קהילת המודיעין של ישראל אופטימית לגבי האפשרות להגיע להסכם בינלאומי חדש עם איראן, כך דווח הבוקר (שלישי) בכאן ב'. ההסכם החדש יכלול לא רק את תוכנית הגרעין, אלא גם את עצירת פעילותה של טהרן ברחבי המזרח התיכון, בלימת פיתוח טילים בליסטיים, ושיפור מצב זכויות האדם במדינה. לפי הדיווח, הערכות פנימיות בקהילת המודיעין גורסות כי העיצומים האמריקאים יתנו את אותותיהם באיראן וישנו את מדיניותו של משטר האייתוללות.

"הפטיש היחידי שיש זה הכלכלי. בעזרתו, יש סיכוי טוב שאיראן תרד על ברכיה. איראן כעת חלשה, נחלשת ובהיסטריה", אמר גורם ישראלי בכיר. עם זאת, לפי ההערכות, הסנקציות לא יביאו בהכרח לחילופי משטר במדינה. "אנחנו רוצים לראות שינוי מדיניות אבל אין לדעת כמה זמן זה ייקח", הוסיף.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי העיצומים הכלכליים נגד איראן, אשר הוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין ב־2015, חודשו הבוקר. בהודעה שפרסם טראמפ הוא אמר שמטרת הסנקציות היא להפעיל "לחץ כלכלי מקסימלי", וכי הוא עדיין מוכן לפגוש את ההנהגה האיראנית בכל עת שתבחר. "יש להבהיר למשטר האיראני שיש לו בחירה: או לשנות את האיומים ואת ההתנהגות המערערת ולהשתלב בכלכלה העולמית – או להמשיך בדרך של בידוד כלכלי", אמר הנשיא האמריקאי.

דונלד טראמפ מודיע שלא יאשרר את הסכם הגרעין. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ מודיע שלא יאשרר את הסכם הגרעין. צילום: רויטרס

 
במקביל אמר ג'ון בולטון, יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, ל"פוקס ניוז" שאם איראן הייתה "רצינית באמת" היא כבר הייתה מנהלת עם טראמפ מו"מ על הסכם חדש. מוקדם יותר אמר מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו: "הסנקציות הן חלק חשוב במאמצים נגד הפעילות הזדונית האיראנית. ארה"ב תאכוף את הסנקציות בתקיפות". פומפאו הדגיש כי טהרן לא תצליח לחמוק מאיסורים על עסקאות פיננסיות ורכישת נפט.
 
הסנקציות שנכנסו לתוקף היום הן איסור על מכירה או החזקה של שטרות אמריקאים בידי המשטר האיראני, איסור על מסחר במתכות שונות ועל ביצוע עסקאות במטבע האיראני וסנקציות נוספות. מדובר בסנקציות שהושעו במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב־2015. האמריקאים צפויים לחדש בנובמבר הקרוב שורה של סנקציות שעשויות גם לפגוע בתעשיית הנפט האיראנית.

הפגנות נגד המשטר באיראן. צילום: AFP
הפגנות נגד המשטר באיראן. צילום: AFP