ארצות הברית מאמינה כי איראן מתכוננת לבצע תרגיל צבאי מאסיבי במפרץ הפרסי בימים הקרובים. גורמים אמריקאיים אמרו הלילה (חמישי)  כי ככל הנראה מטרתו של התרגיל רחב ההיקף היא להוכיח כי יש ביכולתה של טהרן לחסום את התנועה במיצרי הורמוז.



איראן זועמת על החלטתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לפרוש מהסכם הגרעין עימה ולהחזיר את הסנקציות על טהרן. בכירים איראניים מזהירים כי המדינה לא תיכנע בקלות לכוונה מחודשת מצד ארה"ב לבלום את יצוא הנפט החיוני של איראן. המפקד הצבאי של ארה"ב אישר כי הבחין בעלייה בפעילות האיראנית, כולל במיצרי הורמוז, הנחשב לנתיב אסטרטגי למשלוחי נפט שמשמרות המהפכה באיראן איימו לחסום.



"אנו מודעים לעלייה בפעילות חיל הים האיראני בתוך המפרץ הערבי, מיצרי הורמוז ומפרץ עומאן", אמר מפקד חיל הים ביל אורבן, המפקח על כוחות ארה"ב במזרח התיכון."אנו עוקבים אחריהם מקרוב, ונמשיך לעבוד עם השותפים שלנו כדי להבטיח את חופש השיט ואת זרימת הסחר החופשית בנתיבי מים בינלאומיים", אמר. אורבן לא סיפק מידע נוסף.



אולם, גורמים אמריקניים אמרו, כי משמרות המהפכה הכינו למעלה מ-100 ספינות וישנה סבירות כי בתרגיל ייקחו חלק גם כוחות יבשה רבים. עוד מסרו הגורמים, כי התרגיל צפוי להתחיל בתוך 48 שעות. הגורמים אמרו כי נראה שעיתוי התרגילים נועד להעביר מסר לוושינגטון, אשר מעצימה את הלחץ הכלכלי והדיפלומטי שלה על טהרן, אך עד כה נמנעה מלהשתמש בצבא האמריקאי לצורך תקיפה אגרסיבית יותר של איראן ושליחיה.



נשיא איראן, חסן רוחאני. צילום: רויטרס
נשיא איראן, חסן רוחאני. צילום: רויטרס



כזכור, לפני יומיים דחה בכיר איראני את הזמנתו של טראמפ לפסגה עם נשיא איראן חסן רוחאני. הבכיר, חמיד אבו טלאבי, יועצו של נשיא איראן אמר כי בתור מי שמאמין במשא ומתן עליו להתחרט על השפה התוקפנית נגד טהרן, לכבד את העם האיראני ולשוב להסכם הגרעין ממנו פרש. בציוץ שכתב הבכיר האיראני בטוויטר הוסיף: "בשנה שעברה, במסגרת כינוס האו"ם ולאחר האיומים כלפי העם האיראני, הוצע לקיים גישה בין שני הנשיאים והיום מוצע שוב המפגש ללא תנאים מוקדמים, לאחר יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין".



הבכיר הוסיף כי "מתן כבוד לעם האיראני, הורדת ההתנהלות התוקפנית וחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין יכולה לסלול את הדרך שאינה סלולה כעת", למפגש בין שני המנהיגים. יועצו של הנשיא האיראני ציין כי השיחות הטלפוניות בין רוחאני לבין נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה ב-2013, התמקדו באמונה כי אפשר ללכת בדרך של התחייבות הדדית. "הסכם הגרעין היה פרי המחויבות למשא ומתן ויש לקבל אותו כמו שהוא", סיכם.



רוחאני התייחס אף הוא להזמנה לפסגה ואמר כי פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין "אינה חוקית" וציין כי הכדור נמצא "במגרש האירופי בכל הנוגע לקשרים עם טהרן". הנשיא האיראני התייחס למתיחות במפרץ הפרסי וטען כי מדינתו לא מעוניינת בעימות. "הרפובליקה האסלאמית לא מעוניינת במתיחות באזור ולא רוצה בדרכי המים הבינלאומיים, אך לא תוותר בקלות על זכותה לייצא נפט", נכתב באתר הרשמי של רוחאני. בתוך כך אמר גורם אמריקני כי בכירים בממשל האמריקאי מסרו לישראל כי אין כל שינוי במדיניות וושינגטון כלפי טהרן, למרות מוכנות הנשיא טראמפ להיפגש עם רוחאני.