"רוצים להיות ישראלים": עשרות אלפי בני אדם הפגינו הערב (שבת) בכיכר רבין במחאה על חוק הלאום שעבר בסוף המושב האחרון של הכנסת, ובו הוגדרה מדינת ישראל כמדינה יהודית בלי להתייחס לזכויות המיעוטים והשוויון במדינה. בכיכר הצטופפו המונים, דרוזים וצ'רקסים מכל רחבי הצפון ולצדם גם אזרחים מכל רחבי הארץ. , כאשר רבים מהם הניפו זה לצד זה את דגלי ישראל ודגלי העדה הדרוזית. בסיום העצרת הושמע המנון התקווה.



חלבי, שהנחה את האירוע פתח ואמר: "אנו עושים היסטוריה למען השוויון במדינת ישראל, שוויון הוא ערך עליון", אחריו עלה לדבר השייח טריף ואמר: "ערב טוב לעם ישראל. אינני אדם פוליטי, אבל אהבתי לעם ישראל למדינה היא מוחלטת, מה שמנחה אותי זה טובת מדינתי וטובת עדתי כל חיינו היינו ביחד ומעולם לא ערערנו על זהותה היהודית של המדינה".

"האמנו ביחס של כבוד ושוויון לכל אזרחיה, שנחיה ביחד בשוויון מלא עם כבוד לאזרחיה הלא יהודים ובראשם הדרוזים הנאמנים", המשיך השייח בדבריו, "אף אחד לא יכול ללמד אותנו מה זו הקרבה, בתי הקברות הצבאיים מלאים בחללים דרוזים, אך למרות הנאמנות הבלתי מסוייגת שלנו, המדינה לא רואה בנו שווים. ביום העצמאות הסכמתי להדליק משואה לכבוד השוויון והדו-קיום. מה עוד תבקשי מאיתנו מדינה?".

"חוק הלאום הוא כאב אמיתי ואכזבה עמוקה. בני העדה הדרוזית חשים שלוקחים מהם את הישראליות שלהם, אתם היהודים הרוב המוחלט כאן ועליכם להחליט על שוויון. תודה על התמיכה וההזדהות", סיים טריף את דבריו.


תת אלוף אמל אסאד, מבכירי המאבק הוסיף כי הוא "נרגש לראות את עם ישראל. אני רואה את המאות אלפים - תודה לכם, מדינת ישראל מושתתת על שוויון של כל אזרחיה". אחריו עלה ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ואמר: "מדינת ישראל תהיה מושתתת על עקרונות השוויון, שוויון ללא הבדל דת, גזע ומין. מה שהיה פשוט כל כך במגילת עצמאות - הופך ללא שוויוני - הלהט"ב, הרפורמים ואתם הדרוזים והצ'רקסים. משמעות חוק הלאום הוא שמדינת ישראל אינה מכירה בשוויוניות של כל אזרחיה". 

לאחר מכן, פנה חולדאי לדרוזים ואמר: "אל תתפתו למלכודת הדבש שהוטמנה לכם, אני קורא לכם להילחם ביחד איתנו כדי שמדינת הלאום של העם היהודי תמשיך להיות שוויונית, אינני צריך שילמדו אותי מה היא אהבת לאום. צריך לשנות את חוק היסוד המפריד מהאחר להסיר את הכתם המכוער של חוק הלאום מעל פניה של מדינת ישראל".

שכיב שנאן, אביו של כמיל שנאן שנהרג בפיגוע בהר הבית: נשארתי עם כאב ואדם מאמין. כשנחקק חוק הלאום הבנתי שהפכתי להיות אזרח סוג ב' ובני הפך להיות חלל סוג ב'. בחוק הלאום אין את הערכים עליהם גדלתי, הלכתי לכנסת ולכל מקום אפשרי לא לחוקק את חוק הלאום, אבל זה לא עזר לי. לפני החוק ואחריו הייתי ונשארתי דרוזי ישראלי גאה! הייתי ונשארתי שוחר שלום, מאמין באהבה ובכבוד הדדי. תחיה ותן לחיות בואו נמשיך לדבר אהבה ותקווה".

"אני לא רוצה שתרגישו את תחושת הכאב שלי", המשיך שאנן, "לבי נתון למשפחת השכול. נמשיך בעיניים דומעות, בלב מדמם, ונעשה הכל ליצור שוויון, אהבה וחיים משותפים. תחי מדינת ישראל - תחי העדה הדרוזית".
 

צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני



צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני


"העם היהודי זקוק לבית, אבל ישראל חייבת להיות שוויונית"

ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין שנאם גם הוא בעצרת אמר: "אנחנו רוצים שוויון במדינת ישראל. הייתי ולוחם בסיירת שקד שהיו בה לוחמים בדואים ודרוזים. הגנתי על המדינה ואגן עליה ככל שיידרש, העם היהודי זקוק לבית משלו, אבל דווקא בשל זאת - אני מאמין שמדינת ישראל הדמוקרטית חייבת להיות שוויונית לכולם, דווקא שאנחנו היינו מיעוט".

"היהודים, הדרוזים, הצ'רקסים והבדואים נלחמו ביחד תחת הכדורים השורקים. אני יודע עד כמה היה קשה לעמוד מול הפיתויים וניסיונות הפילוג", המשיך דיסקין ואמר, "מנחם בגין מתהפך בקברו. יש היום ימין של פופוליזים, הסתה והכפשה, חוק הלאום בא לשרת צרכים פוליטיים קטנים לטווח הקצר של הבחירות ההולכות ומתקרבות, חוק הלאום פסול ומשמיט את ערך השוויון".

"יצאנו בשעה ארבע בשיירה של 150 מכוניות מכפר ירכא לתל אביב, היה חשוב לנו להדגיש שאנחנו לא אזרחים סוג ב'", סיפר למעריב תאופיק מירכא לפני תחילת ההפגנה כאשר הוא מניף את הדגל הדרוזי. אחת מהמפגינות מתל אביב הניפה שלט שעליו נכתב "ביבי נגד המדינה", ומפגינים אחרים קראו לראש הממשלה להתפטר. בשלטים האחרים בכיכר נכתב, "שוויון- ערך עליון", "אין דמוקרטיה בלי שוויון", "לא לאפליה, כן למדינה", ועוד. 

צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני

"רוצים שישאירו לנו את הישראליות"


לקראת האירוע, הופץ פוסט פייסבוק בו הוצגה התכתבות כביכול בין פעילי מפלגת העבודה, שבה הם מדרבנים את האוכלוסיה הדרוזית להפגין במטרה לפגוע בממשלה, כאשר בין מפיצי הפוסט העיקריים היה הראפר ואיש הרשת הימני יואב אליאסי, הידוע בכינויו "הצל". בעבודה זעמו על הפוסט, אותו הגדירו כמזוייף, ומסרו כי "בשעות האחרונות עובד מפלגת הליכוד מפיץ תכתובת ווטסאפ המיוחסת לאנשי מפלגת העבודה. מדובר בתכתובת שכולה פייק, 100% זיוף, כל שם, אות והודעה כאן פשוט לא אמיתיים. מסוג הדברים שיוצאים ממכונת השטנה בבלפור כדי לפגוע בהפגנה הערב. אנו נפעל מול רשויות החוק על מנת לחקור את מפיצי הפייק המצורף כאן. ובכל מקרה - התשובה לפייק ניוז של ביבי היא פשוט להפיץ את האמת. ולהגיע הערב לכיכר רבין ב-20:30".


תא"ל (מיל') אמל אסעד, ממובילי מטה המאבק בחוק הלאום אמר לקראת ההפגנה: "אני וחבריי קוראים לכל אזרחי ישראל להתייצב לצדנו למען ברית החיים והאחדות ביננו. אנו, קציני צבא בכירים ששירתנו את המדינה עשרות בשנים, איבדנו חברים, פקודים ומשפחה, רוצים שישאירו לנו את "הישראליות" שלנו וסבורים שיש בידי ממשלת ישראל והעומד בראשה, כבוד ראש הממשלה בנימין נתניהו, את היכולת לעשות בכדי לתקן את חוק הלאום".

"נתניהו תתפטר". מפגינה נגד ראש הממשלה, צילום: אבשלום ששוני
"נתניהו תתפטר". מפגינה נגד ראש הממשלה, צילום: אבשלום ששוני


כזכור, לפני יומיים פוצצה הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראשי העדה הדרוזית בנושא חוק הלאום, זאת לאחר שאסעד התפרץ לדברי רה"מ נתניהו וקרא כי מדובר ב"מדינת אפרטהייד". בעקבות דבריו החריפים של אסעד, ראש הממשלה הבהיר כי הוא "לא יקבל פגיעה, לא בכבוד ראש ממשלת ישראל ולא בכבודה של המדינה, ממי שקורא למדינת ישראל מדינת אפרטהייד".

במטה המאבק בחוק הלאום אמרו בעקבות התקרית: "מה שראש הממשלה ניסה לעשות היום הוא ניסיון נואש ולא מוצלח להפריד בין אנשי ההנהגה הדרוזית, על מנת לפרק את העצרת במוצ"ש. נתניהו ביקש לשבת עם השיח מואפק טריף וראשי הרשויות בנפרד, ללא תאל' במיל' אמל אסעד והקצינים הדרוזים המנהיגים את המחאה, אולם חברי ההנהגה, כולל השיח, לא הסכימו להפרדה ויצאו כולם מן החדר. משם המשיכו למטה המאבק בכיכר רבין".