בעוד כחודשיים יציין משרד הבריאות חמש שנים להשקת התוכנית הלאומית להתמודדות עם מחלת האלצהיימר ודמנציות אחרות. אלא שבחלוף חמש שנים, לא נעשה דבר. כך חושפת תוכנית התחקירים “שטח הפקר”, שתשודר הערב (שלישי) ב”כאן 11”.



התוכנית, שהושקה בקול תרועה רמה ב־2013, נועדה לתת מענה לחולי דמנציה ובני משפחתם שיפור מערך שירותי הבריאות, הרווחה והסיעוד, הרחבת מערך כוח האדם המטפל והשקעה במחקר ופיתוח. אלא שהתוכנית אינה מתוקצבת ומיושמת, ומשרד הבריאות אף נמנע מלהגיש את נייר העמדה בנושא לממשלה. לפיכך, אין מרכזי יום לחולים וגם לא מענה טלפוני יעיל.



מהתחקיר עולה כי משרד הבריאות נמנע מלתת תשובות בנושא וגם לא מבהיר מדוע התוכנית תקועה. גם נציג המשרד, ד”ר יהונתן למברגר, שרואיין במסגרת התחקיר, לא סיפק תשובות. זאת, למרות העלייה המטרידה באחוזי התחלואה. כיום, על פי ההערכה יש כ־150 אלף עד 200 אלף חולים בעלי דמנציות שונות בישראל, אך בארץ פועל רק מרכז טיפולי ייעודי אחד.



“אנו מעריכים שבעוד 20 שנה תהיה עלייה של כ־50% במספר החולים”, מודה ד”ר למברגר. “גם הנושא של חולים צעירים במחלת האלצהיימר הוא נושא כאוב, טרגי ולא מטופל”, טוען ד”ר למברגר. "אין במדינה משרד ממשלתי אחד שמטפל בנושא ולכן החולה ומשפחתו יוצאים מבולבלים”. לדבריו, “אין מספיק עשייה, משאבים ותקציבים לנושא. אנחנו צריכים 100 מיליון לשנה במשך חמש שנים, כלומר חצי מיליארד, וקיבלתי פחות מ־10% מזה”, טוען ד”ר למברגר. בתגובה, טוען סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בתחקיר כי “500 מיליון שקל זה הרבה. כשמתים מזיהומים בבתי חולים, אני צריך להכריע”.



סגן השר יעקב ליצמן, צילום: משרד הבריאות
סגן השר יעקב ליצמן, צילום: משרד הבריאות



התחקיר חושף את אוזלת ידם של החולים ובני משפחותיהם, המדברים על הקושי היומיומי ועל החרדות. בני המשפחה מספרים על המורכבות, על אפשרות האשפוז במוסדות סיעודיים והרצון להימנע מכך. “מוסד זה אומר כדורים־כדורים־כדורים, פשוט להשתיק את כל הרגשות והחושים”, מספרת מורן פרידמן, שסועדת את אביה חולה האלצהיימר. “כשבאתי לבקר אותו, נחרדתי למצוא אותו בסוף זרוק ומעולף”.



כיוון שהתוכנית הלאומית אינה מיושמת, הנטל נופל על בני המשפחה ולא רק על אלה שהאמצעים בידם. “מי שמצבו הכלכלי לא מאפשר לו - נמק”, מעיד פרופ’ יהושע גתי מאוניברסיטת תל אביב, שחקר את הנושא כדי למצוא טיפול יומיומי לרעייתו צפירה, החולה באלצהיימר. לדבריו, הוא מוציא “קרוב ל־10,000 שקל בחודש בשביל זה” מכיסו הפרטי.



ממשרד הבריאות נמסר: “התוכנית הלאומית להתמודדות עם מחלת אלצהיימר ודמנציות אחרות בהחלט מיושמת על פי המתווה שנקבע. משרד הבריאות פועל באמצעות שיתופי פעולה עם משרדים וגורמים אחרים, בהם משרד הרווחה, המוסד לביטוח לאומי ועמותת עמדא”.