החלה המערכה הרשמית על היום שאחרי מלחמת האזרחים בסוריה. כך מוכיחה התבטאותו החריגה של שר הביטחון אביגדור ליברמן שציין במהלך ביקור בתרגיל שריון בצפון: "צבא סוריה אינו מסתפק יותר בהשתלטות על כל שטח סוריה, אלא בפירוש בונה צבא יבשה רחב וחדש, שיחזור לממדיו הקודמים ואף מעבר לזה". לדברי ליברמן, "ישראל עוקבת אחרי כל ההתפתחויות בסוריה ומוכנה לכל תרחיש".



חיסולו של מדען הטילים הסורי וראש מכון 4000 ד"ר עזיז אסבר, שהיה מעורב בפרויקטי פיתוח של טילים ורקטות, כולל מעורבות איראנית - יוחס על פי פרסומים זרים לישראל. אם אכן כך, זוהי יריית הפתיחה הרשמית והגלויה של המרוץ לעיצוב פניה של סוריה ביום שאחרי. המאמץ להשפיע על האופן שבו תיראה סוריה החדשה, קרי סוריה בעידן שאחרי ההפסד של דאע"ש וארגוני האופוזיציה השונים, וחזרתו של בשאר אסד לשלוט במדינה - נמשך זה זמן. עיקרו: פעילות גלויה וסמויה נגד הנוכחות האיראנית בסוריה וצמצום מעורבות חיזבאללה במדינה.



במסגרת המאמץ, אנו שומעים מדי פעם על תקיפת יעדים איראניים כזו או אחרת המיוחסת לישראל ועל מו"מ להרחקת הנוכחות האיראנית מהגבול. עם זאת, בהתפתחויות מהשבוע האחרון יש ממד של "יציאה מהארון" והוצאת המאמץ החשאי אל מעל לפני השטח.



עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה הצבא הסורי אומנם היה האיום היבשתי המרכזי על מדינת ישראל. אולם הוא היה מיושן יחסית, מרבית מערכות הלחימה העיקריות שלו היו מתוצרת סובייטית, והוא סבל מפערים באימונים, בניסיון מבצעי, בידע מתקדם, בכשירות פלטפורמות האמל"ח המרכזיות, וביכולות הפיקוד והשליטה של מפקדיו.



ערב מלחמת האזרחים מנה הצבא הסורי מאות אלפי חיילים, אלפי טנקים ונגמ"שים, ומאות אלפי רקטות וטילים למגוון טווחים. אך המערכה שחקה את כוחו: עשרות אלפי חיילים ערקו משורותיו, רבים נהרגו ונפצעו. חלק ממערכות האמל"ח, ובהן טנקים, נגמ"שים, מטוסים, טילים וקני ארטילריה, נפלו בידי דאע"ש וארגוני המורדים השונים, ובנותרים עשתה סוריה שימוש נגד המורדים ונגד האזרחים. מערך טילי הסקאד, למשל, נשחק כמעט לחלוטין.



בשורה התחתונה, כל מסגרות הלחימה המרכזיות והמוכרות של הדיביזיות הסוריות התפרקו או נחלשו משמעותית. בכך האיום המעשי שהציב צבא סוריה לצה"ל ולמדינת ישראל - איום שגם לפני מלחמת האזרחים לא היה דרמטי - נחלש אף יותר.



אסד עם חיילי צבא סוריה. רוסיה ואיראן בנו לצבא שלו מסגרות ארגוניות חדשות ומתאימות יותר לשדה הקרב המודרני. צילום: רויטרס



סיכויים וסיכונים


בשנתיים האחרונות החל המהפך, עם העמקת המעורבות הרוסית במדינה. שיאו בימים אלה, שבהם צבא סוריה משלים את כיבושם של מרבית שטחי המדינה והחזרתם לשליטת המשטר הסורי. ברקע ההצלחות בשדה הקרב עבר צבא סוריה תהליך שינוי ושיפור יסודי וחשוב, שמשמעויותיו לישראל ראויות לתשומת לב. הרוסים והאיראנים עיצבו מחדש את הצבא הסורי, בנו לו מסגרות ארגוניות חדשות ומתאימות יותר לשדה הקרב המודרני, ציידו אותו במערכות אמל"ח חדישות וחידשו את מלאי התחמושת שהידלדלו.



התהליך אומנם טרם הסתיים, ועוד ארוכה הדרך - אך התפתחות חשובה אף יותר היא הניסיון המבצעי שצברו חיילי ומפקדי הצבא הסורי בשנים האחרונות. שדרת הפיקוד הסורי, שסבלה מחוסר ניסיון מבצעי ואי־היכרות עם מאפייני מלחמות, צברה בשנים האחרונות ניסיון רב בלחימה בתנאי שטח שונים ומגוונים, ובמאפיינים של לחימה בשטח בנוי, לוחמת גרילה ועוד.



זאת ועוד, צבא סוריה נחשף ליכולות מודיעיניות מעצמתיות (של רוסיה ואיראן), שחלקן ימשיכו וילוו אותו גם בתקופה הקרובה. השתפרה מאוד יכולתו בהפעלת אש מסייעת, בקרב משולב (אוויר, מודיעין ויבשה) ובפיקוד ושליטה על מסגרות לוחמות בשדה הקרב. עדיין לא מדובר ברמה של מפקדי השטח בצה"ל, אך בהחלט מדובר בשיפור ביחס ליכולות שאפיינו את צבא סוריה בעבר. ולבסוף, הפעלת חומרי לחימה כימיים בשנים האחרונות במרחב הסורי יצרה ניסיון מבצעי נרחב בתחום, ולמעשה הפכה את סוגיית הנשק הכימי רלוונטית לשדה הקרב העתידי.



לפיכך, יש לראות בדברי שר הביטחון השבוע, כמו גם בחיסול המדען הסורי שיוחס לישראל, כהצהרה בנוגע לתהליך שעברה סוריה עד כה, ולכוונה לעצב את המשכו - הן באמצעים סמויים הן באמצעים גלויים.



המשמעויות המיידיות לישראל הן רבות־ממדים. ברובד המודיעיני, על צה"ל ואמ"ן להיערך לשינוי. לצד המשך מעקב אחר המעורבות וההתבססות האיראנית בסוריה, יש לחדש את המעקב אחר בניין הכוח של הצבא הסורי, אחר פרויקטי רכש והצטיידות שלו ואחר מרכז סרס, מרכז המו"פ המרכזי של הכוחות המזוינים הסוריים. במקביל מומלץ לעקוב אחר ההיערכות מחדש של הצבא הסורי, בדגש על מערכי הנשק האסטרטגי שלו. ברובד החשאי, דרוש המשך פעילות רב־ממדית מול מאמצי התעצמות במרחב הסורי ומול הנוכחות האיראנית במדינה.



גם ברובד המבצעי יש להתייחס ליכולות הפעלת הכוח של צבא סוריה באופן שונה מבעבר. במקביל להמשך המעקב אחר תהליך התעצבותו והתגבשותו, יש לאמן את הכוחות להתמודדות מול היכולות המבצעיות החדשות שלו ושל מפקדיו, בדגש על לחימה בלילה והתמודדות מול כוחות קטנים ולוחמת גרילה ומול הפעלת נשק כימי טקטי בשדה הקרב.



ברובד המדיני, מדובר במערכה מדינית רציפה, מתוכננת ורחבה שיש לפתוח נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, ולמען ייצוב הסכמי העבר בנוגע לרמת הגולן ולשטח המפורז וצמצום נוכחות כוחות זרים אחרים, בדגש על האיראנים והמיליציות השיעיות, במרחב הסורי.



עוד יש לבחון כיצד משפיע המצב החדש בסוריה על ארגון חיזבאללה, הן בהקשר הנוכחות של פעילי הארגון בסוריה בכלל ובמרחב רמת הגולן בפרט - בדגש על פעילות הארגון למיסוד יכולות עצמאיות, כמו גם תאי טרור שיאיימו על ישראל - והן בהקשר הפעילות המחודשת של הארגון בלבנון. כך למשל הארגון, שסבל מאבידות רבות בלחימה בסוריה והקצה משאבים רבים ללחימה זו, יכול להפנות עכשיו זמן ואנרגיה מחודשת להתעצמות בלבנון ולהגברת האיום על ישראל. בלחימה בשנים האחרונות גם חיזבאללה צבר ניסיון מבצעי רב ומגוון, הפעיל יכולות צבאיות ונחשף ליכולות הרוסיות והאיראניות הרבה יותר מבעבר. עכשיו עלול ידע זה להיות מופנה נגד ישראל ביתר שאת.



בשורה התחתונה, ההתפתחויות בסוריה מציבות שורה של הזדמנויות לישראל, ובראשן ירידה ניכרת באיום מצד דאע"ש ושיפור ביכולת השליטה הסורית בשטח, כולל צמצום השפעת מדינות אחרות אם יחליטו על כך. עם זאת, לצד ההזדמנויות יש גם לא מעט סיכונים שאליהם יש להיערך ועליהם יש לתת את הדעת. המערכה לעיצוב המרחב החלה. זה הזמן הנכון להציפה מעל פני השטח ולפעול בסוגיה באופן רב־ממדי.



הכותב שימש ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין וקצין מודיעין ראשי

[email protected]