השף ג’ואל רובושון מפריז היה ענק ומותו הוא אבידה גדולה לגסטרונומיה הצרפתית והעולמית. הוא היה אחד משני השפים הגדולים של המאה, יחד עם שף פול בוקוז מליאון, שהלך לעולמו לפני כחצי שנה. בתוך זמן קצר הגסטרונומיה העולמית איבדה שני ענקים שהטביעו את חותמם על דורות.


ההיכרות שלי עם שף רובושון החלה לפני כ־23 שנים. יצאתי לפריז כדי להזמין אותו לבשל ב"סעודת דוד המלך", לציון 3,000 שנים לירושלים, שהתקיימה בשנת 1996 בבנייני האומה. פגישתנו הראשונה הייתה במסעדה שלו בפריז. הוא אמר לי שבעיקרון יהיה מוכן לבוא לירושלים, אבל לפני זה הוא רוצה לראות את התנורים, את הקירור ואת כל המערכות. שף רובושון היה דייקן מאוד. הוא גם ביקש להגיע לארץ עם מנהל המסעדה שלו בפריז.

כששף רובושון הגיע לארץ הצגתי בפניו את כל הבשרים והתבלינים שהכנו לקראת הסעודה. אחר כך לקחתי אותו לסיור בשוק מחנה יהודה, ואז הוא הודיע "אני מגיע לבשל בסעודה". היו בסעודה זו 12 מנות, כמספר שבטי ישראל, ושף רובושון הכין מרק שעועית לבנה עם כמהין, שזו פטרייה שחורה ויקרה מאוד.

הסכמתו של רובושון להגיע לאירוע פתחה את הדלת לשפים נוספים בארץ ובעולם. כששמעו שהוא מגיע, כולם רצו לבוא. בסעודה השתתפו 12 שפים שבישלו ל־400 מוזמנים, בהם אנשי תקשורת מכל העולם. המטבח היה כשר וזה היה משהו מיוחד, מטורף. ההצלחה של הסעודה העלתה את הגסטרונומיה הישראלית על המפה העולמית ופתחה את הדרך לשפים הישראלים.


מאז אותה סעודה ביקרתי כמה פעמים את שף רובושון בפריז. הוא הזמין אותי לבשל איתו בשתי תוכניות טלוויזיה בצרפת והפכנו לחברים. הוא אהב את ישראל מאוד, תמך בה ופרגן לה. בשלב מסוים הוא עזב את מסעדת השלושה כוכבי מישלן שלו בפריז, שהייתה מהמטבח הצרפתי הקלאסי, ופתח מסעדות עם מטבח קל ומודרני יותר ברחבי העולם, כולל ניו יורק, לאס וגאס ולונדון, אבל בישראל לא הספיק לפתוח מסעדה משלו. כששמעתי היום מהשף במונקו שרובושון נפטר, לא יכולתי להתאפק ובכיתי.

הכותב הוא השף הראשי של רשת מלונות פתאל והשף של מלון לאונרדו ירושלים.