בשנים האחרונות צילום בסמארטפון הפך לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. מעל ל-80% מהתמונות שמצולמות היום בעולם נעשות דרך הסמארטפון. הזמינות הגבוהה של המכשיר שנמצא כל הזמן עלינו או לידינו, השיפור המתמיד והמשמעותי ביכולות הטכניות של מצלמת הסמארטפון והפיצ'רים החדשים של מצבי הצילום השונים, מספקים לנו את מה שצריך בשביל לצלם תמונות יפות. יחד עם זאת, כדי להפיק תמונות איכותיות, מעניינות ואומנותיות, צריך לדעת את הכללים החשובים של צילום בסמארטפון.


1. צילום לאורך או לרוחב
ההחלטה הראשונה שלנו נמצאת בשלב של הבחירה המודעות או הלא מודעת - בין צילום בסמארטפון לאורך או צילום לרוחב. כברירת מחדל, נרצה לצלם לרוחב. אפשר לראות את זה בכל תערוכת צילום רצינית או בכל אתר של בנק תמונות כזה או אחר - רוב התמונות הן לרוחב ולא לאורך.

למה עדיף צילום לרוחב? הראיה המרחבית שלנו היא ראיה רוחבית, העיניים שלנו נמצאות אחת לצד השנייה ולפיכך קליטת הפרטים המרבית שלנו היא לרוחב. כמו כן, בצילום לרוחב, לרוב נחזיק את הסמארטפון בשתי הידיים - מעניק לנו יציבות באחיזה ומגביר את הסיכוי לחדות בתמונה.

אז באילו מקרים כן אפשר לצלם לאורך? בגדול, כשיש פרטים שמוסיפים ערך לתמונה בחלק התחתון והעליון של התמונה. כדי לפשט, יש 4 מקרים בהם אנחנו יכולים (לא מוכרחים) לצלם לאורך: צילום עצם שבנוי לאורך - תמרור, בניין גבוה, ג'ירפה, עץ ועוד, צילום תקריב - צילום של אובייקט כלשהו ממש מקרוב, אפשרי בהחלט גם לאורך, צילום של תנועה בציר האנכי של התמונה - לדוגמה, איש מטפס על סולם או מפל מים, צילום פורטרט - צילום פנים, שליש גוף, חצי גוף או כל הגוף.

'מתי נצלם לאורך? צילום: עמיחי ינקוביץ
'מתי נצלם לאורך? צילום: עמיחי ינקוביץ

2. קווי רשת - קווי העזר שיעזרו לכם עם הקומפוזיציה החשובה ביותר
בכל סמארטפון מהשנים האחרונות, יש אפשרות להפעיל את הפונקציה - קווי רשת או grid. בעזרת קווי עזר אלו, שמדמים רשת איקס-עיגול, אנחנו יכולים לצלם קומפוזיציה שנקראת חוק השלישים. באופן כללי, קומפוזיציה היא מושג שמתאר תבנית של פרספקטיבה בתמונה שמשמשת לנו ככלל אצבע לצילום שהינו אסתטי ונעים לעין האנושית.נחוק השלישים זו הקומפוזיציה החשובה והשכיחה ביותר מבין כל הקומפוזיציות. כדי לצלם ע"ב חוק השלישים אנחנו פשוט צריכים למקם את הנושא שלנו (האלמנט המרכזי בתמונה) על או בקרבה לאחת מנקודות המפגש של קווי רשת אלו. לדוגמא: 

'קומפוזיציה נכונה. צילום: עמיחי ינקוביץ
'קומפוזיציה נכונה. צילום: עמיחי ינקוביץ

3. מרחק מהנושא וזוויות צילום
בחירת זווית הצילום והמרחק מנושא הצילום משפיעה מאוד על מה שנראה בתמונה.לכן, נרצה לרוב להתקרב לסיטואציה ולבחור זווית צילום נכונה:
צילום אנשים מלמטה כלפי מעלה - מעצים את הדמות אך בדרך כלל לא מחמיא ויכול להבליט סנטר כפול, צילום מלמעלה כלפי מטה - כשלחלק התחתון של התמונה יש מה לספר - לרוב זווית צילום פחות שכיחה, צילום מגובה הקרקע - מבליטה את הטקסטורה של הקרקע ומספקת פרספטיבה מעניינת ומקורית,
צילום ילדים/בעלי חיים - מהגובה שלהם כאשר נרצה לייצר תחושה של עומק מאחוריהם ולא הגובה שלנו כלפי מטה כאשר הרקע זה הרצפה, צילום סלפי - מומלץ מאוד לצלם את הסלפי מלמעלה כלפי מטה כדי להימנע מעיוות הסנטר או האף,

באופן כללי - כשאנו רוצים לצלם אנשים, חיות או התרחשות כלשהי , נשאף להתקרב לסיטואציה. רוברט קאפה, צלם העיתונות המפורסם טבע את המשפט: "אם התמונות שלך לא מספיק טובות - אתה לא מספיק קרוב".

 

4. צילום בתנאי תאורה משתנים
התחשבו באור שנופל על המצולם וברקע שמאחוריו. המקרה הבעייתי היחידי הוא כאשר המצולם בצל והרקע מואר יותר: או שהמצולם יצא כצללית (שחור ללא פרטים) או שהוא יצא מואר בצורה נכונה אך הרקע יישרף. הפתרון: המצולם יצא מהאזור המוצל וייכנס לאזור מואר או במידה וזה אפשרי - לשנות את זווית הצילום כך שהרקע מאחורי המצולם יהיה גם מוצל (או מואר) בצורה שווה. בנוסף, אפשר להפוך את הלימון ללימודה, באפקט של יצירת הצללית בצורה אומנותית, כמו בתמונה הבאה: 

'תנאי תאורה משתנים. צילום : עמיחי ינקוביץ
'תנאי תאורה משתנים. צילום : עמיחי ינקוביץ

בניגוד למקרה הזה, אפשר לצלם תמונה דרמטית על ידי צילום אובייקט באור כשברקע שלו יש צל. האפקט שיושג הוא אפקט דרמטי בו הנושא מואר והרקע חשוך. 

 

5. חדות ומדידת אור
כאשר אנחנו טופחים על המסך עם האצבע בנקודה מסויימת אנחנו מבצעים 2 דברים במקביל: מתמקדים/מתפקסים על נושא הצילום ומכוונים את המצלמה מאיפה למדוד את האור. מדידת אור היא למעשה הפקודה שלנו על המצלמה למדוד אור ממקור מסויים ולהתייחס אל אותו מקור כאל נקודת ההתייחסות שלו.

בנוסף, אפשר לכוון את כמות האור שנכנסת למצלמה עוד לפני הצילום עצמו - על ידי נגיעה קלה במסך המכשיר. ברגע שאנחנו נוגעים במסך נוכל לראות סקאלה של פלוס-מינוס ברוב המכשירים או חצים (שיאומי), שמש (אייפון) או נורת טונגסטן (גלקסי). ברגע שנגרור את האייקון לכיוון הפלוס נוכל להכניס יותר אור לתמונה ולהיפך לכיוון המינוס. פעולה זו, משמשת אותנו בכוונון עוצמת האור אותה נקצה להכניס לפריים כבר בזמן הצילום.

6. התמקדות - זום אין
הימנעו משימוש בזום-אין. הזום-אין אשר משמש אותנו בסמארטפון, אינו זום אין אנלוגי בעל מנגנון אופטי מקרב אלא זום-אין דיגיטלי ולכן הוא פוגע באיכות התמונה ומוריד את המשקל שלה בצורה משמעותית. הפתרון: להתקרב לאובייקט הצילום ובכך גם להשיג תמונות מעניינות ומקוריות יותר שיאפשרו לנו מגוון רחב של קומפוזיציות וזוויות צילום.
'התמקדות. זום - אין. צילום: עמיחי ינקוביץ
'התמקדות. זום - אין. צילום: עמיחי ינקוביץ

7. צילום בעזרת לחצן הווליום
לחיצה על אחד מלחצני הווליום (פלוס או מינוס) בעצם מחליפה את פקודת הצילום. היתרונות בצילום במצב זה הם: צילום סלפי בצורה נוחה, צילום יציב יותר - כי אנחנו לא נוגעים במסך בזמן הצילום ובכך לא מזיזים את הנייד, צילום ברצף - על ידי לחיצה ארוכה על פקודת הצילום (במקרה הזה לחצן הווליום), אפשר לצלם מספר רב של תמונות ברצף, פעולה שמאפשרת לנו לצלם מספר רב של תמונות של אובייקטים בתנועה וכך לאחר מכן אפשר לבחור את התמונה המוצלחת ביותר.

הנה דוגמה לתמונה שצולמה במצב של צילום ברצף בשילוב עם פעולת צידוד המצלמה ומריחת תנועה - ניתן לעשות מריחת תנועה כאשר אנחנו מצלמים בתנאי תאורה חלשים יחסית במקביל לאלמנט שנע במהירות סבירה תוך כדי צידוד המצלמה באופן יציב. 

'צילום בעזרת לחצן הווליום. צילום: עמיחי ינקוביץ
'צילום בעזרת לחצן הווליום. צילום: עמיחי ינקוביץ

8. צילום בתנאי תאורה חלשים / לילה
צילום בסמארטפון בתנאי תאורה חלשים ובייחוד בלילה הוא בעייתי מכיוון שחיישן מצלמת הסמארטפון שלנו מתקשה בשל גודלו להפיק תמונה איכותית עם כמות נמוכה של אור. לכן, נשתדל להיעזר באור מלאכותי שנמצא סביבנו או בעזרת פנס בסמארטפון נוסף שנמצא בסביבה. צילום במבזק (פלאש) המובנה שלנו במכשיר, ממש לא מומלץ משום שהוא מייצר אפקט של השטחה מלאכותית ובנוסף, מחשיך את הרקע מאחורי האובייקט המצולם. הפתרון: להתקרב למקור אור חזק או להשתמש באופציית הפנס שבנייד של המצולם - רצוי להאיר על נושא הצילום מהצד בזווית של 45 מעלות וכך לתרום לתחושה של עומק ואסתיקה בפני המצולם.

9. צילום וידאו
בצילום בווידאו, כלל האצבע הוא מאוד ברור - נצלם רק לרוחב. כך נוכל לתפוס כמה שיותר פרטים ולאחר מכן, נוכל לצפות בסרטון בכל פלטפורמה שנרצה: במסך הטלוויזיה, במסך המחשב, בטאבלט ובסמארטפון. בנוסף, יש עוד דברים שכדאי לקחת בחשבון בצילום בוידאו:
תאורה - לא לצלם אובייקט מוצל כשמאחוריו רקע מואר - כל סיטואציה אחרת תצא תקינה.
מרחק צילום - מרחק סביר מהמצולם או המצולמים (שנוכל גם לשמוע את הסאונד).
צידוד מצלמה בצורה מבוקרת - לא להטות את המצלמה בצורה מהירה ופתאומית בזמן הצילום אלא בצורה איטית ומבוקרת.
צילום רגעים חשובים - מומלץ להיכנס למצב שקט או מצב טיסה כדי למנוע הפרעות פתאומיות בזמן הצילום.

10. תפתחו את החושים ואל תפסיקו להתנסות
צילום בסמארטפון נשען קודם על המודעות סביב מה שמתרחש סביבנו. חפשו צבעים שמתחברים, דמויות מעניינות, זוויות חדשות ומקוריות, ותתקרבו אל נושא הצילום שלכם - גם אם זה קצת מביך כשמדובר באנשים זרים.

 
הכותב הוא עמיחי ינקוביץ', מנחה בפיקסל - סדנת צילום בסמארטפון ליחידים, קבוצות, חברות, ארגונים ובתי ספר

תוכלו גם לעקוב ולקבל מידע נוסף על הסדנאות השונות בעמוד הפייסבוק של הסדנה.