האם שבו מלחמות השבת? שר הפנים אריה דרעי סירב לחתום על חוקי עזר עירוניים שמרחיבים את יכולתן של עיריות ורשויות מקומיות לאשר פתיחת עסקים בשבת, חוקים שהועברו מעט לפני שהכנסת אישרה את "חוק המרכולים". בהודעה, שפורסמה הערב (ראשון) לראשונה ב"כאן ב'", נאמר מטעם שר הפנים כי "הרשות המקומית לא הצביעה בפנינו כי ההסדר המוצע נועד לספק צרכים חיוניים... לא נמצא על ידי שר הפנים כי ניתן ליתן את הסכמתו לחוק העזר במתכונת כפי שהוצע". מדובר בחוקי עזר של עיריות מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה. 



דרעי עצמו אמר כי הוא "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת, לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק", אך הוסיף כי "האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת, היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".



"ראשי הערים מנסים לעשות סיבוב לקראת הבחירות". אריה דרעי, צילום: מרק ישראל סלם
"ראשי הערים מנסים לעשות סיבוב לקראת הבחירות". אריה דרעי, צילום: מרק ישראל סלם



כלומר השר דרעי מציין כי פנייתן של העיריות הן כדי להסדיר "מצב קיים" בו העסקים בשטחן פועלים בשבת והסמכות להעניק קנסות או לו נמצאת בסמכותה של כל עירייה ולא של משרד הפנים. גורמים בש"ס אמרו בתגובה כי "מדובר בניסיון של ראשי הערים לעשות סיבוב לקראת הבחירות ולהראות לתושבים שהם כביכול נלחמים למען הציבור החילוני בעוד שהסמכות להפעיל עסקים בשבת נתונה בידיהם בלבד"



בתגובה להחלטת השר, איימו במרכז השלטון המקומי לפנות לבג"ץ ובתגובתם, שהובאה במהדרות החדשות של חברת החדשות נאמר כי "צעד זה של משרד הפנים הוא התערבות פוליטית גסה בניהול הרשויות המקומיות ומהווה משום חזרה לתקופות חשוכות", וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס הוסיף כי "מבחינתנו מדובר בניסיון של שר הפנים לסחור בשבת, כדי ייצר רווח פוליטי מגזרי שמיותר לחלוטין, בטח ובטח בתקופה הזאת. אנחנו נעתור לבג"ץ בנושא על מנת להקל על תושבי מדינת ישראל".