ארגוני הנכים חידשו היום (שלישי) את מחאתם בטרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג), שם צפויים לעבור עד חצות כ-92,000 נוסעים, בהם 45,985 יוצאים ו-45,671 נכנסים. מעט לאחר השעה 16:00 החלו מפגינים לחסום את כביש היציאה בקומת הטיסות הנכנסו, ובעקבות כך גרמו לפקקי ענק בחניוני טרמינל 3.



מחאת הנכים בנתב"ג. צילום: אלחנן אהרון

מיד לאחר תחילת ההפגנה מסרה קבוצת הנכים הופכים לפנתרים כי "טרמינל 3 נחסם לתנועה. הגענו לנתב"ג להפגין נוכחות ולהראות לממשלה כי הנכים לא שקופים. נקצין יותר ויותר את המאבק ודרישתנו כבעבר היא קיצבת נכות בגובה שכר המינימום".



בהמשך נמסר מטעמם כי "אין לנו אלא לבקש את סליחת הטסים והציבור הרחב. לולא הפגנות מסוג זה מצוקת הנכים כלל לא הייתה עולה לתודעה הציבורית. בניגוד לרושם בציבור, העלאת קצבת הנכות בכ-500 שקלים בתחילת השנה כשאנחנו דורשים השלמה של 3,000 שקלים לגובה שכר המינימום היא לעג לרש. אנחנו נאבקים על לחם ותרופות. לא על טיסות. לא ייתכן שלמדינה יש רף השתכרות מינימום בכבוד לאדם עובד אבל הוא אינו תקף לאדם שאיבד את כושר העבודה בשל מחלה או תאונה. כל מי מאיתנו שנפל לנכות קשה היה אדם עובד ששילם כל חייו מסים וביטוח לאומי. ידע הציבור שביום בו יצטרך את המדינה היא לא תהיה שם. עבור העובדים יש איגודים מקצועיים שנאבקים. הבנו שאם לא נאבק בעצמנו אף אחד לא יאבק בשבילנו. ארגוני נכים אחרים שמטיפים לנו יודעים את האמת - הממשלה הונתה גם אותם".



אייל כהן, ראש "הנכים הופכים לפנתרים" הוסיף: "אנחנו מעבירים גם היום מסר ברור לרה"מ ושרי האוצר והרווחה כי הנכים לא ישתקו וימשיכו במאבק העיקש עד להשגת המטרה לשמה יצאנו לרחובות בשנה שעברה".



עם זאת, ארגוני נכים שהובילו את ההידברות עם הממשלה במהלך השנה החולפת, מסתייגים מהמחאה. אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", שהחל את מאבק הנכים, אומר: "מדובר בקבוצה קטנה של אנשים שאיבדה כל רסן. אין ספק כי קצבת הנכות חייבת להיות בגובה שכר המינימום, אך הדרך של פגיעה בציבור היא שגויה".



פרידמן מוסיף: "לכל מאבק חברתי יש דדליין, הגבול שבו אמפתיה הופכת לאנטיפתיה, ואת הגבול הזה אסור לחצות. התקציב הנוסף לנכים, בהיקף כולל של 4.7 מיליארד ש"ח (שאמור להיות ממומש עד שנת 2022 י"ב), הושג לאחר מאבק ממושך של כלל הארגונים ונוהל באופן שקול ואחראי. גם בימים אלה נעשית עבודה רבה מאחורי הקלעים, אך פעולות קיצון בלתי אחראיות עלולות לפגוע במו"מ ולצייר את אוכלוסיית הנכים כלא רצינית וכזו שאינה מכבדת הסכמים".



בתחילת השנה עלתה קצבת הנכות המקסימלית המשולמת לנכים שאינם עובדים לצרכי מחיה מ-2,340 שקלים ל-3,200 שקלים לחודש, אך זה עדיין רחוק מיעד שכר המינימום של 5,300 שקלים, וללא הצמדה לשכר הממוצע. רק בינואר 2022 אמורה הקצבה לעלות שוב ל-3,700 שקל, ורק בכפוף להחלטת שרי האוצר והרווחה. מתנגדי המתווה גורסים כי ללא הצמדתה לשכר הממוצע, עד אז שוב תישחק קצבת הנכות מול יוקר המחיה.



הודעה הקוראת להצטרפות למחאה. צילום מסך פייסבוק



ברשות שדות התעופה קראו לציבור הטסים היום להגיע לטיסות אחר הצהריים והערב המוקדמות מוקדם מהמתוכנן. כמו כן, לציבור הרחב המגיע לנתב"ג קראו ברשות לנהוג בסבלנות ולהישמע להוראות משטרת ישראל.



שלשום הודיעה קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים" על החלטתה להמשיך במאבק המאסף שלה להעלאת קצבת הנכות, כאשר במסגרת זו הוחלט על חסימות באזור נתב"ג.



מובילי הקבוצה מסרו כי "בכוונתנו לגרום לשיבושים ואף לשיתוק השדה לזמן בלתי מוגבל, כצעד מחאה ועלית מדרגה במאבק. הדרישה הייתה ונותרה העלאת קצבאות הנכות לגובה שכר מינימום. הזמנו נכים מכל הקבוצות והארגונים לחבור אלינו מחרתיים למחאה".



לפני כחודשיים הפגינו מאות בני אדם במחאה על קצבאות הנכים והקשישים בצומת עזריאלי בתל אביב, וחסמו את התנועה מרחוב גבעת התחמושת לדרך בגין לשני הכיוונים, וכן את מחלף השלום לכיוון איילון דרום, דבר שגרם לפקקי ענק באזור. המשטרה לא התערבה בתחילה ואפשרה למפגינים למחות, אך לאחר מכן הצירים נפתחו.



מפגינים רבים הגיעו למקום, בהם גם צעירים, שנשאו שלטים, עליהם נכתב: "רוצים צדק ולא צדקה" ואל תשליכיני לעת זקנה". זאת, בדרישה להגדיל את קצבאות הקשישים. שלטים הונפו נגד שר האוצר משה כחלון בדרישה להגדיל את הקצבאות. חלק מהמפגינים התיישבו על הכביש באמצע הצומת וצעקו "בושה בושה".



במקום נוצרו עימותים והמשטרה עכבה את אחד המפגינים. באירוע נוסף, מפגינה ניסתה למנוע מאופנוע לעבור ולטענתה הוא ניסה לדרוס אותה. היא נחבלה באורח קל. ההפגנה הוסיפה להתלהט כאשר רוכבי אופנוע המשיכו לפלס את דרכם בין המפגינים ולהימלט מהפקק המשתרע לאורך קילומטרים ארוכים. כלי רכב שניסו לחמוק נחסמו על ידי המפגינים. אחד מכלי הרכב ניסה לעבור והנהג צעק למפגינים 'תתביישו לכם'.