נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (שישי) בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו כי הסנקציות הכלכליות על טורקיה יוחרפו. "אישרתי הכפלה של תעריפי המס על פלדה ואלומיניום. ערך המטבע שלהם צונח לעומת הדולר החזק שלנו. המס על האלומיניום יעמוד על 20 אחוזים, ועל הפלדה על 50 אחוזים. היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בשלב זה".

בתוך כך, הנשיא הטורקי ארדואן קורא לבני עמו להביע ביטחון במטבע ואמר - "המירו דולרים". לדבריו, מדובר במאבק לאומי. "הדולר לא יחסום אותנו", אמר בנאום שנשא, "במידה וש לכם דולרים או זהב, לכו להחליף אותו בתמורה ללירה טורקית". שער המטבע הוסיף לרדת בתום נאומו, וכיום קצת יותר משש לירות שוות לדולר אחד. הוא המשיך והסביר לתושבים כי "טורקיה עמדה בעבר בפני תנודות פיננסיות מלאכותיות ואין סיבה להסתכל על מחירי המט"ח, אלא להתמקד בתמונה הגדולה".

כזכור, היחסים בין המדינות התדרדרו והגיעו לשפל חדש, לאור דרישת ארצות הברית לשחרר את הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, המואשם בטורקיה ב"טרור". הוא הוחזק במשך 21 חודשים בכלא טורקי, לפני שהועבר למעצר בית בשבוע שעבר. על פי דיווח שפורסם בחודש שעבר ב"וושינגטון פוסט", ישראל שחררה את סייענית החמאס אברו אוזקאן לבקשת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שניסה להביא לשחרורו של ברנסון, בתמורה לשחרורה של האזרחית הטורקית.

בין היתר, בשבוע שעבר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע על הקפאת נכסיהם של שרי הפנים והמשפטים האמריקאים, "אם יש להם כאלה", לדבריו, זאת בתגובה להחלטה מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ להטיל סנקציות על שרים טורקים בעקבות מעצר הכומר האמריקאי אנדרו ברונסון, שחשוד במעורבות בטרור. "הצעדים שננקטו על ידי ארצות הברית על הכומר אנדרו ברונסון לא מתאימים לשותף אסטרטגי ולא מכבדים את טורקיה", אמר ארדואן.
כיומיים לפני כן, החליטה ארה"ב להטיל סנקציות על שרים טורקים. "ארצות הברית תטיל סנקציות כבדות על מעצרו הממושך של הכומר אנדרו ברונוסון", אמר אז טראמפ, והוסיף כי הכומר הוא "נוצרי אדוק, איש משפחה ואדם נפלא. הוא סובל מאוד. יש לשחרר את איש הדת החף מפשע הזה מיד".
יממה לאחר מכן אמר שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, למזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, במהלך שיחתם כי ארצו "לא תיכנע לאיומים", טען כי "שלטון החוק תקף לכולם ללא יוצא מן הכלל", לפי מקור טורקי. היום, כאמור, החליטה טורקיה להשיב למהלך האמריקאי.