מלחמה תודעתית: האם ישראל צריכה לתפקד באופן יצירתי יותר בכדי לשנות את המצב בדרום? הפרשן לענייני ערבים של חדשות עשר, צביקה יחזקאלי, התייחס למצב המורכב בדרום: "בסוף יהיה מבוגר אחראי, אם ישראלי או אם מצרי, שיאמר 'די'. אם ישראל תגיב באופן מאופק, כפי שקורה כעת, זה עוד יכול להיגמר. 

"חמאס תמיד רצה עימות מוגבל. ההיגיון החמאסי אומר שלפני הסוף הם כותבים את המשוואה ההרתעתית האחרונה. אם ייכתב בהיסטוריה שעל חיסול שני צלפים חמאס הגיב בעוצמה וישראל התאפקה, המשמעות היא שחמאס קבע עוד מדרגת הרתעה לעימות הבא. אין להם פחד ללכת לעימות כי הם יודעים שאנחנו המבוגר האחראי". 
"איך יותר טוב להם להיכנס להסדרה, לפני או אחרי עימות? אולמרט בעופרת יצוקה הוביל את חמאס לקצה שלו. בעל הבית הנוכחי לא משתגע כמו קודמו, הוא מאוד חושש ולא רוצה מבצע. כשבעל הבית שלנו משתגע הוא משתגע בהיגיון. בעל הבית השתגע זה מבחינתי להתחיל את המבצע הבא ביום ה-48 של צוק איתן בו הפילו את המגדלים בעזה. "הלוואי והיו לוקחים חלק מההצעות שלנו לקבינט. גם בגדה מייחלים לזה שהסיפור יסתיים בהפלת חמאס. ההתקפות שלנו כל כך שבלוניות, למה לא לפתוח את הפתח היצירתי ותמיד נופלים למשוואות".

רוני דניאל: למה כשהם חופרים מנהרה אנחנו מחפשים פתרון לנטרול המנהרות, במקום לפגוע ברצון שלהם לבנות מנהרות? 
"בדיוק כך", יחזקאלי השיב, "חמאס יכול למשוך עוד שבוע-שבועיים שכאלה ואז להגיע להסדרה. המצרים סוגרים כאן דילים בחוסר אונים, זו אותה לא מצרים שהיה לה מנוף כלפי חמאס. מצרים רוצה רצועה שקטה כדי שלא תהיה התחממות בסיני. חמאס מוגדר כארגון טרור במצרים אך המצרים, שלא סובלים אותם, מבינים שעדיף להם להסתדר איתם מאשר שהם יקרסו לידיהם".
הקלות בתחום האזרחי יכולים להועיל ולמנוע עימות? 
"כבר אמרו לפניי שצריך לעבוד מול הטרור כאילו אין שלום ועם השלום כאילו אין טרור. אנחנו עובדים מול אזרחים כאילו אין חמאס ואנחנו צריכים לעבוד מול חמאס כאילו אין אזרחים. אני תמיד בעד שהאוכלוסייה שם תנשום אך המהלכים הללו לא יורידו טרור". 
"אם נוציא את חולי הסרטן מעזה ונכניס סוחרים ערבים-ישראלים לרצועה זה תמיד יהיה שווה לנו אך לא יפסיק את הטרור. כבר עשור שלם ושלושה מבצעים צבאיים שהאזרחים ברצועה יושבים כבני ערובה ושותקים. חמאס יודע שאנחנו משחקים לידיים שלו וגם את הנושא הזה אני מציע לנהל בחוכמה".