיעון שהעשייה המדעית הישראלית נקייה משיקולים פוליטיים, ואין לערבב בין הדברים. בהיבט זה, פרסום ההחלטה כי בבחירת נציגיה של המדינה לגוף משמעותי כגון הקרן מעורבים שיקולים פוליטיים צרים המאפילים על השיקולים האקדמיים מסבה נזק עצום למוניטין והמעמד של האקדמיה הישראלית בפרט ולדימויה של מדינת ישראל בכלל".

השר אקוניס הגיב לעתירה ואמר: "בניגוד לשקרים המופצים על ידי ועד ראשי האוניברסיטאות, מינויה של הפרופ' יעל אמיתי לא אושר בשל עמדותיה, אלא בשל תמיכתה בסרבנות לשירות בצה"ל, דבר שמהווה עבירה על החוק. לא ראוי שמי שקראה לסרבנות והודיעה בשבועות האחרונים שאינה חוזרת בה מתמיכתה בסרבנות, תייצג את מדינת ישראל בפורומים בינלאומיים. בעצם חתימתם על העצומה התומכת בסרבנות, ראשי האקדמיה הם שהכניסו היבטים פוליטיים לפעילותם המדעית, בעוד אני אומר פעם אחר פעם: סרבנות לשירות בצה"ל מכל צד של המפה הפוליטית ראויה לגינוי".
 

כזכור, בחודש שעבר השר אקוניס מנע את מינויה של פרופ' אמיתי, מחוקרות המוח המובילות בישראל, לוועדה מדעית ישראלית־גרמנית למדע מחקר ופיתוח, לטענתו בשל חתימתה לפני כעשור על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק. בתגובה, יו"ר ור"ה, פרופ' יוסף קלפטר פנה לראש הממשלה בדרישה שיתערב בביטול המינוי, למעלה מ-1,300 חברים במוסדות להשכלה גבוהה מכל רחבי הארץ חתמו על עצומה המגנה בחריפות את ההחלטה וגם האקדמיה הלאומית למדעים פרסמה הצהרה בה נכתב כי היא מודאגת מביטול המינוי על רקע שיקולים פוליטיים.