מצעד הגאווה בירושלים יצא לדרך היום (חמישי) עם אלפי משתתפים. עשרות אלפי אנשים הגיעו לגן הפעמון וכן, מאות שוטרים, לוחמי מג"ב, כוחות תגבור ומתנדבים נפרסו החל משעות הצהריים לאורך ציר הצעדה, במקומות הכינוס וברחובות הסמוכים למסלול הצעדה.



גם השנה, בניגוד למצעד בתל אביב המאופיין באווירת קרנבל, המצעד בירושלים שמר על אופיו כצעדת הפגנה למען שוויון זכויות לקהילה, והוא היה הגדול ביותר בבירה מאז 2002. הצועדים התכנסו בגן הפעמון ומשם יצאו בצעידה במסלול הבא: גן הפעמון- פלומר - רחוב קרן היסוד- רחוב קינג ג'ורג'– רחוב הילל – רחוב מנשה בן ישראל - גן העצמאות. 



חן אריאלי יו״ר האגודה למען הלהט"ב: "יצאנו היום לדרך בשיירה לירושלים לקראת מצעד הגאווה והסובלנות הגדול בהיסטוריה. דווקא בימים אלה שמציינים את יום השנה לרצח בברנוער ואת יום השנה להירצחה של שירה בנקי, אנחנו מוכיחות להמשיך להפיץ אור ואהבה ולא להיכנע לפחד. רק ככה ננצח. אנחנו בדרך לישראל בה יש חירות ושוויון לכולם". 

מצעד הגאווה. צילום: מרק ישראל סלם


מדוברות המשטרה נמסר כי היא "תפעל בנחישות כנגד כל גורם אשר ינסה להפר את הסדר ומהלכה התקין של המצעד. המשטרה תציב שוטרים גלויים וסמויים לשמירת הסדר, ואבטחת האירוע וביטחון המשתתפים". המשטרה עצרה ארבעה חשודים בניסיון להפרות סדר במצעד. כמו כן, שוטרים מחופשים פרצו להפגנת להב"ה ועצרו את אחד המשתתפים. בנצי גופשטיין אמר בתגובה: "במשטרה לא מפסיקים לעשות פרובוקציות ולהתגרות". 

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), אשר השתתפה בצעדה מסרה: "חוגגים כאן היום את האהבה, את המורכבות, ואת הקריאה העמוקה והמהותית לשוויון בין כולם. בסוף כולנו נראה שהאור ינצח את החושך ומי שלא יהיה מסוגל להתמודד עם המציאות הזאת ידעך וישכח בקרן זווית. דווקא מכאן יצא התיקון הכי גדול לקהילה הגאה", הוסיפה. 

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון הגיע גם הוא למצעד ואמר: "צביעת ירושלים בצבעי הגאווה והסובלנות היא התשובה הטובה ביותר למתקפה חסרת הגבולות לה אנו עדים בתקופה האחרונה כנגד הציבור הלהט"בי. לצעוד בגאווה מלאה ברחובות הבירה, כמו גם ברחובות של ערים רבות אחרות, זו הדרך הטובה ביותר להראות שהציבור לא ייסוג בפני איומים, לא יוריד ראשו כשיחוקקו חוקים מפלים ולא ישתוק כנגד רבנים ואישי ציבור מסיתים". 

מצעד הגאווה. צילום: מרק ישראל סלם


מצעד הגאווה. צילום: מרק ישראל סלם


מצעד הגאווה בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם


ח"כ ציפי לבני אמרה: "גאווה אמתית בירושלים ואנרגיות אדירות במאבק למען שוויון ויהדות של ו'אהבת לרעך'. נהיה בכל מקום בארץ, לא רק למען הלהט"בים או הדרוזים, למען כולם. כשהאוויר במרחב הציבורי הולך ואוזל - מאחדים כוחות במאבק שמעולם לא היה חשוב יותר. ירושלים, בירת ישראל יפה היום מתמיד".

"יום מצער, לא צריך לעשות את זה לא בתל אביב ולא בירושלים"

יו"ר "הבית הפתוח" בירושלים, ערן גלובוס, התראיין היום בתכניתם של בן כספית ורוני בר און ב-103FM ואמר: "זה בסדר לא להסכים, אך צריכים להיות קווים אדומים. אנשים כמו בנצי גופשטיין שקוראים לנו טרוריסטים חוצים את כל הקווים. יש כאן 2,500 שוטרים ומי שפחד לבוא מחשש לביטחונו אני מזמין אותו להגיע". 
 
עוד הוסיף גלובוס: "אנחנו חושבים שדגלי הגאווה לא פוגעים ברגשות, אך אנחנו יודעים שירושלים היא עיר מורכבת ואנחנו מוכנים לבוא לקראת הציבור. מי שחושב שהמחאה היא רק על חוק הפונדקאות טועה, ולא מבין מה מצפה לו. הקהילה הגאה התעוררה ותלחם על זכויותיה. אנחנו מוכנים למאבק ארוך כי זה הדבר הנכון לעשות". 
 


לשיחה הצטרף הרב אריה שטרן, שביקש שלא להניף את דגלי הגאווה ליד בתי הכנסת, ואמר: "זה יום מצער, לא רק בגלל שזה נעשה בירושלים, אלא גם בגלל שזה נעשה בתל אביב. ירושלים היא עיר הקודש. אני לא אוהב את המצעד, אך לא צריך לעבור את הגבול לאלימות".

"יש לנו ידידים שאנו יודעים שאינם שומרי תורה ומצוות ואנחנו לא מוותרים על היחסים הטובים עמם. אך מכאן ועד לתת לגיטימציה והשלמה עם מצעד גאווה שכזה? זה דומה לאנשים שיעשו מצעד על כך שהם מחללים שבת. אני לא מסוגל לתת לזה שום ערך חיובי. לא צריך לעשות את זה לא בתל אביב ולא בירושלים", הוסיף. 

הפגנת הנגד 

מאות אנשים הפגינו במקביל ברחבת גשר המיתרים תחת הכותרת "להיות עם נורמלי". כמו כן בהפגנה נאם הרב יגאל לוינשטיין שאמר כי הוא "בא לחזק את המשפחה הנורמלית של עם ישראל של אבא ואמא ויש להמשיך ולהיאבק למען השמעת הקול הזה במדינה". בנוסף נערכה הפגנה של פעילי להב"ה בהובלת יו"ר הארגון, בנצי גופשטיין שמפגינים גם הם בירושלים נגד המצעד. 

ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) צייץ היום בדף הטוויטר שלו את דעתו על מצעד הגאווה: "אני מבין שהצעד הבא שלכם זה מצעד גאווה של דיירי בתי החולים לחולי נפש. גם הם שונים... יש הבדל גדול בין לקבל את השונה ולהכיר בזה שהוא כזה לבין להפוך את השונה לנורמלי ואת הנורמלי לשונה".


מצעד הגאווה. צילום: מרק ישראל סלם