על רקע הסנקציות שצפויה להטיל היום (שני) ארצות הברית על איראן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן "מבודדים". זריף טען כי ישראל ומדינות נוספות מעוניינות "להשמיד את איראן", ושאל מדוע ממשל טראמפ מטיל סנקציות על ענף התעופה במדינה, אם הן ישפיעו על העם האיראני.

בתוך כך, שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי החתומות על הסכם הגרעין עם איראן הודיעו בהצהרה משותפת כי הם מתנגדים להטלת הסנקציות מחדש. בהודעתם של שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ושל שרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה, נכתב: "הסרת הסנקציות הקשורות בגרעין היא חלק מרכזי בהסכם - מטרתה ליצור השפעה חיובית לא רק על קשרי המסחר והכלכלה עם איראן, אבל חשוב מכך - על חייהם של העם האיראני".

"אנחנו נחושים להגן על בעלי עסקים אירופים שקשורים בעסקים לגיטימיים מול איראן, בהתאם לחוק האירופי ולהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. לאור זאת האיחוד האירופי החליט להכניס לתוקף את 'החוק החוסם' ב-7 באוגוסט, כדי להגן על החברות האירופיות שעושות עסקים עם איראן מפני הסנקציות האמריקניות שהוטלו מחוץ לאזור השיפוט שלה", נכתב בהודעת הגוש.
 
מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, אמר כי ההודעה תעשה על ידי הבית הלבן והוסיף כי "זהו חלק חשוב במאמצים נגד הפעילות הזדונית האיראנית". גורם במשרד האוצר האמריקאי, האחראי על הפעלת הסנקציות, אמר כי הם יופעלו מחר בחצות שעון מזרח ארצות הברית. לדברי פומפאו, ארצות הברית תאכוף את הסנקציות בתקיפות. כשנשאל על הסיכויים של טהרן לחמוק מאיסורים על עסקאות פיננסיות ורכישת נפט, אמר מזכיר המדינה שחזר מוועידה בדרום מזרח אסיה כי "היא לא תצליח".
 
 הפגנות באיראן. צילום: AFP
הפגנות באיראן. צילום: AFP

 
המשטר האיראני האשים כי ההפגנות בעקבות המצב הכלכלי הקשה במדינה מוסתות על ידי גורמים זרים. דובר משרד הפנים בטהרן, סלמאן סמאני, אמר כי הקריאות ל"הפגנות בלתי חוקיות" מגיעות ממדינות זרות, דרך הרשתות החברתיות. "החקירות חשפו כי הגורמים המסיתים הראשיים מעוניינים ליצור כאוס, תוך ניצול עליית המחירים ובעיות יוקר המחיה", טען סמאני. מספר הפגנות ושביתות נערכו ברחבי איראן בימים האחרונים בעקבות מחסור במים, שחיתות, והמשבר הכלכלי הקשה.

כזכור, בינואר נהרגו לפחות 21 מפגינים בגל מחאה שפרץ בעקבות המצוקה הכלכלית במדינה. על פי דיווחים מאיראן בין ההרוגים היו ילד בן 11 וצעיר כבן 20 שנהרגו בעיר ח'מינישאהר. שני שוטרים נהרגו אף הם בעימותים. כוחות המשטר עצרו אלפי מפגינים שלקחו חלק בהפגנות.